Bericht van de voorzitter
De kredietcrisis en de recessie die daarop volgde, hadden grote conse
quenties voor de financiële sector. Voor banken was 2009 een moeilijk jaar
en ook de Rabobank merkte de gevolgen. Toch verstevigden de lokale
Rabobanken hun positie in de Nederlandse bedrijvenmarkt en hypotheek
markt. Ook vertrouwden particulieren meer spaarmiddelen toe aan de
lokale Rabobanken. Rabobank International en De Lage Landen verstrekten
meer krediet aan food- en agriklanten.
Door de economische situatie vlakte de groei van de kredietverlening af
en daarmee ook de groei van de baten. Voor het Nederlandse bedrijfsleven
was 2009 een lastig jaar. Daardoor lagen de waardeveranderingen bij de
Rabobank Groep op een hoger niveau en daalde de nettowinst met 17%
tot 2,3 miljard euro. De liquiditeitspositie bleef ruim en de vermogens
positie verbeterde verder. De tier 1-ratio steeg met 1,1%-punt tot 13,8%.
Om onze winstgevendheid en vermogenspositie ook in 2010 op niveau te
houden ligt de focus op het goed bedienen van onze klanten, het behalen
van gezonde marges en het scherp blijven sturen op de kosten.
Rabobank blijft investeren in vertrouwen
De Rabobank Groep presteerde in 2009 goed en behield haar solide financiële positie,
ondanks de moeilijke omstandigheden. Klanten en leden zijn de primaire oriëntatie van de
Rabobank en daarbij hoort het investeren in vertrouwen van onze relaties. We namen onze
verantwoordelijkheid en gingen door met krediet verstrekken aan het Nederlandse midden-
en kleinbedrijf en onze agrarische klanten. De Rabobank bleef haar maatschappelijke rol
vervullen, voerde een prudent risicobeleid en een passend beloningsbeleid. De Rabobank
Groep hecht bijzonder aan de zorgplicht, klanten mogen daarom rekenen op goede en
transparante producten, op deskundige en betrokken advisering, en op een juiste behandeling
van klachten. Van de klant zelf vraagt dit verdieping in zijn financiële behoefte en in de risico's
die hij bereid is te aanvaarden.
Kredietverlening blijft groeien
Door de economische situatie was er minder vraag naar krediet, vooral in de tweede helft
van 2009, en daardoor vlakte de kredietgroei af. In Nederland verstevigde de Rabobank haar
leidende positie in de hypotheekmarkt, en ook in de bedrijvenmarkt werd deze uitgebreid. Bij
de lokale Rabobanken en Obvion was sprake van een leningengroei. Ook nam de leaseporte
feuille in omvang toe. Bij Rabobank International daalde de kredietverlening. Per saldo steeg
de kredietportefeuille private cliënten op groepsniveau in 2009 met 2% tot 416 miljard euro.
Klanten sparen meer en profiteren van beursherstel
Particulieren vertrouwden meer spaargeld toe aan de lokale Rabobanken. Hierdoor nam de
totale omvang van het spaargeld met 6% toe tot 121 miljard euro. Bij Robeco daalden de
spaargelden. Vooral hierdoor zakte het marktaandeel van de Rabobank Groep in Nederland iets
terug. Door een afname van de zakelijke toevertrouwde middelen bij Rabobank International
daalden de toevertrouwde middelen met 6% tot 286 miljard euro.
6
Verslag 2009 Rabobank Groep