O
O
O
O
O
In 2008 zag Rabo Groen Bank de uitstaande leningen, waarvan een groot deel samenhangt met
duurzame energie, verder toenemen tot ruim 3,4 miljard euro. Athlon Car Lease kwam met duurzame
mobiliteitsprogramma's en intensiveerde de samenwerking met NS omtrent de NS Business Card.
Sarasin, Robeco en Rabobank International publiceerden diverse studies over duurzame energie en
klimaatimpact. Op de Duisenberglezing tijdens de vergaderingen van het Internationaal Monetair Fonds
en de Wereldbank werd een Rabobank-rapport gepresenteerd over waterschaarste en investeringen in
efficiënt agrarisch watergebruik.
Gedragscode en integer handelen
In 2008 is de Gedragscode Rabobank Groep, waarin de samenhang en legitimatie van de MVO-
activiteiten is terug te vinden, verankerd in diverse HR-instrumenten, zoals performancemanagement,
het standaardfunctieprofiel en het leiderschapsprofiel. De Rabo Vastgoedgroep heeft in 2008 de
bestaande gedragscodes van de bedrijfsonderdelen geharmoniseerd tot een nieuwe gedragscode.
In 2009 zal de code onder de aandacht van alle medewerkers worden gebracht. In de code staan drie
uitgangspunten voor integer handelen: het voorkomen van belangenconflicten en de schijn daarvan,
het vermijden van fraude en het voorkomen van de schijn van elke vorm daarvan, corruptie en
omkoping en tactvol en bedachtzaam omgaan met vertrouwelijke informatie.
Medewerkers steeds meer betrokken bij MVO
Medewerkers van de Rabobank zijn wereldwijd betrokken bij de samenleving waarin ze wonen en
werken. De lokale Rabobanken besteedden circa 75.000 uur aan vrijwilligerswerk, Rabobank
International 11.382 uur, en de overige groepsonderdelen 4.872 uur. Het aantal lokale Rabobanken dat
vrijwilligerswerk bevordert, is in 2008 gestegen met 14 procentpunt tot 61 procent. Ook hebben 25
lokale Rabobanken in 2008 met in totaal 1.700 medewerkers voor ruim 10.000 uur meegedaan aan de
landelijke vrijwilligersdagen MADD, Make a Difference Day, waarvan de Rabobank sinds 2005 partner is.
Economische participatie en diversiteit
Als bank voor alle mensen vindt de Rabobank het belangrijk dat iedereen toegang heeft tot de financiële
dienstverlening. In ontwikkelingslanden dragen Rabo Development en de Rabobank Foundation bij aan
de ontwikkeling van het bankwezen en het opzetten van spaar- en kredietcoöperaties.
Rabo Development helpt bestaande plattelandsbanken in ontwikkelingslanden te transformeren tot
professionele, moderne financiële instellingen. Via een strategische minderheidsparticipatie gaat ze een
samenwerking aan met partnerbanken, die worden ontwikkeld naar het voorbeeld van de Rabobank in
Nederland. Daarbij gaat het om de langetermijnontwikkeling: de winstgevendheid op korte termijn is
ondergeschikt. De partnerbanken onderscheiden zich van andere banken doordat ze nadrukkelijk het
platteland als hun marktgebied beschouwen. De partnerbank blijft zelfstandig en profiteert van kapitaal,
expertise, producten, netwerk en managementcapaciteit van de Rabobank. Daarvoor gebruikt Rabo
Development de kennis en ervaring van medewerkers uit alle geledingen van de organisatie. Regelmatig
worden experts op het gebied van kredietmanagement, risicomanagement, productontwikkeling,
distributie, ICT en HR uitgezonden. In 2008 zijn er in totaal ruim 250 uitzendingen geweest.
