Binnenlands retailbankbedrijf Door de slechte economische situatie in Nederland was bij het binnenlands retailbankbedrijf sprake van minder vraag naar krediet en een toename van de waardeveranderingen. Bij de lokale Rabobanken en Obvion steeg de kredietportefeuille in 2009 met 4% tot 278,0 miljard euro. De Rabobank verstevigde de positie in de bedrijvenmarkt. In de krimpende hypotheek markt steeg het marktaandeel hypotheken licht. De marges op nieuwe hypotheken en zakelijke verstrekkingen herstelden zich. De toevertrouwde middelen namen met 6% toe tot 185,2 miljard euro. Deze instroom stelde de lokale Rabobanken in staat hun leningengroei geheel zelf te financieren. De hevige concurrentie in de spaarmarkt leidde tot een daling van de spaarmarge en een lichte daling van het marktaandeel. De daling van de rentewinst en de toename van de waardeveranderingen leidden tot een lagere winst. Het activiteitenniveau nam af en hierdoor werd minder per soneel ingezet en werden de kosten kritisch tegen het licht gehouden. De bedrijfslasten daalden. De nettowinst kwam uit op 1.213 miljoen euro, een daling van 15%. De Rabobank ontwikkelde nieuwe duurzame en servicegerichte producten en breidde de dienstverlening voor startende ondernemers uit. Steeds meer lokale Rabobanken voeren het programma Rabobank 2010 in. www.rabobank.nl,www.obvion.nl,www.bizner.nl Aandeel in nettowinst Rabobank Groep 2009 Binnenlands retailbankbedrijf Door economische situatie lage kredietgroei en stijging waardeveranderingen Kredietportefeuille stijgt met 4% tot 278,0 miljard euro - Marktaandeel hypotheken neemt met 0,3%-punt toe tot 29,9% - Marktaandeel midden- en kleinbedrijf stijgt met 2%-punt tot 41 Toevertrouwde middelen nemen met 6% toe tot 185,2 miljard euro - Marktaandeel sparen daalt met 0,5%-punt tot 40,2% Nettowinst neemt met 7 5% af tot 1.213 miljoen euro - Efficiencyratio verbetert met 2,1%-punt tot 63,6% - Waardeveranderingen liggen met 26 basispunten boven het langjarig gemiddelde - RAROC bedraagt 15,2% 53% Strategie Rabobank Groep Bijdrage aan groepsstrategie Allfinanz-marktleiderschap in Nederland - Versterken van marktleiderspositie in Allfinanz-deelmarkten - Uitbreiden van positie op de bedrijvenmarkt - Implementatie van programma Rabobank 2010 Internationale food- en agribank - Behouden van leidende positie in agrarische sector in Nederland 17 Binnenlands retailbankbedrijf

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 2009 | | pagina 18