I te verkrijgen. Ruim de helft van het aantal klanten dat in aanmerking komt voor de Regeling OpMaat heeft nog een lopende OpMaat Hypotheek-C. Deze groep klanten is uitgenodigd voor een adviesgesprek en circa driekwart van de groep is ingegaan op deze uitnodiging. In het adviesgesprek is op basis van een uitgebreide klantinventarisatie en de wensen en behoeften van de klant een passend advies voor de toekomst gegeven. Veel klanten maken gebruik van de mogelijkheid om over te stappen naar banksparen. In het verslagjaar stuurden circa 140.000 klanten het antwoordformulier voor het aanbod Regeling OpMaat in, en zij kregen daarmee de rentevergoeding uitgekeerd. Verwacht wordt dat in het eerste kwartaal van 2011 ook nog antwoordformulieren worden ontvangen omdat nog niet alle adviesgesprekken zijn afgerond. Voor schrijnende gevallen is een speciale commissie ingesteld. Compensatie klanten met Switchhypotheek van Obvion In navolging van de uitspraak van de Ombudsman inzake de OpMaat Hypotheek-C van de Rabobank heeft Obvion haar klanten met een Switchhypotheek, een bijna identieke hypotheek, in het vierde kwartaal een compensatie aangeboden. Microkredieten aan startende ondernemers De Rabobank heeft in 2010 samen met onder andere het ministerie van Economie, Landbouw en Innovatie een aanvullende financiering van vijf miljoen euro verstrekt aan Qredits. Deze microkredietorganisatie is in 2008 opgezet mede met steun van de Rabobank en richt zich op het financieren van (startende) ondernemers met een financieringsbehoefte tot 35.000 euro die niet in het reguliere bankwezen terechtkunnen. Het gaat hierbij onder andere om onder nemers die meer begeleiding nodig hebben dan de bank kan bieden, bijvoorbeeld vanwege een te grote taalachterstand. Ook door ondersteuning van een pilot van het ministerie van Sociale Zaken droeg de Rabobank in 2010 bij aan de financiering van micro-ondernemers. Integratie Bizner in Rabobank Na het besluit de dienstverlening door Bizner te beëindigen is zorgvuldig gekeken naar een verantwoorde manier om de klanten van de internetbank over te laten stappen naar de Rabobank. De integratie verloopt voorspoedig. De verwachting is dat uiteindelijk ongeveer 70% van de klanten ingaat op het aanbod om over te stappen naar de Rabobank. Stimuleren efficiënt betalingsverkeer De Rabobank voert het zakelijk betalingsverkeer uit op basis van transactiegebonden tarifering. Dat wil zeggen een vast tarief per soort transactie. Het tarief wordt vastgesteld op basis van de verwerkingskosten voor de Rabobank. Door deze werkwijze hebben de efficiëntere betaal- vormen de laagste tarieven. Bedrijven kunnen op deze manier zelf sturen op de kosten van hun betalingsverkeer. De Rabobank brengt geen omzetprovisie in rekening. Zakelijke klanten van dichtbij bedienen De wijze waarop zakelijke klanten contact opnemen met Rabobank verschuift steeds meer van face-to-facecontact naar directe kanalen zoals telefoon, e-mail en internet. Rabobank faciliteert deze beweging door te investeren in lokale telefonische servicecentra speciaal voor bedrijven. In het verslagjaar had al meer dan 70% van de lokale Rabobanken een telefonisch servicecentrum. De Rabobank streeft er naar dit in 2011 voor alle lokale Rabobanken ingericht te hebben, en zal verder sturen op optimalisatie en klanttevredenheid. De klant heeft de keuze om het kanaal te kiezen dat het beste bij hem past; dat kan internet zijn, maar ook telefoon, e-mail of een adviseur. Kredietportefeuille naar sector in miljarden euro's Food en agri HID Particulieren 300 250 200 150 100 50 0 2006 2007 2008 2009 2010 Kredietportefeuille binnenlands retailbankbedrijf De groei van de kredietportefeuille bij het binnenlands retailbankbedrijf was, ondanks het bescheiden economi sche herstel, in 2010 iets lager dan in 2009. Het consu mentenvertrouwen is mede door bezuinigingen van de overheid nog laag, evenals de investeringsbereidheid van bedrijven. Producenten zijn door de financiële crisis extra voorzichtig en kampen vaak nog met overcapaciteit. De kredietportefeuille private cliënten steeg in 2010 met 3% tot 286,9 (278,0) miljard euro en bestaat voor 69% uit 30 Jaarverslag 2010 Rabobank Groep

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 2010 | | pagina 31