Door de strategische allianties wordt de financiële dienstverlening van de partnerbanken bereikbaar voor
een groot deel van de bevolking. Tegelijkertijd versterken ze de wereldwijde positie van de Rabobank in
de food agrimarkt. In totaal zijn er zes partnerbanken. In 2008 heeft Rabo Development een minder
heidsparticipatie genomen in Banco Regional in Paraguay en in Banque Populaire du Rwanda Eerder
werden belangen genomen in de National Microfinance Bank in Tanzania, Zambia National Commercial
Bank, United Rural Cooperative Bank of Hangzhou in China en Banco Terra in Mozambique.
Maar ook in Nederland is toegang tot financiële diensten niet voor iedereen vanzelfsprekend, bijvoorbeeld
door fysieke beperkingen of door een gebrek aan kennis. Ook voor deze groepen wil de Rabobank
echter de dichtbijbank zijn. Daarom besteedt de Rabobank bijvoorbeeld extra aandacht aan starters en
andere kwetsbare groepen op de woningmarkt. De Rabo Vastgoedgroep heeft regelingen ontwikkeld
om woningen voor starters bereikbaar en betaalbaar te houden.
Ook vergroot de Rabobank de toegang tot krediet met diverse producten die gebaseerd zijn op
garanties of borgstellingen van de overheid en op garanties van de Stichting Garantiefonds Rabobanken.
68
Rabobank Groep Jaarverslag 2008
Voor kwetsbare klantgroepen zijn spaar- en betaaldiensten toegankelijker gemaakt. Zo vergemakkelijkt
de Random Reader Comfort het internetbankieren voor senioren, mensen met een visuele beperking en
motorisch gehandicapten. Ook zijn voor consumenten met een visuele handicap en laaggeletterden
750 geldautomaten uitgerust met een spraakfunctie. Verder waren er trainingen voor 60-plussers om
kennis te maken met Rabo Mobiel, de pratende chipknip en internetbankieren. Via het Thuisadministratie-
project helpt de Rabobank mensen die door omstandigheden hun administratie niet op orde hebben.
MVO-strategie van Rabobank Groep
Resultaten MVO
- Integratie in financiële producten en
diensten, en vastgoed
- Duurzame innovaties in food agri,
mkb en grootbedrijf
- Microfinance in ontwikkelingslanden
- Duurzame eigen bedrijfsvoering op
HR- en milieugebied
- Betrokken personeel
- Donaties en sponsoring als dividend
voor de samenleving
- Hoge ratings op MVO-gebied
In de samenleving: trends en issues
- Duurzaam gedrag als norm voor
financiële diensten
- Schaarste aan natuurlijke hulpbronnen
draagt bij aan financiële en sociale
instabiliteit
- Milieudegradatie vanwege vervuiling
en klimaatverandering
- Toenemende behoefte productie
duurzamer in te richten
- Sterke groei in duurzame energie
bronnen
- In bedrijven meer oog voor alle
stakeholders
MVO-kernthema's voor 2009-2012
- Verduurzamen van food- agriketens
- Nieuwe productiemethoden en
duurzame energie
- Economische participatie en diversiteit
- Sociale cohesie en solidariteit
Strategie Rabobank Groep 2009-2012
- Coöperatieve identiteit
- Allfinanz-marktleiderschap in Nederland
- Mondiale food agribank
- Hoge kredietwaardigheid
- Hoogwaardig MVO-beleid
In het bedrijf: missie en kernwaarden
- Rabobank Groep heeft als doel het
dienen van de economische belangen
van haar leden en klanten
- Dat doet Rabobank Groep op basis van
de vier kernwaarden: respect, integriteit,
professionaliteit en duurzaamheid
- Rabobank Groep wil bijdragen aan een
duurzame ontwikkeling van de
samenleving in economische, sociale en
ecologische zin
Hoogwaardig MVO-beleid
- Focus op vier MVO-kernthema's
- Integratie van MVO in de kernbusiness
en de bedrijfsvoering
- Debat en dialoog over issues en cases,
in- en extern
- Integratie van maatschappelijk en
financieel jaarverslag
69
Verslag raad van bestuur