Wholesalebankbedrijf en
internationaal retailbankbedrijf
Iri 2009 bouwde Rabobank International de kredietverlening aan niet food-
en agriklanten in het buitenland af. Dit resulteerde in een daling van de
kredietportefeuille met 7% tot 93,4 miljard euro. In lijn met de strategie
steeg het aandeel food en agri in de portefeuille. Ook nam de kredietver
lening bij het internationaal retailbankbedrijf verder toe. De dienstverlening
aan Nederlandse klanten die internationaal actief zijn, werd verder uitge
breid. Bij het wholesalebankbedrijf daalden de toevertrouwde middelen.
De baten bij Global Financial Markets stegen door de toegenomen cliënt
volumes, maar ook door de goede positionering voor de renteverlagingen
in de eerste helft van het jaar. Het verslechterde economische klimaat
leidde tot afwaarderingen op enkele private-equitybelangen en een stijging
van de waardeveranderingen. Per saldo nam bij Rabobank International
de nettowinst toe met 619 miljoen euro tot 646 miljoen euro. In een con
structieve dialoog met klanten wordt door Rabobank maatschappelijk
verantwoord ondernemen gestimuleerd. Rabo Development deed extra
kapitaalsinvesteringen in Banco Terra te Mozambique en in Banco Regional
te Paraguay.
www.rabobank.com,www.bgz.pl,www.accbank.ie
Toename winst door stijging baten bij het wholesalebankbedrijf
Kredietportefeuille neemt met 7% af tot 93,4 miljard euro
- Aandeel food en agri in portefeuille stijgt met 4,4%-punt tot 38,6%
Nettowinst neemt met 619 miljoen euro toe tot 646 miljoen euro
- Efficiencyratio verbetert met 35,2%-punt tot 50,3%
- Kredietverliezen bedragen 105 basispunten en liggen boven het langjarig gemiddelde
- RAROC bedraagt 8,8%
Strategie Rabobank Groep
Bijdrage aan groepsstrategie
Allfinanz-marktleiderschap in Nederland
- Bediening top bedrijvenmarkt in Nederland
- Ondersteuning internationaal actieve Nederlandse klanten
- Productleverancier via lokale Rabobanken
- Verstrekking risicodragend vermogen
Internationale food- en agribank
- Verbreding productenpalet en inzet kennis voor food- en agriklanten
- Uitbreiding van retailbanknetwerk in belangrijke food- en agriregio's
- Verdere ontwikkeling van de productspecialismen duurzame energie en cleantech
Aandeel in nettowinst
Rabobank Groep 2009
Wholesalebankbedrijf
en internationaal
retailbankbedrijf 28%
25
Wholesalebankbedrijf en internationaal retailbankbedrijf