Keuzes bij actualisering strategie - vernieuwing van productiemethoden en stimulering van efficiënt en duurzaam energie gebruik. De Rabobank Groep richt zich onder andere op het stimuleren van duurzame energie en innovatie in tal van producten en diensten met betrekking tot sparen, bedrijfs- fïnancieringen, projectfinancieringen, beleggen en vermogensbeheer, leasing en vastgoed; - bevorderen van gelijke kansen en economische participatie. De Rabobank Groep wil gelijke kansen voor en economische participatie van iedereen bevorderen. Dit kernthema komt voort uit de coöperatieve wortels van de Rabobank. Participatie en diversiteit worden bijvoorbeeld bevorderd door het ontwikkelen van financiële diensten voor specifieke doelgroepen, zoals jongeren, ouderen, mensen met een beperking, startende ondernemers; - bevorderen van de lokale samenhang en samenwerking in binnen- en buitenland. De Rabobank Groep wil bijdragen aan de sociale cohesie en solidariteit van lokale gemeenschappen. De Rabobank Groep doet dat op verschillende manieren. De lokale Rabobanken keren jaarlijks coöperatief dividend uit aan maatschappelijke groepen en projecten. Ook is de Rabobank actief met maatschappelijke fondsen zoals de Rabobank Foundation. Rabobank ontwikkelt internationaal commerciële bancaire activiteiten in regio's waar weinig banken zijn. Medewerkers worden aangemoedigd hun kennis en kunde in te zetten voor vrijwilligerswerk, voor Rabo Development of voor de Rabobank Foundation. Daarnaast wordt maatschappelijke betrokkenheid door de afzonderlijke groepsonderdelen gestimuleerd. Kernprestatie-indicatoren MVO In 2009 formuleerde de Rabobank Groep vier kernprestatieindicatoren (KPI's) met betrekking tot maatschappelijk verantwoord ondernemen: - klanten helpen duurzaam en schoon te ondernemen (duurzame kredietproducten, financiering van schone en duurzame technologie); - klanten helpen verantwoord te beleggen (duurzame beleggingsdienstverlening); - samenwerking binnen gemeenschappen ondersteunen (coöperatief dividend/economische ontwikkeling gemeenschappen in het buitenland); - klimaatneutrale en energie-efficiënte uitvoering van de dienstverlening (neutrale klimaatvoetafdruk). In 2010 zijn deze KPI's door de entiteiten van de Rabobank Groep uitgewerkt tot prestatie indicatoren per kernactiviteit of entiteit. Vanaf 2011 zal intern worden gerapporteerd over de MVO-KPI's. Organisatie en management van MVO De organisatie en het management van het MVO-beleid en processen van de Rabobank Groep werden niet materieel gewijzigd in het verslagjaar. Zie: www.rabobank.com/mvo-organisatie. In een intern onderzoek naar de mate waarin maatschappelijk verantwoord ondernemen verankerd is in de kernactiviteiten, werd geconcludeerd dat de sturing op MVO-prestaties verbeterd kon worden. In het verslagjaar werd daartoe actie genomen door het uitdragen van het belang van MVO door de leiding en het ontwikkelen van kernprestatie-indicatoren voor MVO gekoppeld aan de MVO-kernthema's. Meer focus op funding Door de gewijzigde marktomstandigheden en de aangescherpte kapitaals- en liquiditeits- eisen als gevolg van de Basel lll-regelgeving voor banken, legt de Rabobank Groep een nog grotere nadruk op gezonde balansverhoudingen. De toename van de kredietverlening is voor een groot deel afhankelijk van de groei van de toevertrouwde middelen. Het is van belang dat lokale Rabobanken, Rabobank International en de dochterondernemingen zelf een belangrijk deel van hun funding verzorgen. Meer nadruk op bedrijvenmarkt In Nederland wil de Rabobank voor het gehele spectrum van bedrijven de leidende bank worden. Een sterke positie op de bedrijvenmarkt biedt extra mogelijkheden om als private bank ook de 'ondernemer in privé' te bedienen. Ook in het private-bankingsegment wordt gestreefd naar verdere groei door differentiatie in klantbediening, samenwerking met dochters 12 Jaarverslag 2010 Rabobank Groep

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 2010 | | pagina 13