Keuzes bij actualisering strategie
- vernieuwing van productiemethoden en stimulering van efficiënt en duurzaam energie
gebruik. De Rabobank Groep richt zich onder andere op het stimuleren van duurzame
energie en innovatie in tal van producten en diensten met betrekking tot sparen, bedrijfs-
fïnancieringen, projectfinancieringen, beleggen en vermogensbeheer, leasing en vastgoed;
- bevorderen van gelijke kansen en economische participatie. De Rabobank Groep wil gelijke
kansen voor en economische participatie van iedereen bevorderen. Dit kernthema komt
voort uit de coöperatieve wortels van de Rabobank. Participatie en diversiteit worden
bijvoorbeeld bevorderd door het ontwikkelen van financiële diensten voor specifieke
doelgroepen, zoals jongeren, ouderen, mensen met een beperking, startende ondernemers;
- bevorderen van de lokale samenhang en samenwerking in binnen- en buitenland.
De Rabobank Groep wil bijdragen aan de sociale cohesie en solidariteit van lokale
gemeenschappen. De Rabobank Groep doet dat op verschillende manieren. De lokale
Rabobanken keren jaarlijks coöperatief dividend uit aan maatschappelijke groepen en
projecten. Ook is de Rabobank actief met maatschappelijke fondsen zoals de Rabobank
Foundation. Rabobank ontwikkelt internationaal commerciële bancaire activiteiten in
regio's waar weinig banken zijn. Medewerkers worden aangemoedigd hun kennis en
kunde in te zetten voor vrijwilligerswerk, voor Rabo Development of voor de Rabobank
Foundation. Daarnaast wordt maatschappelijke betrokkenheid door de afzonderlijke
groepsonderdelen gestimuleerd.
Kernprestatie-indicatoren MVO
In 2009 formuleerde de Rabobank Groep vier kernprestatieindicatoren (KPI's) met betrekking
tot maatschappelijk verantwoord ondernemen:
- klanten helpen duurzaam en schoon te ondernemen (duurzame kredietproducten,
financiering van schone en duurzame technologie);
- klanten helpen verantwoord te beleggen (duurzame beleggingsdienstverlening);
- samenwerking binnen gemeenschappen ondersteunen (coöperatief dividend/economische
ontwikkeling gemeenschappen in het buitenland);
- klimaatneutrale en energie-efficiënte uitvoering van de dienstverlening (neutrale
klimaatvoetafdruk).
In 2010 zijn deze KPI's door de entiteiten van de Rabobank Groep uitgewerkt tot prestatie
indicatoren per kernactiviteit of entiteit. Vanaf 2011 zal intern worden gerapporteerd over de
MVO-KPI's.
Organisatie en management van MVO
De organisatie en het management van het MVO-beleid en processen van de Rabobank Groep
werden niet materieel gewijzigd in het verslagjaar. Zie: www.rabobank.com/mvo-organisatie.
In een intern onderzoek naar de mate waarin maatschappelijk verantwoord ondernemen
verankerd is in de kernactiviteiten, werd geconcludeerd dat de sturing op MVO-prestaties
verbeterd kon worden. In het verslagjaar werd daartoe actie genomen door het uitdragen van
het belang van MVO door de leiding en het ontwikkelen van kernprestatie-indicatoren voor
MVO gekoppeld aan de MVO-kernthema's.
Meer focus op funding
Door de gewijzigde marktomstandigheden en de aangescherpte kapitaals- en liquiditeits-
eisen als gevolg van de Basel lll-regelgeving voor banken, legt de Rabobank Groep een nog
grotere nadruk op gezonde balansverhoudingen. De toename van de kredietverlening is voor
een groot deel afhankelijk van de groei van de toevertrouwde middelen. Het is van belang dat
lokale Rabobanken, Rabobank International en de dochterondernemingen zelf een belangrijk
deel van hun funding verzorgen.
Meer nadruk op bedrijvenmarkt
In Nederland wil de Rabobank voor het gehele spectrum van bedrijven de leidende bank
worden. Een sterke positie op de bedrijvenmarkt biedt extra mogelijkheden om als private
bank ook de 'ondernemer in privé' te bedienen. Ook in het private-bankingsegment wordt
gestreefd naar verdere groei door differentiatie in klantbediening, samenwerking met dochters
12
Jaarverslag 2010 Rabobank Groep