Strategie
In het Strategisch Kader heeft de Rabobank Groep haar doelstellingen
en strategie uiteengezet. In 2009 heeft de centrale kringvergadering het
geactualiseerde Strategisch Kader voor de periode 2009 tot 2012 vast
gesteld. Dit kader biedt de Rabobank Groep de mogelijkheid om op
langere termijn een sterke nationale en internationale marktpositie in te
nemen en legt een gezonde basis voor continuïteit en het creëren van
klantwaarde. Bovendien anticipeert de Rabobank op toekomstige regel
geving op het gebied van solvabiliteit en liquiditeit vanuit het Basels
Comité voor Bankentoezicht.
Strategische en financiële kerndoelstellingen
Strategische uitgangspunten
De strategische kerndoelstellingen zijn:
- bereiken van Allfinance-marktleiderschap in Nederland;
- uitbreiden van de positie als de leidende internationale food- en agribank;
- verdere groei van en synergieversterking met de dochters.
Voor handhaving van een hoge kredietwaardigheid zijn een adequate tier 1-ratio en een
stabiele winstgroei noodzakelijk. Daarom heeft de Rabobank Groep voor de lange termijn
de volgende financiële doelstellingen geformuleerd:
- een tier 1-ratio van ten minste 12,5%2;
- minimaal 8% rendement op het eigen vermogen;
- een jaarlijkse nettowinstgroei van 10%.
De Rabobank Groep is vanaf haar ontstaan in 1898 uitgegroeid van een verzameling kleine
coöperatieve plattelandsbanken tot de toonaangevende Allfinance-dienstverlener in Nederland
en een vooraanstaande internationaal opererende food- en agribank. Het Strategisch Kader
positioneert de Rabobank Groep daarom als de in Nederland gewortelde prominente food-
en agribank' en hanteert daarbij de volgende strategische uitgangspunten:
- coöperatieve identiteit;
- streven naar Allfinance-marktleiderschap in Nederland;
- zijn van een prominente food- en agribank;
- behoud van hoge kredietwaardigheid;
- hoogwaardig MVO-beleid.
Coöperatieve identiteit
De Rabobank is en blijft een coöperatie die het klantbelang centraal stelt. Structuur en werk-
2 onder meer ais gevolg van de wijze onderscheiden de Rabobank van haar concurrenten. Leden leggen door hun invloed en
ontwikkelingen op het gebied van zeggenschap discipline op aan de coöperatie. Sober beheer en efficiency maken integraal
Basel mi wordt reeds een hogere deel uit van het coöperatieve karakter. De dienstverlening gaat uit van een langetermijn-
tieri -ratio nagestreefd dan de formele oriëntatie en is gericht op continuïteit. Vanuit haar maatschappelijke betrokkenheid spant de
doelstelling. Rabobank zich in om een verbindende rol te vervullen in de gemeenschappen en markten
10
Jaarverslag 2010 Rabobank Groep