en verbetering van de advieskwaliteit. Een brede dienstafname blijft vanzelfsprekend een
speerpunt van de Allfinance-strategie. Internationaal willen we via het uitgebreide netwerk
onze grote Nederlandse klanten optimaal bedienen.
Betere klantbediening tegen lagere kosten
De Rabobank wil zich als coöperatie verder ontwikkelen. Het bestaansrecht van de Rabobank
ligt in de primaire doelstelling klanten te helpen om hun ambities te realiseren. Om de lokale
Rabobanken optimaal te laten inspelen op veranderende klantwensen is het bedieningsmodel
voor de klant hierop verder toegesneden. Het aantal handelingen in processen is verminderd
en de doorlooptijd van processen is ingekort. De processen verlopen dus sneller en bovendien
tegen lagere kosten. Dit optimalisatieproces is onderdeel van een programma dat een groot
aantal lokale Rabobanken in 2010 heeft doorlopen of in 2011 gaat doorlopen.
Internationaal: focus op food en agri
Rabobank International gaat meer focussen op de kernactiviteiten van de Rabobank Groep.
In Nederland betekent dat het ondersteunen van de ambitie om de grootste en belangrijkste
bedrijvenbank te worden. In het buitenland zal Rabobank International zich meer richten op
food en agri. Het leveren van kwaliteitsproducten en -diensten vereist professioneel hoog
staande productplatforms en infrastructuur. De uitdagingen en kansen van onze klanten
worden steeds complexer. Een breed scala van oplossingen is daarom van groot belang.
Het onderdeel Global Financial Markets richt zich primair op klantgerelateerde activiteiten
en liquiditeitsmanagement. De Rabobank Foundation zal zich in het buitenland vooral richten
op landen waar Rabobank International en/of Rabo Development reeds actief zijn.
Scherpere focus bij dochters
Ook de dochters gaan zich meer richten op ondersteuning bij het realiseren van de kerndoel
stellingen van de Rabobank Groep, te weten het Allfinance-marktleiderschap in de thuismarkt
en de profilering als dé prominente food- en agribank. Andere belangrijke functies van de
dochters en deelnemingen blijven het optimaal benutten van specialismen en het behalen
van een gezond rendement.
Medewerkers als onderscheidend vermogen
Om haar strategische ambities te realiseren, heeft de Rabobank Groep getalenteerde, vitale en
betrokken medewerkers nodig. Vanuit de gedachte dat de kwaliteiten en competenties van
medewerkers het onderscheidend vermogen zijn, investeert de Rabobank groepsbreed in het
opleiden en ontwikkelen van haar medewerkers. In 2009 is een Visie op Leren en Ontwikkelen
opgesteld. Deze visie is in 2010 breed onder de aandacht gebracht van de verschillende doel
groepen binnen de organisatie. De visie draagt bij aan een betere klantbehandeling. Verder
loopt een speciaal programma om de opvolging voor het senior kader en het executive kader
te garanderen. Doel is ook de doorstroming tussen groepsonderdelen te vergemakkelijken en
de interne mobiliteit te bevorderen. Soortgelijke programma's worden momenteel eveneens
ontwikkeld voor het middenkader.
13
Strategie