waarin zij opereert. Zij wil een actieve bijdrage leveren om de kwaliteit van de samenleving te verbeteren. Hiervoor stelt de bank financiële middelen ter beschikking, evenals kennis, media, netwerken en de daadkracht van haar medewerkers. Nederlandse Allfïnance-dienstverlener Als Allfïnance-dienstverlener biedt de Rabobank Groep een compleet pakket financiële producten en diensten aan. De diversificatie binnen de groep komt de financiële stabiliteit ten goede. Het brede palet aan kennis en expertise resulteert in innovatie- en synergie- voordelen. Marktleiderschap blijft belangrijk voor de Rabobank Groep. Om in continuïteit aan de coöperatieve opdracht te kunnen blijven voldoen, moet er voldoende oog zijn voor de rentabiliteit van de dienstverlening. Prominente food- en agribank De Rabobank wil een onafhankelijke speler van formaat blijven, om zo de continuïteit van haar coöperatieve identiteit te kunnen waarborgen. Omdat de groeimogelijkheden in de thuismarkt geleidelijk zullen afvlakken, is hiervoor internationale groei vereist. Hierbij vormt food en agri een natuurlijke basis vanwege de leidende kennispositie van de Rabobank voort vloeiend uit de agrarische ontstaansgeschiedenis. Ook wil de Rabobank Groep wereldwijd toonaangevend zijn op het gebied van duurzame energie en cleantech, mede om zorg te dragen voor duurzame economische ontwikkeling. Hoge kredietwaardigheid In de huidige economische omstandigheden is een goede kredietwaardigheid van het grootste belang. De hoge kredietwaardigheid van de Rabobank geeft haar toegang tot financiering tegen een relatief gunstige prijs. Om deze uitzonderlijke positie vast te houden zijn een sterke balans, een gezonde winstgevendheid en een hoge tier 1-ratio vereist. Hoogwaardig MVO-beleid De Rabobank werkt aan een duurzame ontwikkeling van de samenleving in economische, sociale en ecologische zin. Daarom stelt zij hoge eisen aan dienstverlening en haar beleid met betrekking tot verantwoord bankieren, op milieu-, sociaal- en governancegebied. Klanten moeten aan de dienstverlening kunnen merken dat deze verantwoord en transparant is. De Rabobank Groep zet zich daarnaast in voor de verduurzaming van waardeketens in al haar kernactiviteiten. Duurzaamheid is ook een aspect van de eigen bedrijfsvoering. Vanuit haar maatschappelijke betrokkenheid spant de Rabobank Groep zich in om de sociale cohesie binnen gemeenschappen te bevorderen en om financiële dienstverlening voor iedereen toegankelijk te maken. Richtlijnen en principes voor de dienstverlening De uitgangspunten voor het MVO-beleid zijn vastgelegd in de Gedragscode Rabobank Groep waarin onder meer duurzaamheid wordt omschreven als een van de kernwaarden. De Rabobank Groep heeft verder verschillende externe en interne richtlijnen onderschreven met algemene principes voor de dienstverlening, bijvoorbeeld die van de Verenigde Naties, de OESO, de Internationale Kamer van Koophandel en het Internationaal Arbeidsbureau. Een overzicht van de gehanteerde richtlijnen en principes is te vinden op: www.rabobank.com/ mvo-richtlijnen. Vier MVO-kernthema's Het voeren van een hoogwaardig MVO-beleid is onderdeel van de strategie van de Rabobank Groep. In 2009 is dit vertaald naar vier kernthema's: - streven naar een veilige en duurzame voedselvoorziening. Om bij te dragen aan de verduurzaming van waardeketens in de food- en agribusiness heeft de Rabobank Groep vijf Food Agribusiness Principles vastgesteld: zorgen voor voldoende en veilige voedsel productie, verantwoord omgaan met natuurlijke hulpbronnen, een verantwoordelijke maatschappij om welzijn te bevorderen, het verantwoord omgaan met dieren en de bewustwording bij consumenten en burgers over deze principes. Deze principes vormen het uitgangspunt voor het verder ontwikkelen van verantwoorde kredietverlening en een hiermee samenhangend waardeketenbeleid; 11 Strategie

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 2010 | | pagina 12