Samen werken aan een duurzame
toekomst
De Rabobank Groep wil bijdragen aan een duurzame ontwikkeling van de
samenleving, in economische, sociale en ecologische zin. Dit is onder meer
verankerd in de gedragscode en in algemene externe en interne principes
voor de dienstverlening. Maatschappelijk verantwoord ondernemen is
het uitgangspunt voor de kernactiviteiten, de kredietverlening voorop.
De Rabobank Groep zet zich in voor de verduurzaming van waardeketens.
Ook in de eigen bedrijfsvoering staat duurzaamheid voorop. Vanuit haar
maatschappelijke betrokkenheid spant de Rabobank Groep zich in om de
sociale cohesie binnen gemeenschappen te bevorderen en om financiële
dienstverlening voor iedereen toegankelijk te maken.
www.rabobank.com/mvo
Gedragscode Rabobank Groep
In de gedragscode staan de kernwaarden genoemd - respect, integriteit, professionaliteit en
duurzaamheid - en de manier waarop de Rabobank Groep wil omgaan met de samenleving,
haar klanten en medewerkers. Alle andere interne gedragsregels zijn mede hierop gebaseerd.
Het belang ligt niet in het document zelf, maar in het gezamenlijk bespreekbaar maken van
dilemma's die ontstaan door bewust handelen.
Richtlijnen en algemene principes voor de dienstverlening
De Rabobank Groep heeft verschillende externe en interne richtlijnen onderschreven met
algemene principes voor de dienstverlening, bijvoorbeeld die van de Verenigde Naties, de
OESO, de Internationale Kamer van Koophandel en het Internationaal Arbeidsbureau. Een
overzicht van de gehanteerde richtlijnen en principes is te vinden op: www.rabobank.com/
mvo-richtlijnen.
Food Agribusiness Principles
Om bij te dragen aan de verduurzaming van waardeketens in de food- en agribusiness heeft
de Rabobank Groep vijf Food Agribusiness Principles vastgesteld: zorgen voor voldoende
en veilige voedselproductie, verantwoord omgaan met natuurlijke hulpbronnen, een verant
woordelijke maatschappij om welzijn te bevorderen, het verantwoord omgaan met dieren en
de bewustwording bij consumenten en burgers hierover.
De principes vormen het uitgangspunt voor het verder ontwikkelen van verantwoorde
kredietverlening en een hiermee samenhangend waardeketenbeleid.
MVO-kernthema's
Het voeren van een hoogwaardig MVO-beleid is onderdeel van de strategie van de Rabobank
Groep. In 2009 is dit vertaald naar vier kernthema's:
- streven naar een veilige en duurzame voedselvoorziening, mede op basis van de Food
Agribusiness Principles;
- vernieuwing van productiemethoden en stimulering van efficiënt en duurzaam
energiegebruik;
- bevorderen van gelijke kansen en economische participatie;
- bevorderen van de lokale samenhang en samenwerking in binnen- en buitenland.
82
Verslag 2009 Rabobank Groep