Bankieren in een veranderende omgeving De kredietcrisis heeft diepe sporen getrokken in de omgeving waarbinnen de Rabobank haar bancaire functie uitoefent. Het vertrouwen in de financiële sector is aangetast. In Nederland is het bankenlandschap sterk veranderd en ook zijn de economische vooruitzichten minder gunstig. Verder krijgen banken te maken met strakkere regelgeving voor solvabiliteit en liquiditeit, waardoor de groeipotentie van de kredietverlening onder druk komt. De grenzen van de groeimogelijkheden leiden bij de Rabobank Groep tot een nog sterkere focus op de kerntaken. Investeren in vertrouwen Financiële instellingen hebben sinds de kredietcrisis wereldwijd te maken met een imago probleem. De sector wordt verweten in het risicobeheer tekort te schieten, een door de samenleving onbegrepen bonusbeleid te voeren en haar maatschappelijke rol onvoldoende te bewaken. Bovendien liet de transparantie van financiële producten te wensen over. De kritiek vanwege de kredietcrisis richt zich voor een groot deel op bancaire instellingen die overwegend in de Angelsaksische wereld opereren, maar raakt ook de Europese banken. De uitdaging van alle betrokkenen is opnieuw verbinding te zoeken met de samenleving en de politiek. De Rabobank Groep is ook geraakt door de kredietcrisis, maar behield haar solide financiële positie. Het vertrouwen van de financiële wereld, met name die van institutionele beleggers, in de Rabobank Groep is onverminderd groot gebleven. Dat bleek uit het omvangrijke bedrag van ruim 40 miljard euro aan langetermijnfunding dat in 2009 kon worden aangetrokken, tegen relatief gunstige tarieven. De Rabobank blijft zeker in deze tijd van imagoschade van de sector investeren in het behoud en waar nodig het terugverdienen van het vertrouwen van haar relaties. De Rabobank Groep hecht bijzonder aan de zorgplicht van haar klanten, die mogen rekenen op goede en transpa rante producten, op deskundige en betrokken advisering, en op een juiste behandeling van klachten. Van de klant zelf vraagt dit verdieping in zijn financiële behoefte en in de risico's die hij bereid is te aanvaarden. Met het opvolgen van de aanbevelingen van de Ombudsman Financiële Dienstverlening rond de OpMaatHypotheek-C heeft de Rabobank een bijdrage willen leveren aan het blijvende vertrouwen van haar klanten in de dienstverlening door de bank. Veranderend bankenlandschap De kredietcrisis heeft het Nederlandse bankenlandschap niet onberoerd gelaten. Financiële instellingen werden door de overheid genationaliseerd, kregen een kapitaalinjectie en/of een garantie voor een deel van de beleggingsportefeuille, terwijl ze verder gebruikmaakten van overheidsgaranties voor de uitgifte van schuldpapier. De Rabobank maakte geen gebruik van dit type regelingen. De bank kon volledig op eigen kracht in de markt opereren. Daarbij moet worden aangetekend dat van een volledig gelijk speelveld in dergelijke omstandigheden nauwelijks meer sprake kan zijn. Te verwachten valt dat de grootste nu staatsgesteunde banken zich voor een belangrijk deel zullen richten op de Nederlandse markt. Daardoor zal de concurrentie op de binnenlandse markt verscherpen. 9 Bankieren in een veranderende omgeving

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 2009 | | pagina 10