Risicomanagement
en labels, waarbij Interpolis specifiek staat opgesteld voor het bancaire kanaal. De lokale Rabobanken
verkopen veelal schade-, zorg- en levensverzekeringen van Interpolis aan zowel particulieren als
bedrijven. Interpolis is voor de Rabobank de grootste leverancier en beide bedrijven werken nauw
samen bij de innovatie van producten en diensten. Ook in het geactualiseerde Strategisch Kader blijft
de samenwerking met Eureko een van de strategische pijlers.
Rabobank grootste verzekeringsintermediair, hoge klanttevredenheid Interpolis
De lokale Rabobanken vormen in Nederland de grootste intermediair van verzekeringen. Ten minste één
op de vijf particuliere Rabobank-klanten heeft een Interpolis-verzekering. Bij de zakelijke klanten is dat één
op de vier. In 2008 startte Interpolis een nieuwe 'Glashelder'-campagne, getiteld 'Helder Moment'. De focus
ligt hierbij op preventie. Interpolis en de Rabobank willen samen met de klant de risico's in kaart brengen,
waarna de klant een bewuste afweging kan maken van wat wel en niet moet worden verzekerd. Hiermee
wordt ook voorkomen dat de klant zich dubbel verzekert. Daarnaast wil Interpolis zich onderscheiden
door in geval van schade het probleem echt op te lossen in plaats van alleen de schade te vergoeden.
De lokale Rabobanken en Interpolis streven naar een hoge klanttevredenheid. Voor een goede en
snelle klantbediening zijn de systemen van lokale Rabobanken en Interpolis met elkaar verweven.
Interpolis ontvangt een hoge waardering voor klanttevredenheid, met name door een snelle en
accurate schadeafhandeling. Voor de wijze waarop zij haar klantcontact organiseert, ontving Interpolis
de'Customer Contact Award 2008', een initiatief van het Customer Contact Magazine.
Particuliere markt
Hoewel er in de markt voor schadeverzekeringen sprake was van felle concurrentie, steeg het aantal Alles
in één Polissen bij lokale Rabobanken in 2008 met 2% naar tot 1.297.000 (1.272.000). Het percentage
klanten met drie of meer rubrieken binnen deze polis nam toe van 52,6% naar 54,4%. Het aantal verkochte
motorrijtuigen- en rechtsbijstandverzekeringen binnen de Alles in één Polis waren hoger dan in 2007,
terwijl er minder vraag was naar de doorlopende reisverzekering. De in 2007 geïntroduceerde'Partner
Kind verzekeringen' lieten, als onderdeel van de Alles in één Polis een groei zien. Schadeverzekeringen
worden overigens steeds vaker afgesloten via directe kanalen, zoals telefoon en internet.
De behoefte van klanten aan beleggingsverzekeringen liep in 2008 terug door de discussie rondom
de kostentransparantie van deze producten en door het negatieve beursklimaat. Ook als gevolg van de
introductie van bankspaarproducten bij lokale Rabobanken nam de verkoop van levensverzekeringen
af. Het aantal verzekerden met een ZorgActief Polis, de zorgverzekering van Interpolis, steeg met 24%
naar 150.000 (121.000). De premiekorting voor Rabobankleden droeg hieraan bij alsmede de eind 2008
geïntroduceerde Studentenzorgverzekering, een zorgpolis tegen een scherp tarief met extra
aanvullingen speciaal voor studenten.
Bedrijvenmarkt
De concurrentie in de verzekeringsmarkt voor ondernemers in het midden- en kleinbedrijf was ongekend
fel. Toch groeide het aantal door lokale Rabobanken afgesloten Bedrijven Compact Polissen met 5% tot
195.000 (185.000). Als onderdeel van het Rabo OndernemersPakket krijgen startende ondernemers de
eerste twee jaar korting op de belangrijkste verzekeringen van Interpolis. Hierdoor namen meer starters
verzekeringsproducten af. Voor de kleine ondernemer werd in 2008 een nieuwe verzekeringsoplossing
gelanceerd:'Interpolis ZekerVanJeZaak'. Met dit verzekeringspakket kunnen alle ondernemersrisico's
snel in één keer worden afgedekt en ontvangen klanten hun polissen digitaal. Behalve via een advies-
gesprek kunnen ondernemers via internet informatie inwinnen over risico's en verzekeringsproducten.
