Wholesalebankbedrijf en internationaal retailbankbedrijf www.rabobank.com,www.bgz.pl,www.accbank.ie Aandeel in nettowinst Rabobank Groep 2008 Nettowinst daalt als gevolg van kredietcrisis Kredietportefeuille private cliënten stijgt met 11%tot 100,7 miljard euro Spaargelden bij Direct Banking-activiteiten groeien met 30% tot 6,6 miljard euro Nettowinst daalt met 92% tot 27 miljoen euro - Efficiencyratio verbetert met 0,7 procentpunt tot 85,5% - Kredietverliezen bedragen 93 basispunten en liggen boven het langjarig gemiddelde - RAROC bedraagt 0,5% Wholesalebankbedrijf en internationaal retailbankbedrijf 1% Strategie Rabobank Groep Bijdrage aan groepsstrategie Allfinanz-marktleiderschap in Nederland - Bediening top bedrijvenmarkt in Nederland - Ondersteuning internationaal actieve Nederlandse klanten - Productleverancier via lokale Rabobanken - Verstrekking risicodragend vermogen Mondiale food agribank - Verbreding productenpalet en inzet kennis voor food agriklanten - Uitbreiding van retailbanknetwerk in belangrijke food agriregio's - Verdere ontwikkeling van productspecialismen duurzame energie en cleantech Mede door de toename van de kredietverlening bij het internationaal retailbankbedrijf nam de kredietportefeuille in 2008 met 11 toe tot 100,7 miljard euro. Het balans totaal nam minder sterk toe door het afbouwen van activiteiten op de financiële markten. Het spaargeld bij de Direct Banking-activiteiten steeg met 30% tot 6,6 miljard euro. De omvang van internationale retailbankactiviteiten nam toe door uitbreiding van het belang in de Poolse Bank BGZ tot een meerderheidsbelang van 59%. Door de kredietcrisis daalde de nettowinst van het wholesale- en internationaal retailbank bedrijf van 334 miljoen euro tot 27 miljoen euro. Er was met name sprake van een negatieve invloed op de resultaten bij Global Financial Markets en op de krediet- verliezen. Bij de internationale retailbankactiviteiten stegen de inkomsten met 34% tot 864 miljoen euro. Strategie De Rabobank wil dé mondiale food agribank zijn en bovendien aandacht schenken aan duurzame energie en cleantech. Rabobank International gaat hier nog meer op focussen en gaat het producten- palet voor de food agrimarkt verbreden en verdiepen. Voorbeeld hiervan is de onlangs overeen gekomen samenwerking met Rothschild op het gebied van fusie- en overnameadvisering voor de food agrisector. 34 Rabobank Groep Jaarverslag 2008 Global Financial Markets gaat zich richten op klantgerelateerde activiteiten en liquiditeitsmanagement. Andere activiteiten worden afgebouwd. De dienstverlening zal meer worden toegesneden op kernklanten. Rabobank International gaat de internationale retailbankactiviteiten verder versterken en daarbij prioriteit geven aan de bestaande grote agrifocusgebieden in Australië, Brazilië, Californië en Polen. Duurzame energie en cleantech krijgen meer aandacht met projectfinancieringen en venture capital. Turbulente marktomgeving In 2008 kreeg de financiële crisis een mondiaal karakter en effect op de reële economie. Dit werkte met name negatief door op de resultaten van het onderdeel Global Financial Markets en de kredietverliezen. Vooral de kredietexposuregerelateerde activiteiten kwamen onder druk te staan, maar anderzijds lieten de geldmarktafdelingen en de vastrentendewaardenafdelingen goede resultaten zien. De marges namen toe vanwege een hogere risico-opslag. Ook in de reguliere kredietverlening nam het aantal klanten met betalingsproblemen toe, met name in de Ierse markt. Wereldwijde food agribank Als leidende food agribank wil de Rabobank Groep sterk aanwezig zijn in de belangrijkste agrarische landen van de wereld. Rabobank International richt zich voor de groei in food agri op verbreding van het