Transparante producten Uit klantonderzoek blijkt dat 76% (78%) van de volwassen klanten vindt dat ze van de Rabobank overzichtelijke en begrijpelijke informatie krijgen met betrekking tot de bankzaken. Ook in 2010 zijn er stappen gezet om de producten en de communicatie daarover verder te verbeteren. Eind 2009 zijn vier nieuwe betaalpakketten geïntroduceerd die beter aansluiten bij de behoefte van de klant. De nieuwe betaalpakketten geven klanten meer keuzemogelijkheden ten aanzien van prijs, snelheid en betaalgemak. Vanaf de tweede helft van 2010 zijn ongeveer 4,5 miljoen klanten benaderd om hun oude betaalpakket om te zetten. De RaboOpbouwHypo- theek is als bankspaarproduct transparant in kosten. Uit onderzoek blijkt dat het taalgebruik in de voorwaarden beter kan. Herschreven voorwaarden worden in 2011 geïmplementeerd. Obvion startte in 2010 een onderzoek naar een e-learningtool waarmee klanten basiskennis van hypotheken kunnen opdoen. Dienstverlening aan kwetsbare groepen Rabo richt zich op het zelfstandig kunnen bankieren door klanten in kwetsbare groepen. Denk bijvoorbeeld aan visueel gehandicapten, laaggeletterden, en ook aan jongeren en ouderen. Met betrekking tot de dienstverlening aan ouderen gaat de Rabobank na of haar dienstverlening aan de behoeften van die groep voldoet. Uit klantonderzoek bleek in het verslagjaar dat 79% (84%) van de ouderen vindt dat ze bij de Rabobank de bankzaken zonder veel moeite of problemen konden afhandelen. Daarnaast werden in de eerste helft van 2010 diverse andere vernieuwingen van dienst verlening gerealiseerd. Met betrekking tot toegankelijke dienstverlening werd de uitspraak van de voorleesfunctie van www.rabobank.nl naar de mening van de Rabobank sterk verbeterd. Voorkomen van financiële problemen Een belangrijk element in de dienstverlening van de Rabobank is dat klanten nu en in de toekomst het juiste product hebben, waardoor financiële problemen waar mogelijk worden voorkomen. Zo biedt bijvoorbeeld de RaboOpbouwHypotheek als de mogelijkheid vermogen op te bouwen om op een later moment de hypotheek geheel of gedeeltelijk af te lossen. Ook hypotheekbedrijf Obvion biedt oplossingen als het de klant even financieel tegen zit. Op dit vlak introduceerde Obvion in 2010 de diensten TijdelijkeVerhuur, RenteParkeren en BudgetPlanner. Sinds een jaar heeft de Rabobank het online jongerenplatform Baas Over Eigen Geld (B.O.E.G) dat jongeren leert slimmer om te gaan met geld, leert te sparen en plannen te maken. In het verslagjaar bleek uit klantonderzoek dat 36% (33%) van de ondervraagde jongeren tussen de 15 en 18 jaar vond dat de Rabobank hen helpt om slimmer met geld om te gaan. Het hypotheekbedrijf Obvion ondersteunt het financiële educatieproject LEF van Stichting Excellent Hypotheekadviseur. Het doel van dit project is om jeugdigen financieel zelfredzaam te maken en te behoeden voor financiële problemen. Duurzame dienstverlening De Rabobank wil het papiergebruik in het betalingsverkeer terugdringen. In samenhang met de introductie van nieuwe betaalpakketten krijgen klanten die internetbankieren in beginsel geen papieren bankrekeningafschriften meer. In het verslagjaar leidde dat tot een afname van het papiergebruik voor bankafschriften met 7%. Overheidsmaatregelen die de fiscale aftrekbaarheid van groen- en cultuurbeleggen beperken met ingang van 2011 leidden er mede toe dat de ontwikkeling van een nieuw groenhypotheek- product gestaakt is omdat het product zakelijk gezien niet meer levensvatbaar zou zijn. De Regeling OpMaat In het verslagjaar heeft de Rabobank de Regeling OpMaat uitgevoerd voor alle klanten met een lopende of beëindigde OpMaat Hypotheek-C. Deze regeling is tot stand gekomen op basis van de aanbeveling van de Ombudsman Financiële Dienstverlening en de overeenkomst met Stichting Woekerpolis Claim eind 2009. De Regeling OpMaat bevat acht maatregelen, variërend van een rentevergoeding tot de mogelijkheid van een gratis omzetting van de OpMaat Hypotheek. Ruim 190.000 klanten hebben schriftelijk het persoonlijke aanbod vanuit de Regeling OpMaat ontvangen. De Rabobank heeft daarnaast op www.rabobank.nl klanten voorzien van extra informatie en de mogelijkheid geboden om meer persoonlijke informatie 29 Binnenlands retail bankbed rijf

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 2010 | | pagina 30