Het leiderschaps- en het medewerkerprofiel vormen de leidraad voor opleidingen en HR-
instrumenten. Naast managementontwikkeling zijn er loopbaanpaden voor generalisten én
specialisten op alle functieniveaus en is er aandacht voor specifieke doelgroepen (experts).
Deskundige medewerkers
Klantgerichtheid is mensenwerk. De klant wil bij elk contact het vertrouwen in de dienstverlener
bevestigd zien. In tijden waarin de prestaties van banken door de samenleving nauwlettend
worden gevolgd, zijn deskundige medewerkers meer dan ooit van belang. Mede op initiatief
van de Autoriteit Financiële Markten is hiervoor bijzondere aandacht. De Wet op het financieel
toezicht vraagt dat die deskundigheid wordt geborgd als onderdeel van het bewaken van een
betrouwbare en zorgvuldige financiële dienstverlening aan klanten. Eind december 2009
verstreek voor het eerst een wettelijke termijn waarbinnen voldaan moest worden aan in 2008
gestelde deskundigheidseisen in de vorm van permanente educatie. De Rabobank heeft met
eigen programma's veel energie gestoken in het kwalificeren van de adviesmedewerkers die
het betrof. Om aan te sluiten op de individuele leervoorkeuren van medewerkers worden de
programma's waarin de actualiteit van de Rabobank en de wettelijke vereiste kennis geïnte
greerd zijn in diverse varianten aangeboden: van e-learning tot klassikaal leren.
Visie 2010: gevolgen voor bank, klant én medewerker
Vrijwel alle lokale Rabobanken zijn actief met de Visie Rabobank 2010 door deelname aan een
of meer van de vijf ondersteunende programma's (Differentiatie in Klantbediening, Onder
nemen met Toekomst, Virtueel Dichtbij, CRM en Processen en Sturing). Rabobank 2010 heeft
als doel de klantbediening te vernieuwen en te verbeteren tegen substantieel lagere kosten,
in combinatie met een herontwerp van processen. Dit heeft gevolgen voor de medewerkers:
functies veranderen, verminderen in aantal of verdwijnen. Van medewerkers wordt verwacht
dat zij zich inspannen om zich nieuwe kennis en vaardigheden eigen te maken. Dit wordt
gefaciliteerd met opleidingen voor medewerkers en leidinggevenden. Boventallige mede
werkers worden zorgvuldig begeleid naar een andere baan, een eigen bedrijf of anderszins.
De lokale ondernemingsraden worden vanzelfsprekend betrokken bij alle ontwikkelingen die
op de lokale Rabobanken afkomen.
Het nieuwe werken
De klant is leidend voor de keuze op welke plaats en tijd wordt gewerkt. Medewerkers krijgen
daarbij de ruimte en faciliteiten om eigen keuzes te maken, afgestemd op een goede balans
tussen werk en privé. Binnen Rabobank Nederland groeit de groep medewerkers die werkt
volgens het 'Unplugged' concept met minder regels en meer individuele verantwoordelijkheid.
In 2009 vond een evaluatie plaats van het concept. De eerste ervaringen zijn overwegend
positief. 70% van de betrokken medewerkers vindt dat Unplugged duidelijke voordelen heeft,
waarbij flexibiliteit en de invloed op werk-privé balans het vaakst als voordelen worden
genoemd. Ook uit het Intermediair Beste Werkgever Onderzoek 2009, waarin de Rabobank als
eerste eindigde, blijkt dat tijd- en plaatsonafhankelijk werken aan populariteit wint. Eind 2010
wordt het volledig 'Unplugged' ingerichte bestuurscentrum van Rabobank Nederland in
Utrecht in gebruik genomen. Ook de andere groepsonderdelen bieden de mogelijkheid van
flexibel werken, variërend van flexibele werktijden tot de mogelijkheid van telewerken.
De Lage Landen ontwikkelt bijvoorbeeld het 'Office of the future'-concept dat onder andere
thuiswerken en werken in bedrijfsverzamelgebouwen stimuleert. Dit concept is ook leidend
bij de herinrichting van het hoofdkantoor van De Lage Landen in Eindhoven.
Vertrouwen en integriteit in performancemanagement
Vertrouwen en integriteit zijn kernwaarden van de Rabobank die de basis vormen voor het
dagelijks werk en die bijdragen aan vergroting van het MVO-bewustzijn. In de handleiding
Performance Management staat dit expliciet verwoord. Ook is maatschappelijk verantwoord
ondernemen opgenomen in de Rabobank Competentietaai. Voor diverse management
functies binnen Rabobank Nederland is het verplicht een MVO-doelstelling op te nemen in de
persoonlijke afspraken voor performancemanagement, en iedereen heeft op vrijwillige basis
de mogelijkheid om een dergelijke doelstelling af te spreken met zijn of haar leidinggevende.
78
Verslag 2009 Rabobank Groep