De Rabobank organiseerde in het verslagjaar workshops voor melkveehouders en varkens houders om ze te ondersteunen bij het ontwikkelen van hun strategie. In de workshops 'Voer voor varkenshouders' faciliteert de Rabobank het gesprek van varkenshouders met elkaar en met de bank over duurzame varkenshouderij met een breed maatschappelijk draagvlak. De Rabobank was actief betrokken bij discussies over antibioticagebruik in de veehouderij. De Rabobank ondersteunde de instelling van de leerstoel BioBRUG, die betrekking heeft op de bioproductie en -processen in relatie tot de bio-based economy. Lezers van het vakblad Boerderij riepen de Rabobank uit tot het meest toonaangevende agribusinessbedrijf in Nederland. In de categorie duurzaamheid kreeg de Rabobank de tweede prijs. Projectenfonds Rabobank steunt duurzame energieprojecten Met steun van het Projectenfonds van de Rabobank werden diverse innovatieve toepassingen van duurzaam opgewekte energie bevorderd op het gebied van de food- en agribusiness, zoals de ontwikkeling van een zon-windkas, energiezuinige huisvestingssystemen voor vlees kuikens, de toepassing van waterstof ter verbetering van het rendement van warmtekracht koppeling, en de toepassing van aardwarmte voor electriciteitsproductie. Met betrekking tot het laatste punt zijn er inmiddels drie projecten operationeel. Tenslotte bracht de Rabobank een publicatie uit over co-vergisting als bron van duurzaam opgewekte energie. Interpolis belangrijkste leverancier verzekeringen Rabobank Interpolis is de belangrijkste leverancier van verzekeringen aan de Rabobank. Bij lokale Rabobanken heeft ongeveer 20% van de particuliere klanten een Alles in één Polis en van de zakelijke klanten heeft 23% een Bedrijven Compact Polis. Het aantal Alles in één Polissen nam in 2010 met 4.000 polissen toe tot 1.321.000 (1.317.000). Ook het aantal klanten met drie of meer rubrieken in de Alles in één Polis steeg tot 57,0% (55,7%). Als gevolg van de in 2008 geïntroduceerde Interpolis ZekerVanJeZaak Polis, de verzekering ontwikkeld voor bedrijven met een omzet tot 1 miljoen euro, is een verschuiving zichtbaar van de Bedrijven Compact Polis naar deze nieuwe polis. Het aantal branches dat een ZekerVanJeZaak Polis kon afsluiten is in 2010 sterk gestegen; eind 2010 was dit mogelijk voor 98% van de branches waarin klanten actief waren. In 2010 daalde het aantal Bedrijven Compact Polissen tot 181.000 (191.000). Het aantal ZekerVanJeZaak Polissen groeide verder tot 31.000 (15.000). De zorgverzekering ZorgActief doet het goed onder studenten. Het aantal verkochte ZorgActief Polissen steeg in 2010 met 15% naar 179.000 (155.000). Interpolis introduceerde in 2010 een nieuwe overlijdensrisicoverzekering die beter aansluit bij de wensen en behoeften van de klant. Interpolis ontvangt Keurmerk Klantgericht Verzekeren Interpolis heeft in 2010 het Keurmerk Klantgericht Verzekeren ontvangen; een nieuw kwaliteits keurmerk van het Verbond van Verzekeraars. Het Keurmerk Klantgericht Verzekeren stelt eisen aan de klantinformatie, dienstverlening, bereikbaarheid, klanttevredenheid en het kwaliteits beleid van verzekeraars. Volgens het juryrapport maakt Interpolis serieus werk van klant gericht verzekeren. Interpolis scoort maximaal op heldere voorlichting over de producten en het beleggings- en kwaliteitsbeleid. Verantwoord bankieren bij Rabobank De Rabobank onderkent in haar particuliere en kleinzakelijke dienstverlening vier thema's met betrekking tot verantwoord en duurzaam bankieren, die ook in 2010 het uitgangspunt vormden voor de verdere ontwikkeling van de dienstverlening. Deze thema's zijn: - transparantie: eerlijke en eenvoudige producten waarvan de kosten, opbrengsten en eventuele risico's helder gecommuniceerd worden; - toegankelijkheid voor kwetsbare groepen: iedereen moet zelfstandig kunnen bankieren; - voorkomen van financiële problemen en het begeleiden van consumenten met financiële problemen; - duurzame dienstverlening: klanten stimuleren om bewust en efficiënt om te gaan met energie en natuurlijke hulpbronnen. Deze thema's zijn een uitwerking van het strategisch beleid en de kernthema's van de Rabobank Groep met betrekking tot maatschappelijk verantwoord ondernemen. 28 Jaarverslag 2010 Rabobank Groep

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 2010 | | pagina 29