Rabobank als Internationale food- en agribank
Strategie Rabobank International
Rabobank International heeft in lijn met de strategie van de Rabobank Groep een duidelijke
keuze gemaakt voor food en agri. Daarbij wordt gestreefd naar een wereldwijd netwerk voor de
wholesalebankactiviteiten en rurale retailbankactiviteiten in de belangrijkste agrilanden. Door
het bedienen van de top van de bedrijvenmarkt en internationaal actieve klanten in Nederland
wordt de Rabobank ondersteund in het versterken van het Allfinanz-marktleiderschap. Het food-
en agriproductenpalet wordt verbeterd en uitgebreid, onder meer via de samenwerking met
investment bank Rothschild. Het internationaal retailbankbedrijf groeit verder, met name in
de kernlanden Australië, Nieuw-Zeeland, Verenigde Staten, Brazilië en Polen. Het bedrijfsmodel
van Global Financial Markets is aangepast. Hierbij ligt de focus meer op de kernklanten van de
Rabobank en wordt de hoeveelheid complexe producten teruggebracht. Op het gebied van
duurzame energie en cleantech worden de productspecialismen verder ontwikkeld.
Nieuwe governancestructuur bij Rabobank International
Naar aanleiding van de geactualiseerde strategie, waarin de Rabobank de leidende food- en
agribank wil zijn, heeft Rabobank International haar governancestructuur in 2009 aangepast.
Om de verschillende klantengroepen nog beter te kunnen bedienen, is een duidelijke twee
deling in werkgebieden gemaakt tussen de activiteiten van de retailbank en de activiteiten
van de wholesalebank, elk met een eigen managementteam.
De Rabobank wil als leidende food- en agribank sterk vertegenwoordigd zijn in de voornaamste
agrarische landen van de wereld. Voor de groei in food en agri richt Rabobank International
zich op verbreding van het productenpalet en inzet van kennis voor haar wereldwijde food-
en agriklanten, en op de uitbreiding van de retailbankactiviteiten in belangrijke ontwikkelde
agrarische landen, zoals de Verenigde Staten, Nieuw-Zeeland en Australië. Daarnaast richt
Rabobank International zich op opkomende landen met een snelgroeiende food- en agrisector,
zoals Brazilië.
Bij Food Agribusiness Research en Advisory is de food- en agrikennis van de Rabobank
gebundeld. Deze wereldwijd opererende afdeling ondersteunt transacties in diverse stadia,
beoordeelt kredietvoorstellen, draagt bij aan fusie- en overnamevoorstellen, genereert ideeën
voor nieuwe producten en publiceert continu over relevante ontwikkelingen binnen de sector.
In 2009 is onder meer gepubliceerd over de melkmarkt na de crisis en over de mondiale vraag
naar katoen, koffie en suiker en werd een food- en agrikaart van Polen gemaakt.
Internationale retailbankactiviteiten
Rabobank International heeft retailbankactiviteiten in de regio's Europa, Noord- en Zuid-Amerika,
Azië, Australië en Nieuw-Zeeland. De retailbanken in Australië, Nieuw-Zeeland, Brazilië en Chili
bedienen nagenoeg uitsluitend food- en agriklanten. De retailkantoren in Californië, Polen,
Ierland en Indonesië richten zich daarnaast ook op particulieren en het midden- en kleinbedrijf.
In Australië en Nieuw-Zeeland worden de food- en agriklanten vanuit 83 kantoren bediend.
Behalve om het verstrekken van financieringen aan de agrarische sector gaat het om bank
diensten aan bedrijven in het middensegment die gerelateerd zijn aan de food- en agrisector.
Ook worden financiële producten en diensten aangeboden aan grote coöperaties en onder
nemingen in de food- en agri-industrie. In 2009 werd Rabo Financial Advisors, een kleine niet-
kernactiviteit binnen de Australische activiteiten die adviseert op het gebied van financiële
planning, verkocht aan Hillross Financial Services.
In de Verenigde Staten heeft Rabobank International in Californië een retailbanknetwerk met
92 kantoren en daarnaast worden agrarische klanten bediend vanuit het netwerk van Rabo
AgriFinance met 17 vestigingen. In Brazilië worden de food- en agriklanten bediend vanuit
15 kantoren en in Chili vanuit 9 kantoren. De Rabobank is al sinds 1993 actief in Mexico en
financiert daar vooral grotere agrarische bedrijven. Met het belang in FinTerra is ook toegang
verkregen tot de kleinere agrarische ondernemingen. In 2009 is dit belang uitgebreid van 25%
tot 37,5% en werd een optie verkregen voor een toekomstig meerderheidsbelang. FinTerra richt
zich met haar 13 kantoren exclusief op kredietverlening aan de food- en agrisector.
Bank BGZ is in Polen een van de belangrijkste en grootste spelers in de agrarische sector en
bedient klanten vanuit 291 kantoren. Deze retailbank richt zich, behalve op food- en agri
klanten, op particulieren en het midden- en kleinbedrijf. De Ierse ACCBank is van oudsher nauw
26
Verslag 2009 Rabobank Groep