1 1 1 Veel lokale Rabobanken aan de slag met Visie Rabobank 2010 Strategie binnenlands retailbankbedrijf De Rabobank Groep streeft naar Allfinanz-marktleiderschap in Nederland. De lokale Rabobanken leveren een belangrijke bijdrage aan de verwezenlijking van deze doelstelling. Ook Obvion werkt hieraan mee door de verkoop van hypotheken. Bij de actualisering van de strategie heeft de Rabobank aangegeven de grootste en belangrijkste bank voor bedrijven te willen worden. Dit betekent dat de positie, vooral aan de bovenkant van deze markt, zal moeten worden uitgebreid. Verder zijn in de strategie de groeiambities voor de private-bankingmarkt expliciet gemaakt. Vanwege de sterkere focus op gezonde balansverhoudingen streven de lokale Rabobanken ernaar de kredietgroei grotendeels te financieren met de aanwas van toevertrouwde middelen. Ook vormt de implementatie van het programma Rabobank 2010 voor de lokale Rabobanken een belangrijk onderdeel van de strategie. De primaire doelstelling van de Rabobank is leden en klanten te helpen bij het realiseren van hun ambities. Rabobank 2010 maakt vernieuwing en verbetering van de klantbediening mogelijk tegen lagere kosten. Lokale Rabobanken kunnen invulling geven aan deze visie door een aantal programma's uit te voeren, waaronder Processen Sturing. Het doorlopen van dit programma leidt ertoe dat door invoering van nieuwe standaardprocessen en het strak sturen daarop, klanten sneller en tegen minder kosten worden bediend. In 2007 en 2008 voerden vijf lokale Rabobanken met Rabobank Nederland een pilot uiten werd het programma getest door negen proefbanken. Later in 2008 kwam het programma Rabobank 2010 beschikbaar voor de overige lokale Rabobanken. In 2008 en 2009 zijn naast de pilot- en proefbanken in totaal 51 banken van start gegaan met het programma en in 2010 zullen nog veel banken volgen. Rabobank verstevigt haar positie in bedrijvenmarkt en hypotheekmarkt Marktaandelen 45_ in 40 ?nns 35 2006 30 2007 25 2008 20 2009 15 10 5 0 Hypotheken Sparen Midden-en kleinbedrijf 8 Vanaf januari 2009 hanteert het CBS dezelfde definitie voor spaargeld als DNB. Hierdoor wordt vanaf heden ook het spaargeld van de niet aan DNB rapportageplichtige banken meege nomen in de berekening van de omvang van de Nederlandse spaarmarkt. De vergelijkende cijfers per eind 2008 zijn aangepast. De Rabobank Groep heeft een leidende positie in een groot aantal sectoren van de Nederlandse markt voor financiële dienstverlening. Van oudsher is er sprake van een zeer stevige positie in de agrarische sector en daarnaast is de Rabobank ook sterk vertegenwoordigd op de hypotheekmarkt, de spaarmarkt en in het midden- en kleinbedrijf. De jaarlijkse hypotheekproductie in Nederland kromp met 33% ten opzichte van 2008. Het marktaandeel van de Rabobank Groep nam met 0,3%-punt toe tot 29,9%. Bij de lokale Rabobanken steeg het aandeel in de hypotheekmarkt met 2,5%-punt tot 26,1% en bij Obvion kwam dit aandeel uit op 3,8% (6,0%). De Nederlandse consument ging meer sparen en de hevige concurrentie in deze markt hield aan. In het verslagjaar nam de omvang van de Nederlandse spaarmarkt8 met 7% toe tot 284,8 (266,4) miljard euro. In 2008 profiteerde de Rabobank in een turbulente omgeving van haar stabiele karakter en daardoor steeg het marktaandeel sparen destijds met 2,3%-punt. In 2009 zakte dit marktaandeel door de hevige concurrentie weer iets terug, vooral bij Robeco Direct. Daarbij werd een juiste balans gezocht tussen marktaandeel enerzijds en marge ander zijds. Het marktaandeel van de Rabobank Groep in de spaarmarkt kwam uit op 40,2% (40,7%). Bij de lokale Rabobanken kwam dit aandeel uit op 38,5% (38,4%) en bij Robeco Direct daalde dit aandeel met 0,4%-punt tot 1,6%. De Rabobank wil de positie in de Nederlandse bedrijvenmarkt verder uitbreiden, vooral aan de bovenkant van de markt. In 2009 steeg het marktaandeel in het midden- en kleinbedrijf 18 Verslag 2009 Rabobank Groep

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 2009 | | pagina 19