De leden van de coöperatie
www.rabobank.com/cooperatie
In 2008 zijn de betrokkenheid en de invloed van de leden bij de lokale Rabobanken
n hT V®.rdlept\Het aantal 'Penraden steeg van 104 naar 112. Het ledenmagazine
Dichterbij ontving een Customer Media Award in de categorie 'Meest vernieuwend'
Ook het coöperatief dividend kreeg meer inhoud en diepgang. Door een bijdrage
aan meer dan duizend initiatieven hebben mensen hun economische, sociale en
mnnTth0 H9eVing Z"*" versterken'ln het verslagjaar is gezocht naar nieuwe
ogelijkheden om effectieve invloed mogelijk te maken voor een grotere groep
RaboZnZnXhh 'nteraCt,eve virtuele m|ddelen is veelbelovend. Meerdere lokale
Rabobanken hebben een aparte website voor interactie met hun leden geopend.
Het belang van betrokken leden
De uitoefening van invloed en zeggenschap door betrokken leden is belangrijk voor een coöperatieve
organisatie om klantwaarde te kunnen blijven leveren. Het lidmaatschap geeft de klantrelatie een extra
dimensie. Leden zijn trouwe klanten die in de praktijk een meer dan gemiddeld aantal diensten en
In zJosTsh8 77"; ?e Raa°bank Wi' de '^"betrokkenheid verder vergroten
Van de 153 (174) l0kale Rab°banken met 69.000 opgelopen naar ruim 1 7 miljoen
overdTk hh Rf0bank telt daarmee on9eveer 11-000 leden. Zij kunnen hun stem laten horen
over de koers van de bank of over het distributiebeleid en de dienstverlening. Ook kunnen leden bij
veel lokale Rabobanken meebepalen welke maatschappelijke projecten ondersteuning k'gen
Voordeel van lidmaatschap
sLeem!nakUren niHet,a"een ze"enschaP uitoefenen, maar kunnen tijdens workshops en
eminars kennis delen en netwerken. Zij hebben verder de mogelijkheid om te beleggen in Rabobank
Ledencertificaten en ontvangen een hogere rente op Rabo LevensloopSparen. Leden krijgen vier keer
per jaar het magazine 'Dichterbij' met financiële artikelen, lokale informatie en speciale aanbiedingen
Daarnaast ontwikkelen lokale Rabobanken in toenemende mate initiatieven waarbij leden korting
krijgen b.j bedrijven ,n het werkgebied. Het ledenvoordeelsysteem wordt geleidelijk verder uitgebreid.
Lokale ledenraden
Eind 2008 hadden 100 (88) lokale Rabobanken het directiemodel met een verplichte ledenraad
Daarnaast waren er 12 06) lokale Rabobanken met het partnershipmodel die eveneens een ledenraad
hadden ln d ^ledenraad bestaat u„ 3Q tot 5Q |eden
funqeert ah bJL k d'Stributiebeleid de dienstverlening aan de klanten. Een ledenraad
stelt f m X 9eSpreksPartner van de directie bij het ontwikkelen van strategisch beleid
formeel de jaarrekening van een lokale Rabobank vast en benoemt de leden van de raad van
Z coöoeraTf H HiS dH Z betr0kken bij SeleCtie Van l0kale pr0jecten die in aar|merking komen
or coöperatief div.dend, In 2008 iseen landelijke 'speeddate'geïntroduceerd. Daarbij zijn leden van
ledenraden u,t het hele land met elkaar in contact gebracht. De bijeenkomsten zijn bedoHd om
ervaringen te delen, kennis uit te wisselen en een indruk te krijgen van bijzondere aspecten van de
HeX d Z T 2ei'en bÖ Rab°bank Nederland. Verdeeld over drie bijeenkomsten hebben
ledenraden elkaar m het verslagjaar op deze wijze leren kennen en kennis met elkaar gedeeld.
Raden van commissarissen bij lokale Rabobanken
De toenemende omvang en complexiteit van lokale Rabobanken stellen steeds hogere eisen aan de
individuele leden van de raden van commissarissen. In toenemende mate zijn de raden samengesteld uit
74
Rabobank Groep Jaarverslag 2008
mensen met een gedegen brede ervaring, die samen een optimale mix van aansluitende competenties
hebben. Dat verbetert de 'checks and balances' binnen de lokale Rabobanken en zorgt voor een goed
evenwicht tussen bankprofessionals en maatschappelijke professionals. Om hun functioneren te
optimaliseren, inspireert en enthousiasmeert Rabobank Nederland de ruim 900 commissarissen continu
met interactieve kennisverhogende programma's. Dit geldt overigens ook voor de gekozen bestuurders
en statutair directeuren bij lokale Rabobanken. In 2008 hebben ruim 1.000 van hen een introductie
programma of een kennisverdiepende workshop gevolgd.
Ledenblad Dichterbij en ledensites
Sinds medio 2008 kunnen lokale Rabobanken het ledenmagazine 'Dichterbij'voor een groot deel zelf
invullen en van hun eigen signatuur voorzien. Via dit blad informeren lokale Rabobanken hun leden en
geven zij mede inhoud aan de merkwaarden 'dichtbij' en 'betrokken'. Hoewel er sprake is van een lokale
stempel, weerspiegelt het blad één Rabobank. Het concept combineert algemene financiële informatie
met achtergrondinformatie over klanten, leden, de lokale gemeenschap en de eigen bank.
Ledenaanbiedingen in het blad hebben steeds meer een duurzaam karakter. In 2008 kreeg 'Dichterbij'
een Customer Media Award in de categorie'Meest vernieuwend'. Het ledenblad zit volgens de jury goed
in elkaar en dicht op de huid van de doelgroep'. Een toenemend aantal lokale Rabobanken maakt voor
wisselwerking met de leden ook gebruik van een interactieve ledensite met componenten als een poll,
een documentenarchief, ledenaanbiedingen, nieuwsitems en een weblog, waar ledenraadsleden met
elkaar kunnen bloggen. De ledensite is een etalage voor het lokale ledenbeleid.
De Rabobank en coöperatief dividend
Eind 2008 had 95% van de lokale Rabobanken een coöperatiefdividendfonds, al dan niet in combinatie
met regionale duurzaamheidsfondsen. Op landelijk niveau wordt zelfhulp, zelforganisatie en innoverend
ondernemerschap gestimuleerd via de Rabobank Foundation, het Projectenfonds en de Herman Wijffels
Innovatieprijs. De Rabobank gebruikt het begrip'coöperatief dividend'als verzamelterm voor haar
betrokkenheid en bijdrage aan maatschappelijke activiteiten. Het omvat alle bestedingen en
investeringen ter verbetering van de economische, sociale en culturele omgeving, inclusie initiatieven
op het terrein van duurzaamheid. Lokale Rabobanken keren coöperatief dividend uit in geld en/of in de
vorm van vrijwilligerswerk door medewerkers, of door het beschikbaar stellen van vergaderruimtes,
kopieermachines, communicatiemiddelen en dergelijke.
75
Verslag raad van bestuur