De strategie voor de rural retail-activiteiten werd in 2010 aangescherpt. Het herziene strategisch plan richt zich op het aanbieden van specifieke financiële oplossingen aan belang rijke food- en agriklanten gebaseerd op een langetermijnklantrelatie en uitbreiding van het retailbanknetwerk waarbij de bediening van klanten in de primaire agrarische industrie een belangrijke component is. Ook ten aanzien van de wholesale-activiteiten werd het accent verlegd. De strategie houdt in dat wholesale wereldwijd specifieke food- en agrisectoren bedient en streeft naar een bredere productafname door klanten. In de eerste helft van 2010 werd beleid geformuleerd om de waardeketens in twaalf sectoren verder te verduurzamen. In de tweede helft van 2010 is samen met de klanten gezocht naar concrete mogelijkheden om bij te dragen aan verdere verduurzaming van hun onderneming. Wholesalebanking voor Nederlandse klanten Het Nederlandse wholesalebankbedrijf van de Rabobank streeft samen met onder andere de lokale Rabobanken naar een leidende positie in de grootzakelijke markt in eigen land. De groei in het aantal leidende posities van de Rabobank bij grote corporate events in de Nederlandse markt onderstreept zowel de ambitie als de stappen die op dit vlak worden gezet. Om dit marktleiderschap te bereiken treedt de Rabobank voor de klant op als een strategische partner voor de lange termijn. Dit vergt een intensieve relatie met de klant. Als gevolg hiervan was er in 2010 behoefte aan ervaren grootzakelijke bankiers. Met de arbeidsmarktcampagne 'Word jij de Rabobank' is de Rabobank als werkgever bij de voor de bank belangrijke doelgroepen onder de aandacht gebracht. Ook internationaal werd volop geïnvesteerd in medewerkers die de klant in de volle breedte van de financiële dienstverlening kunnen ondersteunen. Met de nieuwe collega's kan de zorg voor de bestaande klant worden versterkt en de dienstverlening worden uitgebreid naar nieuwe klanten. De positie van de Rabobank Groep in het buitenland is bijzonder door het grote internationale netwerk dat de Rabobank heeft. De Rabobank is in 2010 flink gegroeid in de Nederlandse markt voor fusies en overnames. Uit het derdekwartaalrapport van fusie- en overnamedatabank OverFusies.nl blijkt dat de afdeling Mergers Acquisitions van Rabobank International in de grootzakelijke overname branche bij de meeste overnames heeft geadviseerd. Bovendien hadden deze overnames de grootste totale waarde. Een intensievere samenwerking met Rothschild en Rembrandt Fusies Overnames droeg bij aan dit succes. De werkzaamheden van de afdeling Trade Services zijn in 2010 sterk gegroeid.Trade Services is verantwoordelijk voor het verwerken van de internationale transacties van Nederlandse bedrijven met producten als letters of credit, incasso's en internationale bankgaranties. Klanten willen het risico van internationaal zakendoen beperken. Mede door het aantrekken van de internationale handel namen de activiteiten van deze afdeling toe. Internationaal wholesalebanking met focus op food en agri Bij de internationale wholesalebankingactiviteiten ligt de nadruk op food en agri in de belangrijkste agrarische landen ter wereld. Deze focus is ontstaan vanuit de wortels van de Rabobank; de agrarische coöperatie. De kennis die de Rabobank heeft opgebouwd op het gebied van food en agri geeft Rabobank een competitieve voorsprong op deze markt. De internationale activiteiten van wholesalebanking worden behalve door Wholesale Clients International uitgevoerd door Global Financial Markets (GFM), Mergers Acquisitions Trade Commodity Finance, Corporate Finance en Private Equity. GFM lanceerde in 2010 tal van nieuwe producten en maakte het voor klanten mogelijk om te beleggen in Exchange Traded Funds (indexbeleggen). Hiermee is het voor de klant mogelijk om te investeren in een index, zonder alle onderliggende aandelen te hoeven kopen. De afdeling Trade Commodity Finance is in de afgelopen jaren uitgegroeid tot een prominente speler in de markt. In 2010 zijn Rabo Securities USA en Jefferies Company een strategische samenwerking aangegaan. Hiermee wordt klanten de mogelijkheid geboden obligaties op de institutionele vermogensmarkt in de Verenigde Staten te plaatsen. Ook werd een samenwerking aangegaan met de Agricultural Bank of China en nam de Rabobank een klein belang in deze bank. Doel van de samenwerking is een versterking van de positie in China. Het uitgebreide netwerk van de Chinese bank biedt de mogelijkheid om nieuwe markten te bereiken. Dit biedt kansen voor de grootzakelijke klanten van Rabobank International, maar ook voor Robeco met de verkoop van beleggingsproducten en voor De Lage Landen met de mogelijkheid haar leaseportefeuille uit te breiden. De Rabobank biedt concrete technische ondersteuning, training en kennis op het 34 Jaarverslag 2010 Rabobank Groep

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 2010 | | pagina 35