productenpalet en inzet van kennis voor haar wereldwijde food agriklanten, en op de uitbreiding van de retailbankactiviteiten in traditionele agrarische landen, zoals de Verenigde Staten en Australië. Verder ligt de focus op opkomende landen met een snelgroeiende food agrisector, zoals Polen en Brazilië. De food agrikennis van de Rabobank Groep is gebundeld in de afdeling Food Agribusiness Research en Advisory (FAR), die opereert vanuit Nederland, Noord- en Zuid-Amerika, Azië en Australië. FAR ondersteunt transacties in diverse stadia, waardeert kredietvoorstellen, draagt bij aan fusie- en overnamevoorstellen en genereert ideeën voor nieuwe producten. In 2008 verschenen onder meer publicaties over de Nieuw-Zeelandse wijnmarkt en de melkmarkt in Brazilië. Om de food agriklanten zo goed mogelijk te bedienen, zullen de productspecialismen nog intensiever worden ingezet. Expansie internationaal retailbankbedrijf De internationale retailbankactiviteiten zijn de afgelopen jaren sterk uitgebreid, door autonome groei, het opstarten van nieuwe activiteiten en overnames. Rabobank International heeft retailbanken in de regio's Europa, Noord- en Zuid-Amerika, Australië en Nieuw-Zeeland en Azië. Begin 2008 vergrootte Rabobank International het belang van 46% in de Poolse Bank BGZ tot een meerderheidsbelang van 59%. Deze bank heeft ruim 5.000 medewerkers en bedient haar Poolse klanten vanuit ongeveer 250 kantoren. Door het meerderheidsbelang kan de positie van Bank BGZ als retailbank voor particulieren, het midden- en kleinbedrijf en de food agriklanten verder worden verstevigd. Samen met Rabobank Polska kan Bank BGZ werken aan verdere versterking van de marktpositie als een van de belangrijkste en grootste spelers inde Poolse food agrisector. Het kantorennet zal de komende jaren sterk worden uitgebreid. De Poolse staat is minderheidsaandeelhouder in Bank BGZ en was voornemens deze aandelen medio 2008 naar de beurs te brengen. Gegeven de marktomstandigheden is dit uitgesteld. De Ierse ACCBank is van oudsher nauw verbonden met het platteland en heeft een netwerk van circa 40 kantoren. Daarnaast is ACCBank in Ierland actief in de markt voor vastgoedfinancieringen. De ontwikkelingen in de Ierse markt nopen tot een bezinning op aard en omvang van deze activiteiten. In eerste instantie is het belangrijk om in nauw overleg met klanten de bestaande exposure zo goed mogelijk te beheren. In de regio Amerika bedient Rabobank International de overwegend agrarische klanten vanuit de Verenigde Staten, Brazilië en Chili. In Californië onderneemt Rabobank International retailbankactiviteiten vanuit ruim 90 kantoren. De integratie van de overgenomen retailbanken heeft veel aandacht gevraagd. Daarnaast worden agrarische klanten in de Verenigde Staten bediend vanuit een expertise centrum in St. Louis. In 2008 zijn de retailbankactiviteiten in Brazilië verder uitgebreid. In dit land heeft Rabobank International nu meer dan 10 kantoren, die zich voornamelijk op de food agrisector richten. De retail bankactiviteiten in Chili bevinden zich nog in de opstartfase na de overname in 2007 van HNS Banco met 10 vestigingen. De retailbankactiviteiten in Australië en Nieuw-Zeeland richten zich voornamelijk op de food agri sector. De Rabobank heeft een marktaandeel van circa 20% in de Australische agribusiness. Behalve om het verstrekken van financieringen aan de agrarische sector gaat het om bankdiensten aan bedrijven in het middensegment die affiniteit hebben met de food agrisector. Ook worden gecompliceerde financiële producten en diensten aangeboden aan grote coöperaties en ondernemingen in de food agri-industrie. 35 Verslag raad van bestuur

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 2008 | | pagina 19