Sponsoring www.rabobank.nl/sponsoring e Rabobank is de grootste sponsor van Nederland. Vooral sport en cultuur profiteren daarvan. Sponsoring van sport en cultuur biedt de Rabobank mogelijk heden om met alleen haar maatschappelijke betrokkenheid, maar tegelijkertijd ook haar naamsbekendheid te vergroten. Wielrennen, hockey en paardensport ide NOcïsFbenari" sportsPonsorbeleid- Het samenwerkingsverband met NOC NSFbenadrukt de rol die de Rabobank speelt in de sport Het cultuursoonsor eleidknjgt onder meer invulling door sponsoring van het Van Gogh Museum 2 7 de tentoonstelling GoChina! ondersteund. Lokaal ondersteunen de lokale Rabobanken veel sporters, sportorganisaties en culturele evenementen. De juiste combinatie is de^aatschaDDpt'l^0VerWe9in^en be'an9rijke Spele" bU het aan9aan van een sponsorrelatie Wielersport De Rabobank investeert in wielrennen. De ambities van de bank, uiteengezet in het Rabo Wielerplan Hockey 76 Rabobank Groep Jaarverslag 2008 Paardensport Vanuit haar betrokkenheid bij de agrarische sector heeft de Rabobank een historische band met de paardensport. In 2002 werd de Rabobank hoofdsponsor van de Koninklijke Nederlandse Hippische Sportfederatie. Dit contract is in 2008 verlengd tot en met 2012. De paardensportsponsoring krijgt invulling in de top- en de breedtesport. Via het Rabo Talentenplan krijgen snel ontdekte talenten structurele en professionele begeleiding. Ambassadrice is Anky van Grunsven. Voor de lokale Rabobanken is een actiepakket ontwikkeld om het paardrijden onder jongeren te stimuleren. De jaarlijkse activiteiten rondom Indoor Brabant, het CHIO Rotterdam en Jumping Amsterdam zijn gericht op de behoeften van de lokale Rabobanken op het gebied van relatiemarketing. NOC*NSF n u u Om de positie als dé bancaire dienstverlener van sportend Nederland uit te bouwen is de Rabobank sinds juni 2005 Official Supplier van NOC*NSF. Hiermee deelt de Rabobank haar kennis en kunde op het terrein van sponsoring, communicatie, bankwezen en begeleiding van bonden en topsporters. Als grootste sportsponsor van Nederland heeft de Rabobank in 2008 op weg naar de Olympische Spelen van Beijing initiatieven ontplooid om de Nederlandse sport op een hoger plan te brengen. Met de Rabobank Topsportdesk is de bank de financiële coach van topsportend Nederland. Aan verschillende topsporters wordt de mogelijkheid geboden om tijdens hun actieve carrière bij de Rabobank te werken. 1% FairShare en museumbus De Rabobank ondertekende in 2007 het convenant 1% FairShare. Bedrijven die dat doen, verplichten zich 1% van hun sportsponsorbudget te spenderen aan gehandicaptensport. De Rabobank - onder meer sponsor van de Special Olympics - voldoet hier al jaren aan. In 2008 is ook het project (S)Cool on Wheels ondersteund. Via lokale clinics kunnen schoolkinderen kennismaken met bewegen en sporten in een rolstoel. In het kader van cultuursponsoring stellen de lokale Rabobanken schoolkinderen ook in staat met een Amerikaanse schoolbus een educatief schoolreisje te maken naar het Van Gogh Museum. Een van de doelstellingen van de samenwerking met het Van Gogh Museum is meer mensen te interesseren voor het museum. De vrijdagavondopenstellingen dragen daar ook aan bij. DeRabosporten hebben in 2008 weer goed gescoord met als hoogtepunt de Olympische Spelen in Beijinq De Rabobank uitte haar betrokkenheid in de tv-commercial 'Rabobank Sponsor van Dromen. Het eigen internetvideokanaal - www.rabosport.nl - deed intensief verslag van de verrichtingen van de Rabosporters. In 2008 zijn op deze site 2,3 miljoen items bekeken. Climax was de Rabofandag, de Olympische afterparty, in het Olympisch stadion op 30 augustus 2008. Alle topsporters met een Olympische medaille werden op het grote podium gehuldigd. Duizenden jonge klanten van acht tot vijftien jaar konden hun sporthelden ontmoeten. Anky van Grunsven liet haar kür z,en kinderen konden sprinten tegen Theo Bos en meedoen aan hockeyclinics met Fatima Moreira de Melo. Ook waren er kinderpersconferenties georganiseerd om de idolen vragen te kunnen stellen. fn°2008was de Rabobank'presenting partner'van de manifestatie GoChina! in het GtoningerMuseum en het Drents Museum. Doel was zoveel mogelijk mensen te laten kennismaken met de Chinese cultuur en de bestedingen in de noordelijke regio een impuls te geven. Gedurende acht ^aanden kwamen bijna een half miljoen mensen naar de vijf tentoonstellingen over de veelzijdige oude Chinese en avant-garde en hedendaagse Chinese kunst. Met de Rabo GoChina Cultuurbus bezochten duizenden basisscholieren een speciaal educatief programma in beide musea. De Rabobank h^s P^n ut partner wederom invulling gegeven aan haar missie met cultuursponsoring: Rabobank brengt dichterbij. Voor iedereen.' 77 Verslag raad van bestuur

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 2008 | | pagina 40