Risicomanagement en labels, waarbij Interpolis specifiek staat opgesteld voor het bancaire kanaal. De lokale Rabobanken verkopen veelal schade-, zorg- en levensverzekeringen van Interpolis aan zowel particulieren als bedrijven. Interpolis is voor de Rabobank de grootste leverancier en beide bedrijven werken nauw samen bij de innovatie van producten en diensten. Ook in het geactualiseerde Strategisch Kader blijft de samenwerking met Eureko een van de strategische pijlers. Rabobank grootste verzekeringsintermediair, hoge klanttevredenheid Interpolis De lokale Rabobanken vormen in Nederland de grootste intermediair van verzekeringen. Ten minste één op de vijf particuliere Rabobank-klanten heeft een Interpolis-verzekering. Bij de zakelijke klanten is dat één op de vier. In 2008 startte Interpolis een nieuwe 'Glashelder'-campagne, getiteld 'Helder Moment'. De focus ligt hierbij op preventie. Interpolis en de Rabobank willen samen met de klant de risico's in kaart brengen, waarna de klant een bewuste afweging kan maken van wat wel en niet moet worden verzekerd. Hiermee wordt ook voorkomen dat de klant zich dubbel verzekert. Daarnaast wil Interpolis zich onderscheiden door in geval van schade het probleem echt op te lossen in plaats van alleen de schade te vergoeden. De lokale Rabobanken en Interpolis streven naar een hoge klanttevredenheid. Voor een goede en snelle klantbediening zijn de systemen van lokale Rabobanken en Interpolis met elkaar verweven. Interpolis ontvangt een hoge waardering voor klanttevredenheid, met name door een snelle en accurate schadeafhandeling. Voor de wijze waarop zij haar klantcontact organiseert, ontving Interpolis de'Customer Contact Award 2008', een initiatief van het Customer Contact Magazine. Particuliere markt Hoewel er in de markt voor schadeverzekeringen sprake was van felle concurrentie, steeg het aantal Alles in één Polissen bij lokale Rabobanken in 2008 met 2% naar tot 1.297.000 (1.272.000). Het percentage klanten met drie of meer rubrieken binnen deze polis nam toe van 52,6% naar 54,4%. Het aantal verkochte motorrijtuigen- en rechtsbijstandverzekeringen binnen de Alles in één Polis waren hoger dan in 2007, terwijl er minder vraag was naar de doorlopende reisverzekering. De in 2007 geïntroduceerde'Partner Kind verzekeringen' lieten, als onderdeel van de Alles in één Polis een groei zien. Schadeverzekeringen worden overigens steeds vaker afgesloten via directe kanalen, zoals telefoon en internet. De behoefte van klanten aan beleggingsverzekeringen liep in 2008 terug door de discussie rondom de kostentransparantie van deze producten en door het negatieve beursklimaat. Ook als gevolg van de introductie van bankspaarproducten bij lokale Rabobanken nam de verkoop van levensverzekeringen af. Het aantal verzekerden met een ZorgActief Polis, de zorgverzekering van Interpolis, steeg met 24% naar 150.000 (121.000). De premiekorting voor Rabobankleden droeg hieraan bij alsmede de eind 2008 geïntroduceerde Studentenzorgverzekering, een zorgpolis tegen een scherp tarief met extra aanvullingen speciaal voor studenten. Bedrijvenmarkt De concurrentie in de verzekeringsmarkt voor ondernemers in het midden- en kleinbedrijf was ongekend fel. Toch groeide het aantal door lokale Rabobanken afgesloten Bedrijven Compact Polissen met 5% tot 195.000 (185.000). Als onderdeel van het Rabo OndernemersPakket krijgen startende ondernemers de eerste twee jaar korting op de belangrijkste verzekeringen van Interpolis. Hierdoor namen meer starters verzekeringsproducten af. Voor de kleine ondernemer werd in 2008 een nieuwe verzekeringsoplossing gelanceerd:'Interpolis ZekerVanJeZaak'. Met dit verzekeringspakket kunnen alle ondernemersrisico's snel in één keer worden afgedekt en ontvangen klanten hun polissen digitaal. Behalve via een advies- gesprek kunnen ondernemers via internet informatie inwinnen over