Binnenlands retailbankbedrijf Lagere waardeveranderingen en een efficiënte organisatie Iri 2010 herstelde de economische situatie in Nederland zich. De vooruit zichten voor onze klanten zijn hierdoor ook verbeterd. Dit neemt niet weg dat bedrijven in bepaalde sectoren het nog zwaar hadden. De waarde veranderingen bij het binnenlands bankbedrijf daalden met 50% tot 358 miljoen euro. Dit komt overeen met 13 basispunten van de gemiddelde kredietportefeuille. De toevertrouwde middelen groeiden met 4% tot 192,8 miljard euro. Behalve de lagere waardeveranderingen zorgden ook de herstelde marges op spaargelden en een daling van de personeels kosten voor een verbetering van het resultaat. De nettowinst van het binnenlands retailbankbedrijf nam met 52% toe tot 1.843 miljoen euro. De efficiencyratio verbeterde met 4,7 procentpunt tot 58,9% en de RAROC steeg tot 23,8%. Als gevolg van het nog voorzichtige economische herstel en bezuinigingsmaatregelen van de overheid waren consumenten voor zichtig met het lenen van geld. Hierdoor groeiden de kredietportefeuille bij de lokale Rabobanken en Obvion minder hard. De kredietportefeuille private cliënten kwam uit op 286,9 miljard euro. De marktaandelen bleven nagenoeg stabiel. Vanwege de groeimogelijkheden in de grootzakelijke markt werd vanaf 2010 meer op deze markt geconcentreerd. In de agrarische sector zette de Rabobank zich in als netwerker bij belangrijke maatschappelijk vraagstukken. De dienstverlening van de Rabobank draait om het leveren van klantwaarde. Uit onafhankelijk onderzoek blijkt dat de Rabobank zich mag rekenen tot de top drie van Europese banken die de meeste klantwaarde leveren. Strategie binnenlands retailbankbedrijf www.rabobank.nl,www.obvion.nl,www.interpolis.nl,www.eureko.com De Rabobank Groep streeft in Nederland naar financieel marktleiderschap in alle deelmarkten. Het binnenlands retailbankbedrijf draagt hier integraal aan bij door het aanbieden van een volledig pakket aan financiële producten en diensten. De Rabobank heeft een sterke positie op de bedrijvenmarkt, waarbij vooral de grootzakelijke markt ruimte biedt voor groei. Strategie Rabobank Groep Bijdrage aan groepsstrategie Allfinance-marktleiderschap in Nederland - Versterken van marktleiderspositie in Allfinance-deelmarkten - Uitbreiden van positie op de bedrijvenmarkt - Het aanbieden van schade-, zorg- en overlijdensrisicoverzekeringen van Interpolis via lokale Rabobanken Internationale food- en agribank - Behouden van leidende positie in agrarische sector in Nederland - Behoud verzekeringsmarktleiderschap in Nederlandse food- en agrisector via marktleider Interpolis 24 Jaarverslag 2010 Rabobank Groep Aandeel in nettowinst Rabobank Groep 2010 Binnenlands retailbankbedrijf 66%

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 2010 | | pagina 25