Met online adviesmodules, berekeningen en scans kunnen zij snel en helder hun bedrijfsrisico's in kaart
brengen. Zo geeft de'RisicoScan Verzekeren'voor 75 branches de meest voorkomende risico's en de
maatregelen die de ondernemer kan treffen om deze af te dekken.
Vooruitblik
In Nederland is sprake van een volwassen verzekeringsmarkt, waardoor de groeimogelijkheden relatief
beperkt zijn. In de markt voor schadeverzekeringen is sprake van grote prijsconcurrentie. De verkoop en
de dienstverlening via directe kanalen, telefoon en internet, neemt naar verwachting nog sterker toe.
De markt voor levensverzekeringen blijft onder druk staan vanwege de transparantiediscussie en het
alternatief van banksparen. Ook de Rabobank zal in haar advisering sterker gaan focussen op bankspaar
producten en biedt bepaalde levensverzekeringsproducten niet meer aan als daar een vergelijkbaar
bancair product voor bestaat. De Rabobank wil de samenwerking met Eureko op het gebied van
verzekeren verder intensiveren. Om de marktpositie te behouden en mogelijk te versterken focussen de
Rabobank en Interpolis vooral op het bieden van innovatieve en transparante kwaliteitsproducten.
54
Rabobank Groep Jaarverslag 2008
www.rabobank.com/investorrelations-nl
Vermogenspositie uitermate sterk
Ruime liquiditeitspositie
Voor 20 miljard euro langetermijnfunding aangetrokken
Afwaarderingen van stressvolle activa bedragen 570 miljoen euro na belastingen
Impact van waardeaanpassingen van indirect exposure op monoiine-verzekeraars op nettowinst
653 miljoen euro negatief
De kredietcrisis heeft nog eens bevestigd dat risicomanagement een
kerncompetentie van bankieren is. De Rabobank Groep voert een prudent
risicobeleid waaruit een gematigd risicoprofiel voortvloeit. Hierdoor heeft de
Rabobank Groep zichzelf ook in de turbulente omstandigheden van 2008 goed
staande kunnen houden en haar vermogensratio's op een hoog niveau
gehandhaafd. Na het verkrijgen van toestemming van De Nederlandsche Bank
maakt de Rabobank Groep sinds 1 januari 2008 gebruik van de meest geavanceerde
methodes voor het berekenen van de vermogenseis voor krediet- en marktrisico's
en operationele risico's.
Organisatie risicomanagement
Binnen de Rabobank Groep vindt het risicomanagement plaats op diverse niveaus. Op het hoogste
niveau stelt de raad van bestuur onder toezicht van de raad van commissarissen de te volgen risico
strategie, beleidsuitgangspunten en limieten vast. Dit gebeurt op advies van de Balans en Risico
Management Commissie Rabobank Groep en de Kredietbeleidscommissie Rabobank Groep. De raad
van commissarissen evalueert regelmatig de risico's die verbonden zijn aan de activiteiten en de
portefeuille van de Rabobank Groep. De CFO is verantwoordelijk voor de implementatie van het risico
beleid binnen de Rabobank Groep. De verantwoordelijkheid voor het risicobeleid is verdeeld over twee
directoraten. Group Risk Management is verantwoordelijk voor het beleid betreffende rente-, markt-,
liquiditeits- en valutarisico en operationeel risico, evenals voor het beleid inzake de kredietrisico's op
portefeuilleniveau. Het directoraat Kredietrisicomanagement is verantwoordelijk voor het acceptatie-
beleid van kredietrisico's op postniveau. Binnen de groepsonderdelen vindt risicomanagement plaats
door onafhankelijke risicocontrolafdelingen.
Principes risicomanagement
De primaire doelstelling van risicomanagement van de Rabobank Groep is het beschermen van de
financiële soliditeit. Door het beheersen van de risico's beperkt de Rabobank Groep de impact van
potentiële ongewenste ontwikkelingen op zowel het kapitaal als het resultaat. De bereidheid risico te
nemen moet in verhouding staan tot het aanwezige kapitaal. Om dit te kwantificeren is een economic-
55
Verslag raad van bestuur