Binnenlands retail bankbed rijf www.rabobank.nl,www.obvion.nl,www.bizner.nl Goede prestaties in turbulente marktomstandigheden Kredietportefeuille private cliënten stijgt met 10% tot 268,3 miljard euro - Groei marktaandeel hypotheken tot 30% - Marktaandeel midden- en kleinbedrijf neemt toe tot 39% - Marktaandeel food agri stabiel op 84% Groei toevertrouwde middelen met 16% tot 175,6 miljard euro - Toename marktaandeel sparen tot 43% Nettowinst neemt toe met 13% tot 1,6 miljard euro - Efficiencyratio verbetert met 1,7 procentpunt tot 63,2% - Kredietverliezen liggen met 8 basispunten onder langjarig gemiddelde - RAROC bedraagt 17,7% Strategie Rabobank Groep Bijdrage aan groepsstrategie Allfinanz-marktleiderschap in Nederland - Versterken marktleiderspositie Allfinanz-deelmarkten - Verstevigen positie grote steden - Implementatie programma Rabobank 2010 Mondiale food agribank - Behoud marktleiderschap food agri in Nederland Ondanks de grote dynamiek in de financiële sector liet het binnenlands retailbank- bedrijf - de lokale Rabobanken, Obvion en Bizner - in 2008 goede prestaties zien. Als stabiele marktpartij mocht de Rabobank veel nieuwe klanten verwelkomen. De dienstverlening werd verder uitgebreid. De kredietportefeuille groeide met 10% tot 268,3 miljard euro. De motor achter deze groei was de kredietverlening aan bedrijven. Het mkb-marktaandeel steeg dan ook naar 39%. In een krimpende hypotheekmarkt verbeterde de Rabobank Groep met een marktaandeel van 30% haar positie als marktleider. De stabiliteit van de Rabobank zorgde voor een grote toestroom van middelen. Het marktaandeel op de spaarmarkt steeg van 41% naar 43%. De primaire focus op klantwaarde werd wederom beloond met een hoge klanttevredenheid bij particulieren, private- bankingklanten en bedrijven. Het programma Rabobank 2010, dat zich richt op verbetering van de klantbediening via verschillende distributiekanalen, is na een verdere optimalisering voortvarend opgepakt. De nettowinst steeg bij het binnenlands retailbankbedrijf met 13% tot 1,6 miljard euro. Doordat de baten harder groeiden dan de bedrijfslasten, vérbeterde de efficiencyratio met 1,7 procentpunt tot 63,2%. Aandeel in nettowinst Rabobank Groep 2008 in Binnenlands retailbankbedrijf 59% 28 Rabobank Groep Jaarverslag 2008 Strategie De actualisering van het Strategisch Kader bevestigt dat de Rabobank marktleiderschap in Nederland nastreeft als Allfinanz-dienstverlener. Ook het hypotheekbedrijf Obvion en de zakelijke internetbank Bizner passen in deze marktleiderstrategie. Door een grotere nadruk te leggen op de zakelijke markt wil de Rabobank de grootste en belangrijkste bedrijvenbank worden. Ook de groeiambities voor de private- bankingmarkt zijn expliciet gemaakt. Vanwege een sterkere focus op gezonde balansverhoudingen gaan de lokale Rabobanken een groot deel van hun kredietgroei financieren met toevertrouwde middelen. De implementatie van het programma Rabobank 2010 vormt een ander belangrijk onderdeel van de geactualiseerde strategie. Programma Rabobank 2010 in volgende fase De Rabobank wil 24 uur per dag, 7 dagen per week voor haar klanten bereikbaar zijn. Het virtuele tijdperk maakt vernieuwing en verbetering van de klantbediening mogelijk tegen lagere kosten. Hiervoor heeft de Rabobank het programma Rabobank 2010 ontwikkeld. Het optimaliseren van de processen is een belangrijk onderdeel daarvan. Kernpunten zijn de strakke sturing op doorloop- en bewerkingstijden en het in-één-keer-goedprincipe. Nadat vijf lokale Rabobanken in 2007 samen met Rabobank Nederland een pilot uitvoerden, hebben negen proefbanken in 2008 het programma verder getest. Nu is het programma beschikbaar voor andere lokale Rabobanken en inmiddels zijn veertien banken van start gegaan. Versteviging marktleiderschap in Nederland De financiële crisis en het ingrijpen van de overheid leidden in 2008 tot grote veranderingen in het Nederlandse bankenlandschap. Mede dankzij haar stabiele karakter kon de Rabobank Groep haar leidende marktposities op een aantal terreinen uitbreiden. Bijvoorbeeld op de spaarmarkt, die als gevolg van het negatieve beurssentiment groeide met 6%, bereikte de Rabobank Groep een verbetering van haar marktpositie. Ondanks de toegenomen concurrentie steeg het marktaandeel inclusief Roparco met 2 procentpunt naar 43%. De lokale Rabobanken verwelkomden een forse toestroom van nieuwe klanten en spaarmiddelen. Hoewel de totale Nederlandse hypotheekmarkt in 2008 met 15% kromp, groeide het marktaandeel van het binnenlands retailbankbedrijf naar 30% (28%). Mede door het succes van de nieuwe Rabo Opbouw- Hypotheek nam het marktaandeel bij de lokale Rabobanken toe tot 23,6% (22,4%). Ondanks een daling van het marktaandeel in de laatste maanden van 2008 steeg het marktaandeel van Obvion over het gehele jaar met 0,7 procentpunt tot 6,0%. De Rabobank was marktleider in alle mkb-sectoren en nam het marktaandeel in de totale mkb-markt toe tot 39% (38%). In de startersmarkt steeg het marktaandeel naar 39% (38%). In de agrarische sector bleef Rabobank met een marktaandeel van 84% (84%) veruit marktleider. De strategie van de afgelopen jaren om vooral aandacht te besteden aan jonge en grotere agrarische ondernemers, vertaalde zich in 2008 in toegenomen marktaandelen onder deze ondernemers. De Rabobank is van oorsprong sterk gepositioneerd in de niet-stedelijke gebieden. Door het in 2007 geïntroduceerde grotestedenbeleid is ook de marktpositie in stedelijke gebieden gegroeid. Hier groeide het marktaandeel mkb naar 29% (27%). Marktaandelen 2004 2005 2006 2007 2008 Hypotheken Sparen Midden- en kleinbedrijf 29 Verslag raad van bestuur

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 2008 | | pagina 16