Bankieren in een veranderende
omgeving
De kredietcrisis heeft diepe sporen getrokken in de omgeving waarbinnen
de Rabobank haar bancaire functie uitoefent. Het vertrouwen in de
financiële sector is aangetast. In Nederland is het bankenlandschap sterk
veranderd en ook zijn de economische vooruitzichten minder gunstig.
Verder krijgen banken te maken met strakkere regelgeving voor solvabiliteit
en liquiditeit, waardoor de groeipotentie van de kredietverlening onder
druk komt. De grenzen van de groeimogelijkheden leiden bij de Rabobank
Groep tot een nog sterkere focus op de kerntaken.
Investeren in vertrouwen
Financiële instellingen hebben sinds de kredietcrisis wereldwijd te maken met een imago
probleem. De sector wordt verweten in het risicobeheer tekort te schieten, een door de
samenleving onbegrepen bonusbeleid te voeren en haar maatschappelijke rol onvoldoende
te bewaken. Bovendien liet de transparantie van financiële producten te wensen over.
De kritiek vanwege de kredietcrisis richt zich voor een groot deel op bancaire instellingen
die overwegend in de Angelsaksische wereld opereren, maar raakt ook de Europese banken.
De uitdaging van alle betrokkenen is opnieuw verbinding te zoeken met de samenleving en
de politiek.
De Rabobank Groep is ook geraakt door de kredietcrisis, maar behield haar solide financiële
positie. Het vertrouwen van de financiële wereld, met name die van institutionele beleggers,
in de Rabobank Groep is onverminderd groot gebleven. Dat bleek uit het omvangrijke bedrag
van ruim 40 miljard euro aan langetermijnfunding dat in 2009 kon worden aangetrokken,
tegen relatief gunstige tarieven.
De Rabobank blijft zeker in deze tijd van imagoschade van de sector investeren in het behoud
en waar nodig het terugverdienen van het vertrouwen van haar relaties. De Rabobank Groep
hecht bijzonder aan de zorgplicht van haar klanten, die mogen rekenen op goede en transpa
rante producten, op deskundige en betrokken advisering, en op een juiste behandeling van
klachten. Van de klant zelf vraagt dit verdieping in zijn financiële behoefte en in de risico's die
hij bereid is te aanvaarden. Met het opvolgen van de aanbevelingen van de Ombudsman
Financiële Dienstverlening rond de OpMaatHypotheek-C heeft de Rabobank een bijdrage willen
leveren aan het blijvende vertrouwen van haar klanten in de dienstverlening door de bank.
Veranderend bankenlandschap
De kredietcrisis heeft het Nederlandse bankenlandschap niet onberoerd gelaten. Financiële
instellingen werden door de overheid genationaliseerd, kregen een kapitaalinjectie en/of een
garantie voor een deel van de beleggingsportefeuille, terwijl ze verder gebruikmaakten van
overheidsgaranties voor de uitgifte van schuldpapier. De Rabobank maakte geen gebruik van
dit type regelingen. De bank kon volledig op eigen kracht in de markt opereren. Daarbij moet
worden aangetekend dat van een volledig gelijk speelveld in dergelijke omstandigheden
nauwelijks meer sprake kan zijn. Te verwachten valt dat de grootste nu staatsgesteunde
banken zich voor een belangrijk deel zullen richten op de Nederlandse markt. Daardoor zal
de concurrentie op de binnenlandse markt verscherpen.
9
Bankieren in een veranderende omgeving