Sponsoring
www.rabobank.nl/particuheren/ De Rabobank is de grootste sponsor van Nederland. Vooral sport en cultuur
sponsoring/ profiteren daarvan. Sponsoring van sport en cultuur biedt de Rabobank mogelijk
heden om niet alleen haar maatschappelijke betrokkenheid maar tegelijkertijd
ook haar naamsbekendheid te vergroten. Wielrennen, hockey en paardensport
vormen de speerpunten van het centrale sportsponsorbeleid. Het samenwerkings
verband met NOC*NSF benadrukt de rol die de Rabobank speelt in de sport.
Invulling aan het cultuursponsorbeleid wordt gegeven door sponsering van het
Van Gogh Museum. Lokaal ondersteunen de lokale Rabobanken veel sporters,
sportorganisaties en culturele evenementen.
Sponsor en Rabobank moeten bij elkaar passen
Hoewel commerciële overwegingen een belangrijke rol spelen bij het aangaan van een
sponsorrelatie, is de maatschappelijke oriëntatie van de Rabobank altijd richtinggevend
geweest. Er wordt voor langdurige en structurele samenwerkingsverbanden gekozen,
waarbij niet alleen de Rabobank, maar ook de gesponsorde partij voordelen moet hebben.
Het is essentieel dat de sponsorprojecten aansluiten bij de merkwaarden: betrokken, dichtbij
en toonaangevend. Daarnaast zijn mentaal marktleiderschap en maatschappelijk verantwoord
ondernemen begrippen die dienen terug te komen in de verschillende sponsorprojecten.
In 2007 is getracht vernieuwende elementen aan de bestaande contracten toe te voegen.
Daarbij is met name gekeken naar de manier waarop de sponsorprojecten vertaald kunnen
worden naar de speerpunten uit de nieuwe merkpositionering van de Rabobank gericht op
jongeren, allochtonen en grote steden.
Wielersport
Het Rabo ProTeam, het Rabo Continental Team en de Rabo Veldrijders met in totaal zo'n vijftig
rijders zijn de meest zichtbare uitingen van de ambities van de Rabobank op wielergebied,
zoals uiteengezet in het Rabo Wielerplan. Rabobank investeert in wielrennen. Rabobank is
hoofdsponsor van de Koninklijke Nederlandse Wielren Unie (KNWU) en ondersteunt de
Nederlandse Toer Fiets Unie (NTFU). Lokale Rabobanken sponsoren tal van wieleractiviteiten
in de regio en steunen evenementen voor jeugd en talenten. De Rabobank is een van de
drijvende krachten achter de toerversie van de Amstel Gold Race, Go Biking Tour, Rabo Dikke
Bandenraces en diverse wielerclinics. De professionele Rabo Wielerploeg behaalde in 2007
vele successen. Zo werd de ronde van Spanje gewonnen, evenals de Ronde van Romandië
en verschillende klassiekers. De jonge talenten, zoals veldrijder Lars Boom, wegrenner
Thomas Dekker en baanrenner Theo Bos, lieten in 2007 veelvuldig van zich horen. De Tour
de France 2007 kende hoge pieken en diepe dalen. De nodige maatregelen zijn genomen
om herhaling van incidenten als in 2007 te voorkomen.
Hockey
De Rabobank is al meer dan tien jaar hoofdsponsor van de Koninklijke Nederlandse Hockey
Bond (KNHB), een periode waarin het hockey een enorme groei heeft doorgemaakt. Zowel
op internationaal als op lokaal niveau zijn er in 2007 successen geboekt. Beide nationale
teams plaatsten zich voor de Olympische Spelen, en de heren behaalden de Europese titel.
Ook lokaal is er in 2007 veel op hockeygebied gebeurd. Maar liefst 172 hockeyverenigingen
hebben een sponsorrelatie met een lokale Rabobank. Deze samenwerkingsverbanden zijn
bijzonder waardevol en geven lokaal invulling aan de verbondenheid met de lokale hockey-
gemeenschap. Met de Rabobank Hockey Bonus kunnen verenigingen hun kunstgras of club-
92
Rabobank Groep Jaarverslag 2007
huis tegen concurrerende tarieven financieren bij de lokale Rabobank. Voor de jeugd
worden talrijke clinics georganiseerd onder begeleiding van internationals.
