Samen werken aan een duurzame toekomst De Rabobank Groep wil bijdragen aan een duurzame ontwikkeling van de samenleving, in economische, sociale en ecologische zin. Dit is onder meer verankerd in de gedragscode en in algemene externe en interne principes voor de dienstverlening. Maatschappelijk verantwoord ondernemen is het uitgangspunt voor de kernactiviteiten, de kredietverlening voorop. De Rabobank Groep zet zich in voor de verduurzaming van waardeketens. Ook in de eigen bedrijfsvoering staat duurzaamheid voorop. Vanuit haar maatschappelijke betrokkenheid spant de Rabobank Groep zich in om de sociale cohesie binnen gemeenschappen te bevorderen en om financiële dienstverlening voor iedereen toegankelijk te maken. www.rabobank.com/mvo Gedragscode Rabobank Groep In de gedragscode staan de kernwaarden genoemd - respect, integriteit, professionaliteit en duurzaamheid - en de manier waarop de Rabobank Groep wil omgaan met de samenleving, haar klanten en medewerkers. Alle andere interne gedragsregels zijn mede hierop gebaseerd. Het belang ligt niet in het document zelf, maar in het gezamenlijk bespreekbaar maken van dilemma's die ontstaan door bewust handelen. Richtlijnen en algemene principes voor de dienstverlening De Rabobank Groep heeft verschillende externe en interne richtlijnen onderschreven met algemene principes voor de dienstverlening, bijvoorbeeld die van de Verenigde Naties, de OESO, de Internationale Kamer van Koophandel en het Internationaal Arbeidsbureau. Een overzicht van de gehanteerde richtlijnen en principes is te vinden op: www.rabobank.com/ mvo-richtlijnen. Food Agribusiness Principles Om bij te dragen aan de verduurzaming van waardeketens in de food- en agribusiness heeft de Rabobank Groep vijf Food Agribusiness Principles vastgesteld: zorgen voor voldoende en veilige voedselproductie, verantwoord omgaan met natuurlijke hulpbronnen, een verant woordelijke maatschappij om welzijn te bevorderen, het verantwoord omgaan met dieren en de bewustwording bij consumenten en burgers hierover. De principes vormen het uitgangspunt voor het verder ontwikkelen van verantwoorde kredietverlening en een hiermee samenhangend waardeketenbeleid. MVO-kernthema's Het voeren van een hoogwaardig MVO-beleid is onderdeel van de strategie van de Rabobank Groep. In 2009 is dit vertaald naar vier kernthema's: - streven naar een veilige en duurzame voedselvoorziening, mede op basis van de Food Agribusiness Principles; - vernieuwing van productiemethoden en stimulering van efficiënt en duurzaam energiegebruik; - bevorderen van gelijke kansen en economische participatie; - bevorderen van de lokale samenhang en samenwerking in binnen- en buitenland. 82 Verslag 2009 Rabobank Groep

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 2009 | | pagina 83