Binnenlands retailbankbedrijf
Door de slechte economische situatie in Nederland was bij het binnenlands
retailbankbedrijf sprake van minder vraag naar krediet en een toename
van de waardeveranderingen. Bij de lokale Rabobanken en Obvion steeg
de kredietportefeuille in 2009 met 4% tot 278,0 miljard euro. De Rabobank
verstevigde de positie in de bedrijvenmarkt. In de krimpende hypotheek
markt steeg het marktaandeel hypotheken licht. De marges op nieuwe
hypotheken en zakelijke verstrekkingen herstelden zich. De toevertrouwde
middelen namen met 6% toe tot 185,2 miljard euro. Deze instroom stelde
de lokale Rabobanken in staat hun leningengroei geheel zelf te financieren.
De hevige concurrentie in de spaarmarkt leidde tot een daling van de
spaarmarge en een lichte daling van het marktaandeel. De daling van de
rentewinst en de toename van de waardeveranderingen leidden tot een
lagere winst. Het activiteitenniveau nam af en hierdoor werd minder per
soneel ingezet en werden de kosten kritisch tegen het licht gehouden.
De bedrijfslasten daalden. De nettowinst kwam uit op 1.213 miljoen euro,
een daling van 15%. De Rabobank ontwikkelde nieuwe duurzame en
servicegerichte producten en breidde de dienstverlening voor startende
ondernemers uit. Steeds meer lokale Rabobanken voeren het programma
Rabobank 2010 in.
www.rabobank.nl,www.obvion.nl,www.bizner.nl
Aandeel in nettowinst
Rabobank Groep 2009
Binnenlands
retailbankbedrijf
Door economische situatie lage kredietgroei en stijging waardeveranderingen
Kredietportefeuille stijgt met 4% tot 278,0 miljard euro
- Marktaandeel hypotheken neemt met 0,3%-punt toe tot 29,9%
- Marktaandeel midden- en kleinbedrijf stijgt met 2%-punt tot 41
Toevertrouwde middelen nemen met 6% toe tot 185,2 miljard euro
- Marktaandeel sparen daalt met 0,5%-punt tot 40,2%
Nettowinst neemt met 7 5% af tot 1.213 miljoen euro
- Efficiencyratio verbetert met 2,1%-punt tot 63,6%
- Waardeveranderingen liggen met 26 basispunten boven het langjarig gemiddelde
- RAROC bedraagt 15,2%
53%
Strategie Rabobank Groep Bijdrage aan groepsstrategie
Allfinanz-marktleiderschap in Nederland - Versterken van marktleiderspositie in Allfinanz-deelmarkten
- Uitbreiden van positie op de bedrijvenmarkt
- Implementatie van programma Rabobank 2010
Internationale food- en agribank - Behouden van leidende positie in agrarische sector in Nederland
17
Binnenlands retailbankbedrijf