Winstherstel mede door hoger restwaarderesultaat en verbeterde marges Lagere waardeveranderingen, verbetering van de rentewinst en een hoger restwaarderesultaat op tweedehandsauto's leidden in 2010 tot een herstel van de nettowinst van De Lage Landen met 79% tot 201 miljoen euro. De waardeveranderingen daalden met 32% en kwamen uit op 90 basispunten van de gemiddelde kredietportefeuille. De kredietportefeuille nam met 7% toe tot 25,7 miljard euro. Het aandeel food en agri in de 7% portefeuille steeg met 2,5 procentpunt tot 26,8%. Voor De Lage Landen stond het verslagjaar in het teken van het actief managen en beheersen van risico's, daarbij gesteund door een voorzichtig herstel van de econo mie. De Lage Landen won de Green Lessor of the Year Award door de combinatie van het financieren van groene technologie en beperking van de impact van haar bedrijfsvoering op het milieu. De efficiencyratio verbeterde met 0,7 procentpunt tot 59,3% en de RAROC bedroeg 18,3%. Strategie De Lage Landen www.delagelanden.com De Lage Landen ondersteunt de Rabobank bij het realiseren van marktleiderschap in Nederland door het aanbieden van lease- en factoringproducten en consumptieve kredieten. Internationaal streeft De Lage Landen naar vergroting van het aandeel food en agri in haar leaseportefeuille. Met haar uitgebreide internationale vendorfinance- en autoleasingnetwerk biedt De Lage Landen een goed platform voor synergie met andere onderdelen van de Rabobank Groep, onder meer waar het gaat om internationaal opererende corporate relaties. De Lage Landen: samenwerking met een groepsbrede klantpropositie In 2010 heeft De Lage Landen haar strategie herijkt, resulterend in het strategisch plan 2011 - 2013 waarvan de implementatie op 1 januari 2011 ter hand is genomen. Dit plan is erop gericht binnen het bestaande businessmodel de vruchten te plukken van de investeringen in het internationale netwerk, het productaanbod en de systemen. Het resultaat moet zijn: Strategie Rabobank Groep Bijdrage aan groepsstrategie Allfinance-marktleiderschap in Nederland - De Rabobank ondersteunen door marktleiderschap in equipment-, vendor- en autoleasing en in factoring - Vergroten van marktaandeel in consumentenkrediet Internationale food- en agribank - Asset based finance oplossingen bieden ter ondersteuning van de internationale retail en wholesale activiteiten van Rabobank International - Volgen, begeleiden en ondersteunen van food- en agrigerelateerde producenten, vendoren en distributeurs van kapitaalgoederen - Verdere uitbreiding van het aandeel food en agri in portefeuille Aandeel in nettowinst Rabobank Groep 2010 Leasing 47 Leasing

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 2010 | | pagina 48