Wholesalebankbedrijf en internationaal retailbankbedrijf Iri 2009 bouwde Rabobank International de kredietverlening aan niet food- en agriklanten in het buitenland af. Dit resulteerde in een daling van de kredietportefeuille met 7% tot 93,4 miljard euro. In lijn met de strategie steeg het aandeel food en agri in de portefeuille. Ook nam de kredietver lening bij het internationaal retailbankbedrijf verder toe. De dienstverlening aan Nederlandse klanten die internationaal actief zijn, werd verder uitge breid. Bij het wholesalebankbedrijf daalden de toevertrouwde middelen. De baten bij Global Financial Markets stegen door de toegenomen cliënt volumes, maar ook door de goede positionering voor de renteverlagingen in de eerste helft van het jaar. Het verslechterde economische klimaat leidde tot afwaarderingen op enkele private-equitybelangen en een stijging van de waardeveranderingen. Per saldo nam bij Rabobank International de nettowinst toe met 619 miljoen euro tot 646 miljoen euro. In een con structieve dialoog met klanten wordt door Rabobank maatschappelijk verantwoord ondernemen gestimuleerd. Rabo Development deed extra kapitaalsinvesteringen in Banco Terra te Mozambique en in Banco Regional te Paraguay. www.rabobank.com,www.bgz.pl,www.accbank.ie Toename winst door stijging baten bij het wholesalebankbedrijf Kredietportefeuille neemt met 7% af tot 93,4 miljard euro - Aandeel food en agri in portefeuille stijgt met 4,4%-punt tot 38,6% Nettowinst neemt met 619 miljoen euro toe tot 646 miljoen euro - Efficiencyratio verbetert met 35,2%-punt tot 50,3% - Kredietverliezen bedragen 105 basispunten en liggen boven het langjarig gemiddelde - RAROC bedraagt 8,8% Strategie Rabobank Groep Bijdrage aan groepsstrategie Allfinanz-marktleiderschap in Nederland - Bediening top bedrijvenmarkt in Nederland - Ondersteuning internationaal actieve Nederlandse klanten - Productleverancier via lokale Rabobanken - Verstrekking risicodragend vermogen Internationale food- en agribank - Verbreding productenpalet en inzet kennis voor food- en agriklanten - Uitbreiding van retailbanknetwerk in belangrijke food- en agriregio's - Verdere ontwikkeling van de productspecialismen duurzame energie en cleantech Aandeel in nettowinst Rabobank Groep 2009 Wholesalebankbedrijf en internationaal retailbankbedrijf 28% 25 Wholesalebankbedrijf en internationaal retailbankbedrijf

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 2009 | | pagina 26