Binnenlands retailbankbedrijf
Lagere waardeveranderingen en een efficiënte organisatie
Iri 2010 herstelde de economische situatie in Nederland zich. De vooruit
zichten voor onze klanten zijn hierdoor ook verbeterd. Dit neemt niet weg
dat bedrijven in bepaalde sectoren het nog zwaar hadden. De waarde
veranderingen bij het binnenlands bankbedrijf daalden met 50% tot 358
miljoen euro. Dit komt overeen met 13 basispunten van de gemiddelde
kredietportefeuille. De toevertrouwde middelen groeiden met 4% tot
192,8 miljard euro. Behalve de lagere waardeveranderingen zorgden ook
de herstelde marges op spaargelden en een daling van de personeels
kosten voor een verbetering van het resultaat. De nettowinst van het
binnenlands retailbankbedrijf nam met 52% toe tot 1.843 miljoen euro.
De efficiencyratio verbeterde met 4,7 procentpunt tot 58,9% en de RAROC
steeg tot 23,8%. Als gevolg van het nog voorzichtige economische herstel
en bezuinigingsmaatregelen van de overheid waren consumenten voor
zichtig met het lenen van geld. Hierdoor groeiden de kredietportefeuille
bij de lokale Rabobanken en Obvion minder hard. De kredietportefeuille
private cliënten kwam uit op 286,9 miljard euro. De marktaandelen bleven
nagenoeg stabiel. Vanwege de groeimogelijkheden in de grootzakelijke
markt werd vanaf 2010 meer op deze markt geconcentreerd. In de
agrarische sector zette de Rabobank zich in als netwerker bij belangrijke
maatschappelijk vraagstukken. De dienstverlening van de Rabobank draait
om het leveren van klantwaarde. Uit onafhankelijk onderzoek blijkt dat de
Rabobank zich mag rekenen tot de top drie van Europese banken die de
meeste klantwaarde leveren.
Strategie binnenlands retailbankbedrijf
www.rabobank.nl,www.obvion.nl,www.interpolis.nl,www.eureko.com
De Rabobank Groep streeft in Nederland naar financieel marktleiderschap in alle deelmarkten.
Het binnenlands retailbankbedrijf draagt hier integraal aan bij door het aanbieden van een
volledig pakket aan financiële producten en diensten. De Rabobank heeft een sterke positie
op de bedrijvenmarkt, waarbij vooral de grootzakelijke markt ruimte biedt voor groei.
Strategie Rabobank Groep Bijdrage aan groepsstrategie
Allfinance-marktleiderschap in Nederland
- Versterken van marktleiderspositie in Allfinance-deelmarkten
- Uitbreiden van positie op de bedrijvenmarkt
- Het aanbieden van schade-, zorg- en overlijdensrisicoverzekeringen van Interpolis via
lokale Rabobanken
Internationale food- en agribank
- Behouden van leidende positie in agrarische sector in Nederland
- Behoud verzekeringsmarktleiderschap in Nederlandse food- en agrisector via marktleider
Interpolis
24
Jaarverslag 2010 Rabobank Groep
Aandeel in nettowinst
Rabobank Groep 2010
Binnenlands
retailbankbedrijf 66%