risico's en verzekeringsproducten. Met online adviesmodules, berekeningen en scans kunnen zij snel en helder hun bedrijfsrisico's in kaart brengen. Zo geeft de'RisicoScan Verzekeren'voor 75 branches de meest voorkomende risico's en de maatregelen die de ondernemer kan treffen om deze af te dekken. Vooruitblik In Nederland is sprake van een volwassen verzekeringsmarkt, waardoor de groeimogelijkheden relatief beperkt zijn. In de markt voor schadeverzekeringen is sprake van grote prijsconcurrentie. De verkoop en de dienstverlening via directe kanalen, telefoon en internet, neemt naar verwachting nog sterker toe. De markt voor levensverzekeringen blijft onder druk staan vanwege de transparantiediscussie en het alternatief van banksparen. Ook de Rabobank zal in haar advisering sterker gaan focussen op bankspaar producten en biedt bepaalde levensverzekeringsproducten niet meer aan als daar een vergelijkbaar bancair product voor bestaat. De Rabobank wil de samenwerking met Eureko op het gebied van verzekeren verder intensiveren. Om de marktpositie te behouden en mogelijk te versterken focussen de Rabobank en Interpolis vooral op het bieden van innovatieve en transparante kwaliteitsproducten. 54 Rabobank Groep Jaarverslag 2008 www.rabobank.com/investorrelations-nl Vermogenspositie uitermate sterk Ruime liquiditeitspositie Voor 20 miljard euro langetermijnfunding aangetrokken Afwaarderingen van stressvolle activa bedragen 570 miljoen euro na belastingen Impact van waardeaanpassingen van indirect exposure op monoiine-verzekeraars op nettowinst 653 miljoen euro negatief De kredietcrisis heeft nog eens bevestigd dat risicomanagement een kerncompetentie van bankieren is. De Rabobank Groep voert een prudent risicobeleid waaruit een gematigd risicoprofiel voortvloeit. Hierdoor heeft de Rabobank Groep zichzelf ook in de turbulente omstandigheden van 2008 goed staande kunnen houden en haar vermogensratio's op een hoog niveau gehandhaafd. Na het verkrijgen van toestemming van De Nederlandsche Bank maakt de Rabobank Groep sinds 1 januari 2008 gebruik van de meest geavanceerde methodes voor het berekenen van de vermogenseis voor krediet- en marktrisico's en operationele risico's. Organisatie risicomanagement Binnen de Rabobank Groep vindt het risicomanagement plaats op diverse niveaus. Op het hoogste niveau stelt de raad van bestuur onder toezicht van de raad van commissarissen de te volgen risico strategie, beleidsuitgangspunten en limieten vast. Dit gebeurt op advies van de Balans en Risico Management Commissie Rabobank Groep en de Kredietbeleidscommissie Rabobank Groep. De raad van commissarissen evalueert regelmatig de risico's die verbonden zijn aan de activiteiten en de portefeuille van de Rabobank Groep. De CFO is verantwoordelijk voor de implementatie van het risico beleid binnen de Rabobank Groep. De verantwoordelijkheid voor het risicobeleid is verdeeld over twee directoraten. Group Risk Management is verantwoordelijk voor het beleid betreffende rente-, markt-, liquiditeits- en valutarisico en operationeel risico, evenals voor het beleid inzake de kredietrisico's op portefeuilleniveau. Het directoraat Kredietrisicomanagement is verantwoordelijk voor het acceptatie- beleid van kredietrisico's op postniveau. Binnen de groepsonderdelen vindt risicomanagement plaats door onafhankelijke risicocontrolafdelingen. Principes risicomanagement De primaire doelstelling van risicomanagement van de Rabobank Groep is het beschermen van de financiële soliditeit. Door het beheersen van de risico's beperkt de Rabobank Groep de impact van potentiële ongewenste ontwikkelingen op zowel het kapitaal als het resultaat. De bereidheid risico te nemen moet in verhouding staan tot het aanwezige kapitaal. Om dit te kwantificeren is een economic- 55 Verslag raad van bestuur

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 2008 | | pagina 29