Vooruitblik binnenlands retailbankbedrijf
Voor het binnenlands retailbankbedrijf zal 2010 een uitdagend jaar worden. In lijn met 2009
wordt een geringe groei van de kredietverlening voorzien en de waardeveranderingen blijven
naar verwachting op een hoog niveau ten opzichte van het langjarig gemiddelde. De focus
ligt op het leveren van diensten voor klanten en leden, het behalen van gezonde marges op
het gehele productassortiment en er zal scherp op de kosten worden gestuurd. Veel lokale
Rabobanken zullen het programma Rabobank 2010 implementeren. De lokale Rabobanken en
Obvion zullen ook in 2010 invulling geven aan de Rabobankambitie om marktleider te worden
en te blijven in de verschillende financiële deelmarkten. Hierbij wil de Rabobank de positie in
de spaar- en de hypotheekmarkt behouden en die in de bedrijvenmarkt en de private-banking-
markt versterken. Voor alle klantsegmenten zet de Rabobank in op meer en persoonlijke
dienstverlening via de virtuele kanalen die goed klantcontact ondersteunen. De verdere
virtualisering van de dienstverlening en de toegenomen zorgplicht zullen leiden tot verdere
productvereenvoudiging. In de food- en agrisector wordt ingezet op de naar verwachting
voortgaande schaalvergroting.
24
Verslag 2009 Rabobank Groep