Paardensport
Door haar langjarige betrokkenheid bij de agrarische sector heeft Rabobank in 2002
besloten hoofdsponsor te worden van de Koninklijke Nederlandse Hippische Sportfederatie
(KNHS). Daarnaast sponsort Rabobank Nederland de Rabo Ranking en de nationale teams in
de Olympische disciplines dressuur, springen en eventing. De Rabobank werkt sinds enkele
jaren samen met de Koninklijke Nederlandse Hippische Sportfederatie aan het Rabo Talenten
plan. Met dit project kunnen jonge talenten in een vroeg stadium ontdekt worden en kunnen
ze structurele en professionele begeleiding krijgen. Anky van Grunsven is ambassadrice van
het Rabo Talentenplan. Voor lokale Rabobanken is er een stimuleringspakket ontwikkeld om
het paardrijden op lokale evenementen te stimuleren. De jaarlijkse activiteiten rondom
Indoor Brabant, het CHIO Rotterdam en Jumping Amsterdam zijn gericht op de behoeften
van lokale Rabobanken op het gebied van relatiemarketing.
NOC*NSF
Teneinde haar positie als dé bancaire dienstverlener van sportend Nederland verder te
kunnen uitbouwen is de Rabobank sinds juni 2005 Official Supplier van NOC*NSF. Met het
suppliership deelt de Rabobank haar kennis en kunde op het terrein van sponsoring,
communicatie, bankwezen en begeleiding van bonden en topsporters. Op weg naar de
Olympische Spelen van Beijng in 2008 ontplooit de Rabobank als grootste sportsponsor van
Nederland initiatieven om de Nederlandse sport op een hoger plan te brengen. Met de
Rabobank Topsportdesk is de Rabobank de financiële coach van topsportend Nederland.
Aan verschillende topsporters wordt de mogelijkheid geboden om tijdens hun actieve
carrière bij de Rabobank te werken. In september 2007 is voor het eerst de Rabo Fandag
georganiseerd in het Olympisch Stadion van Amsterdam. Jonge rekeninghouders kregen de
kans om hun sporthelden te ontmoeten, zoals amazone Imke Schellekens-Bartels, sprinter
Theo Bos en hockeyster Fatima Moreira de Melo.
Rabo SportTV
Via www.rabosport.tv kan iedereen een kijkje nemen achter de schermen van de sporten
van de Rabobank. Rabo SportTV is een online televisiekanaal waar dagelijks nieuwe online
videoreportages te zien zijn over de Rabo-wielrenners, -hockeyers en -ruiters.
Gehandicaptensport
De Rabobank is sponsor van NebasNsg, de Nederlandse Sportorganisatie voor mensen met
een beperking. Als organisatie midden in de samenleving wil de Rabobank de ambities van
gehandicapte sporters helpen te realiseren.
Van Gogh Museum
De Rabobank en het Van Gogh Museum hebben zich voor vijfjaar als promotingpartners
aan elkaar verbonden. Eén van de doelstellingen van deze samenwerking is het stimuleren
van Nederlanders om het Van Gogh Museum te bezoeken. De Rabobank en het Van Gogh
Museum werken samen bij bijzondere tentoonstellingen en unieke projecten. Van Goghs
150e verjaardag in 2003 was de start van de samenwerking. Een van de bijzondere projecten
die uit de samenwerking is voortgekomen is de Van Gogh Museumbus. De museumbus rijdt
door het hele land om scholieren te laten kennismaken met Vincent van Gogh.
In 2007 maakten het Van Gogh Museum en de Rabobank bekend de samenwerking na
1 januari 2008 voort te zetten. De Rabobank blijft tot 2011 hoofdsponsor van de Van Gogh
Museumbus en sponsor van de Van Gogh Museum Vrijdagavond. Verhoging van het aantal
Nederlandse bezoekers van het Van Gogh Museum blijft een van de doelstellingen van de
vernieuwde samenwerking.