Wholesalebankbedrijf en
internationaal retailbankbedrijf
Bestendig resultaat door daling waardeveranderingen
Iri 2010 herstelde de economie zich na een diepe recessie. Als gevolg van
het herstel en het goede kredietbeheer daalden de waardeveranderingen
bij Rabobank International met 36% tot 597 miljoen euro, wat overeenkomt
met 64 basispunten van de gemiddelde kredietportefeuille. De krediet
portefeuille nam met 6% toe tot 99,1 miljard euro. Valuta-effecten waren
bepalend voor deze stijging. Het aandeel van de food- en agrisector in de
portefeuille groeide met 5,9 procentpunt tot 44,5%. Bij de Direct Banking-
activiteiten was sprake van een flinke instroom van spaargelden. Deze
stegen tot 11,6 miljard euro. De toename van de overige resultaten hing
mede samen met de verkoop van een deel van het belang in Yes Bank in
India en hogere handelsinkomsten bij Global Financial Markets. Dooreen
toename van de baten en de daling van de waardeveranderingen nam de
nettowinst toe met 37% tot 774 miljoen euro. De RAROC steeg tot 10,1% en
de interne vermogenseis kwam uit op 7,4 miljard euro. Ten behoeve van het
verduurzamen van de waardeketens werd beleid geformuleerd. Met de
Agricultural Bank of China werd een strategische samenwerking aangegaan
die de Rabobank de mogelijkheid biedt haar positie in China uit te breiden.
Met de aankoop van een drietal kleinere banken in Californië werden de
retailactiviteiten in het buitenland verder versterkt. Rabo Development
verwierf een 30%-belang in de Braziliaanse coöperatie Sicredi. De trans
actie ligt op dit moment ter goedkeuring bij de lokale autoriteiten.
Strategie Rabobank International
www. ra bo ba n k.com
De strategie van Rabobank International richt zich op het vasthouden en verder uitbreiden
van marktleiderschap in Nederland en legt internationaal de focus op de food- en agrisector.
Binnen het realiseren van marktleiderschap in Nederland staat versterking van het marktaan
deel in de grootzakelijke markt centraal. Rabobank International werkt intensief samen met de
lokale Rabobanken om de bovenkant van de bedrijvenmarkt te bedienen. Buiten Nederland is
in 2010 door de afbouw van niet-kernactiviteiten een verdere stijging zichtbaar van het aandeel
van de agrarische sector in de totale portefeuille.
Strategie Rabobank Groep Bijdrage aan groepsstrategie
Allfinance-marktleiderschap in Nederland
- Productleverancier via lokale Rabobanken
- Ondersteunen lokale Rabobanken bij bediening van de grootzakelijke markt
- Bediening top bedrijvenmarkt in Nederland
- Verstrekking risicodragend vermogen
- Ondersteuning internationaal actieve Nederlandse klanten
Internationale food- en agribank
- Verbreding productenpalet en optreden als kennisbank voor food- en agriklanten
- Uitbreiding van retailbanknetwerk in belangrijke food- en agriregio's
- Verdere ontwikkeling van de productspecialismen duurzame energie en cleantech
33
Wholesalebankbedrijf en internationaal retailbankbedrijf
Aandeel in nettowinst
Rabobank Groep 2010
Wholesalebankbedrijf
en internationaal
retailbankbedrijf 28%