De klant centraal Het dienen van het belang van de klant vormt het uitgangspunt van de dienstverlening van de Rabobank. Om de dienstverlening verder te verbeteren heeft de Rabobank in 2008 het programma 'Zorg voor de klant'gelanceerd. Hiermee wordt verder gebouwd aan het dienen van het klantbelang. In het kader van dit programma zijn in 2010 vier concrete resultaatgebieden geformuleerd: goede producten, passende advisering, goede service en een evenwichtig adviesmodel. Dit leidde tot een aantal concrete verbeteringen, zoals het vereenvoudigen van het product assortiment, het verduidelijken van de klantinformatie, het verbeteren van de ondersteuning van de klantadviseurs en het aanpassen van de tarifering van enkele producten. 1 1 Resultaatgebieden Rabobank Goede producten Rabobank Rabobank ontwikkelt en verstrekt aan haar verkoopt alleen klanten duidelijke producten en informatie over diensten die kunnen producten en voorzien in de diensten. behoefte van haar klanten, voor wie deze producten en diensten bestemd zijn. Passende advisering Goede service Rabobank zorgt ervoor dat een advies aansluit op de kennis en ervaring, financiële positie, doelstelling en risicobereidheid van een klant. Rabobank is voor de lange termijn een betrouwbare financiële partner voor de klant door I de zorg af te stemmen op de aard van de klant, de dienst verlening en het product. Rabobank levert service die aansluit op de behoefte van de klant. Rabobankzet zich in om de kennis van klanten over financiële producten en diensten te verbeteren. Evenwichtig adviesmodel Rabobank heeft een evenwichtig adviesmodel, zonder prikkels die leiden tot onnodige verkoop. Goede producten De Rabobank streeft ernaar om alleen producten en diensten te ontwikkelen en te verkopen die aansluiten bij de wensen en behoeften van haar klanten. Nieuwe producten worden door een interne commissie getoetst op het klantbelang, maar ook op aspecten als zorgplicht, adviesrisico en reputatierisico. Momenteel wordt er gewerkt aan herijking en aanscherping van het normenkader van deze toetsingscommissie, waarbij nog scherper wordt gekeken naar het klantbelang. Meer hierover in het hoofdstuk Code Banken, met betrekking tot de product- goedkeuringscommissie. Ook worden bestaande producten op basis van klantreacties opnieuw bekeken en geëvalueerd, met als doel te komen tot een zo eenvoudig en transparant mogelijk product assortiment. Zo is besloten de bonusstructuur in de twee huidige internetspaarrekeningen op te heffen en te komen tot een transparante internetspaarrekening. De Rabobank wil haar klanten duidelijke informatie verstrekken over haar producten en diensten. De afgelopen tijd zijn er verschillende projecten gestart om de productinformatie te vereenvoudigen, bijvoorbeeld die voor offertes en algemene brieven, maar ook voor de internetsite. De website werd in 2010 opnieuw door consumenten verkozen tot beste financiële website van het jaar. 14 Jaarverslag 2010 Rabobank Groep

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 2010 | | pagina 15