en verbetering van de advieskwaliteit. Een brede dienstafname blijft vanzelfsprekend een speerpunt van de Allfinance-strategie. Internationaal willen we via het uitgebreide netwerk onze grote Nederlandse klanten optimaal bedienen. Betere klantbediening tegen lagere kosten De Rabobank wil zich als coöperatie verder ontwikkelen. Het bestaansrecht van de Rabobank ligt in de primaire doelstelling klanten te helpen om hun ambities te realiseren. Om de lokale Rabobanken optimaal te laten inspelen op veranderende klantwensen is het bedieningsmodel voor de klant hierop verder toegesneden. Het aantal handelingen in processen is verminderd en de doorlooptijd van processen is ingekort. De processen verlopen dus sneller en bovendien tegen lagere kosten. Dit optimalisatieproces is onderdeel van een programma dat een groot aantal lokale Rabobanken in 2010 heeft doorlopen of in 2011 gaat doorlopen. Internationaal: focus op food en agri Rabobank International gaat meer focussen op de kernactiviteiten van de Rabobank Groep. In Nederland betekent dat het ondersteunen van de ambitie om de grootste en belangrijkste bedrijvenbank te worden. In het buitenland zal Rabobank International zich meer richten op food en agri. Het leveren van kwaliteitsproducten en -diensten vereist professioneel hoog staande productplatforms en infrastructuur. De uitdagingen en kansen van onze klanten worden steeds complexer. Een breed scala van oplossingen is daarom van groot belang. Het onderdeel Global Financial Markets richt zich primair op klantgerelateerde activiteiten en liquiditeitsmanagement. De Rabobank Foundation zal zich in het buitenland vooral richten op landen waar Rabobank International en/of Rabo Development reeds actief zijn. Scherpere focus bij dochters Ook de dochters gaan zich meer richten op ondersteuning bij het realiseren van de kerndoel stellingen van de Rabobank Groep, te weten het Allfinance-marktleiderschap in de thuismarkt en de profilering als dé prominente food- en agribank. Andere belangrijke functies van de dochters en deelnemingen blijven het optimaal benutten van specialismen en het behalen van een gezond rendement. Medewerkers als onderscheidend vermogen Om haar strategische ambities te realiseren, heeft de Rabobank Groep getalenteerde, vitale en betrokken medewerkers nodig. Vanuit de gedachte dat de kwaliteiten en competenties van medewerkers het onderscheidend vermogen zijn, investeert de Rabobank groepsbreed in het opleiden en ontwikkelen van haar medewerkers. In 2009 is een Visie op Leren en Ontwikkelen opgesteld. Deze visie is in 2010 breed onder de aandacht gebracht van de verschillende doel groepen binnen de organisatie. De visie draagt bij aan een betere klantbehandeling. Verder loopt een speciaal programma om de opvolging voor het senior kader en het executive kader te garanderen. Doel is ook de doorstroming tussen groepsonderdelen te vergemakkelijken en de interne mobiliteit te bevorderen. Soortgelijke programma's worden momenteel eveneens ontwikkeld voor het middenkader. 13 Strategie

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 2010 | | pagina 14