Wholesalebankbedrijf en internationaal retailbankbedrijf Bestendig resultaat door daling waardeveranderingen Iri 2010 herstelde de economie zich na een diepe recessie. Als gevolg van het herstel en het goede kredietbeheer daalden de waardeveranderingen bij Rabobank International met 36% tot 597 miljoen euro, wat overeenkomt met 64 basispunten van de gemiddelde kredietportefeuille. De krediet portefeuille nam met 6% toe tot 99,1 miljard euro. Valuta-effecten waren bepalend voor deze stijging. Het aandeel van de food- en agrisector in de portefeuille groeide met 5,9 procentpunt tot 44,5%. Bij de Direct Banking- activiteiten was sprake van een flinke instroom van spaargelden. Deze stegen tot 11,6 miljard euro. De toename van de overige resultaten hing mede samen met de verkoop van een deel van het belang in Yes Bank in India en hogere handelsinkomsten bij Global Financial Markets. Dooreen toename van de baten en de daling van de waardeveranderingen nam de nettowinst toe met 37% tot 774 miljoen euro. De RAROC steeg tot 10,1% en de interne vermogenseis kwam uit op 7,4 miljard euro. Ten behoeve van het verduurzamen van de waardeketens werd beleid geformuleerd. Met de Agricultural Bank of China werd een strategische samenwerking aangegaan die de Rabobank de mogelijkheid biedt haar positie in China uit te breiden. Met de aankoop van een drietal kleinere banken in Californië werden de retailactiviteiten in het buitenland verder versterkt. Rabo Development verwierf een 30%-belang in de Braziliaanse coöperatie Sicredi. De trans actie ligt op dit moment ter goedkeuring bij de lokale autoriteiten. Strategie Rabobank International www. ra bo ba n k.com De strategie van Rabobank International richt zich op het vasthouden en verder uitbreiden van marktleiderschap in Nederland en legt internationaal de focus op de food- en agrisector. Binnen het realiseren van marktleiderschap in Nederland staat versterking van het marktaan deel in de grootzakelijke markt centraal. Rabobank International werkt intensief samen met de lokale Rabobanken om de bovenkant van de bedrijvenmarkt te bedienen. Buiten Nederland is in 2010 door de afbouw van niet-kernactiviteiten een verdere stijging zichtbaar van het aandeel van de agrarische sector in de totale portefeuille. Strategie Rabobank Groep Bijdrage aan groepsstrategie Allfinance-marktleiderschap in Nederland - Productleverancier via lokale Rabobanken - Ondersteunen lokale Rabobanken bij bediening van de grootzakelijke markt - Bediening top bedrijvenmarkt in Nederland - Verstrekking risicodragend vermogen - Ondersteuning internationaal actieve Nederlandse klanten Internationale food- en agribank - Verbreding productenpalet en optreden als kennisbank voor food- en agriklanten - Uitbreiding van retailbanknetwerk in belangrijke food- en agriregio's - Verdere ontwikkeling van de productspecialismen duurzame energie en cleantech 33 Wholesalebankbedrijf en internationaal retailbankbedrijf Aandeel in nettowinst Rabobank Groep 2010 Wholesalebankbedrijf en internationaal retailbankbedrijf 28%

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 2010 | | pagina 34