O O O O O In 2008 zag Rabo Groen Bank de uitstaande leningen, waarvan een groot deel samenhangt met duurzame energie, verder toenemen tot ruim 3,4 miljard euro. Athlon Car Lease kwam met duurzame mobiliteitsprogramma's en intensiveerde de samenwerking met NS omtrent de NS Business Card. Sarasin, Robeco en Rabobank International publiceerden diverse studies over duurzame energie en klimaatimpact. Op de Duisenberglezing tijdens de vergaderingen van het Internationaal Monetair Fonds en de Wereldbank werd een Rabobank-rapport gepresenteerd over waterschaarste en investeringen in efficiënt agrarisch watergebruik. Gedragscode en integer handelen In 2008 is de Gedragscode Rabobank Groep, waarin de samenhang en legitimatie van de MVO- activiteiten is terug te vinden, verankerd in diverse HR-instrumenten, zoals performancemanagement, het standaardfunctieprofiel en het leiderschapsprofiel. De Rabo Vastgoedgroep heeft in 2008 de bestaande gedragscodes van de bedrijfsonderdelen geharmoniseerd tot een nieuwe gedragscode. In 2009 zal de code onder de aandacht van alle medewerkers worden gebracht. In de code staan drie uitgangspunten voor integer handelen: het voorkomen van belangenconflicten en de schijn daarvan, het vermijden van fraude en het voorkomen van de schijn van elke vorm daarvan, corruptie en omkoping en tactvol en bedachtzaam omgaan met vertrouwelijke informatie. Medewerkers steeds meer betrokken bij MVO Medewerkers van de Rabobank zijn wereldwijd betrokken bij de samenleving waarin ze wonen en werken. De lokale Rabobanken besteedden circa 75.000 uur aan vrijwilligerswerk, Rabobank International 11.382 uur, en de overige groepsonderdelen 4.872 uur. Het aantal lokale Rabobanken dat vrijwilligerswerk bevordert, is in 2008 gestegen met 14 procentpunt tot 61 procent. Ook hebben 25 lokale Rabobanken in 2008 met in totaal 1.700 medewerkers voor ruim 10.000 uur meegedaan aan de landelijke vrijwilligersdagen MADD, Make a Difference Day, waarvan de Rabobank sinds 2005 partner is. Economische participatie en diversiteit Als bank voor alle mensen vindt de Rabobank het belangrijk dat iedereen toegang heeft tot de financiële dienstverlening. In ontwikkelingslanden dragen Rabo Development en de Rabobank Foundation bij aan de ontwikkeling van het bankwezen en het opzetten van spaar- en kredietcoöperaties. Rabo Development helpt bestaande plattelandsbanken in ontwikkelingslanden te transformeren tot professionele, moderne financiële instellingen. Via een strategische minderheidsparticipatie gaat ze een samenwerking aan met partnerbanken, die worden ontwikkeld naar het voorbeeld van de Rabobank in Nederland. Daarbij gaat het om de langetermijnontwikkeling: de winstgevendheid op korte termijn is ondergeschikt. De partnerbanken onderscheiden zich van andere banken doordat ze nadrukkelijk het platteland als hun marktgebied beschouwen. De partnerbank blijft zelfstandig en profiteert van kapitaal, expertise, producten, netwerk en managementcapaciteit van de Rabobank. Daarvoor gebruikt Rabo Development de kennis en ervaring van medewerkers uit alle geledingen van de organisatie. Regelmatig worden experts op het gebied van kredietmanagement, risicomanagement, productontwikkeling, distributie, ICT en HR uitgezonden. In 2008 zijn er in totaal ruim 250 uitzendingen geweest. Door de strategische allianties wordt de financiële dienstverlening van de partnerbanken bereikbaar voor een groot deel van de bevolking. Tegelijkertijd versterken ze de wereldwijde positie van de Rabobank in de food agrimarkt. In totaal zijn er zes partnerbanken. In 2008 heeft Rabo Development een minder heidsparticipatie genomen in Banco Regional in Paraguay en in Banque Populaire du Rwanda Eerder werden belangen genomen in de National Microfinance Bank in Tanzania, Zambia National Commercial Bank, United Rural Cooperative Bank of Hangzhou in China en Banco Terra in Mozambique. Maar ook in Nederland is toegang tot financiële diensten niet voor iedereen vanzelfsprekend, bijvoorbeeld door fysieke beperkingen of door een gebrek aan kennis. Ook voor deze groepen wil de Rabobank echter de dichtbijbank zijn. Daarom besteedt de Rabobank bijvoorbeeld extra aandacht aan starters en andere kwetsbare groepen op de woningmarkt. De Rabo Vastgoedgroep heeft regelingen ontwikkeld om woningen voor starters bereikbaar en betaalbaar te houden. Ook vergroot de Rabobank de toegang tot krediet met diverse producten die gebaseerd zijn op garanties of borgstellingen van de overheid en op garanties van de Stichting Garantiefonds Rabobanken. 68 Rabobank Groep Jaarverslag 2008 Voor kwetsbare klantgroepen zijn spaar- en betaaldiensten toegankelijker gemaakt. Zo vergemakkelijkt de Random Reader Comfort het internetbankieren voor senioren, mensen met een visuele beperking en motorisch gehandicapten. Ook zijn voor consumenten met een visuele handicap en laaggeletterden 750 geldautomaten uitgerust met een spraakfunctie. Verder waren er trainingen voor 60-plussers om kennis te maken met Rabo Mobiel, de pratende chipknip en internetbankieren. Via het Thuisadministratie- project helpt de Rabobank mensen die door omstandigheden hun administratie niet op orde hebben. MVO-strategie van Rabobank Groep Resultaten MVO - Integratie in financiële producten en diensten, en vastgoed - Duurzame innovaties in food agri, mkb en grootbedrijf - Microfinance in ontwikkelingslanden - Duurzame eigen bedrijfsvoering op HR- en milieugebied - Betrokken personeel - Donaties en sponsoring als dividend voor de samenleving - Hoge ratings op MVO-gebied In de samenleving: trends en issues - Duurzaam gedrag als norm voor financiële diensten - Schaarste aan natuurlijke hulpbronnen draagt bij aan financiële en sociale instabiliteit - Milieudegradatie vanwege vervuiling en klimaatverandering - Toenemende behoefte productie duurzamer in te richten - Sterke groei in duurzame energie bronnen - In bedrijven meer oog voor alle stakeholders MVO-kernthema's voor 2009-2012 - Verduurzamen van food- agriketens - Nieuwe productiemethoden en duurzame energie - Economische participatie en diversiteit - Sociale cohesie en solidariteit Strategie Rabobank Groep 2009-2012 - Coöperatieve identiteit - Allfinanz-marktleiderschap in Nederland - Mondiale food agribank - Hoge kredietwaardigheid - Hoogwaardig MVO-beleid In het bedrijf: missie en kernwaarden - Rabobank Groep heeft als doel het dienen van de economische belangen van haar leden en klanten - Dat doet Rabobank Groep op basis van de vier kernwaarden: respect, integriteit, professionaliteit en duurzaamheid - Rabobank Groep wil bijdragen aan een duurzame ontwikkeling van de samenleving in economische, sociale en ecologische zin Hoogwaardig MVO-beleid - Focus op vier MVO-kernthema's - Integratie van MVO in de kernbusiness en de bedrijfsvoering - Debat en dialoog over issues en cases, in- en extern - Integratie van maatschappelijk en financieel jaarverslag 69 Verslag raad van bestuur

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 2008 | | pagina 36