Sponsoring www.rabobank.nl/particuheren/ De Rabobank is de grootste sponsor van Nederland. Vooral sport en cultuur sponsoring/ profiteren daarvan. Sponsoring van sport en cultuur biedt de Rabobank mogelijk heden om niet alleen haar maatschappelijke betrokkenheid maar tegelijkertijd ook haar naamsbekendheid te vergroten. Wielrennen, hockey en paardensport vormen de speerpunten van het centrale sportsponsorbeleid. Het samenwerkings verband met NOC*NSF benadrukt de rol die de Rabobank speelt in de sport. Invulling aan het cultuursponsorbeleid wordt gegeven door sponsering van het Van Gogh Museum. Lokaal ondersteunen de lokale Rabobanken veel sporters, sportorganisaties en culturele evenementen. Sponsor en Rabobank moeten bij elkaar passen Hoewel commerciële overwegingen een belangrijke rol spelen bij het aangaan van een sponsorrelatie, is de maatschappelijke oriëntatie van de Rabobank altijd richtinggevend geweest. Er wordt voor langdurige en structurele samenwerkingsverbanden gekozen, waarbij niet alleen de Rabobank, maar ook de gesponsorde partij voordelen moet hebben. Het is essentieel dat de sponsorprojecten aansluiten bij de merkwaarden: betrokken, dichtbij en toonaangevend. Daarnaast zijn mentaal marktleiderschap en maatschappelijk verantwoord ondernemen begrippen die dienen terug te komen in de verschillende sponsorprojecten. In 2007 is getracht vernieuwende elementen aan de bestaande contracten toe te voegen. Daarbij is met name gekeken naar de manier waarop de sponsorprojecten vertaald kunnen worden naar de speerpunten uit de nieuwe merkpositionering van de Rabobank gericht op jongeren, allochtonen en grote steden. Wielersport Het Rabo ProTeam, het Rabo Continental Team en de Rabo Veldrijders met in totaal zo'n vijftig rijders zijn de meest zichtbare uitingen van de ambities van de Rabobank op wielergebied, zoals uiteengezet in het Rabo Wielerplan. Rabobank investeert in wielrennen. Rabobank is hoofdsponsor van de Koninklijke Nederlandse Wielren Unie (KNWU) en ondersteunt de Nederlandse Toer Fiets Unie (NTFU). Lokale Rabobanken sponsoren tal van wieleractiviteiten in de regio en steunen evenementen voor jeugd en talenten. De Rabobank is een van de drijvende krachten achter de toerversie van de Amstel Gold Race, Go Biking Tour, Rabo Dikke Bandenraces en diverse wielerclinics. De professionele Rabo Wielerploeg behaalde in 2007 vele successen. Zo werd de ronde van Spanje gewonnen, evenals de Ronde van Romandië en verschillende klassiekers. De jonge talenten, zoals veldrijder Lars Boom, wegrenner Thomas Dekker en baanrenner Theo Bos, lieten in 2007 veelvuldig van zich horen. De Tour de France 2007 kende hoge pieken en diepe dalen. De nodige maatregelen zijn genomen om herhaling van incidenten als in 2007 te voorkomen. Hockey De Rabobank is al meer dan tien jaar hoofdsponsor van de Koninklijke Nederlandse Hockey Bond (KNHB), een periode waarin het hockey een enorme groei heeft doorgemaakt. Zowel op internationaal als op lokaal niveau zijn er in 2007 successen geboekt. Beide nationale teams plaatsten zich voor de Olympische Spelen, en de heren behaalden de Europese titel. Ook lokaal is er in 2007 veel op hockeygebied gebeurd. Maar liefst 172 hockeyverenigingen hebben een sponsorrelatie met een lokale Rabobank. Deze samenwerkingsverbanden zijn bijzonder waardevol en geven lokaal invulling aan de verbondenheid met de lokale hockey- gemeenschap. Met de Rabobank Hockey Bonus kunnen verenigingen hun kunstgras of club- 92 Rabobank Groep Jaarverslag 2007 huis tegen concurrerende tarieven financieren bij de lokale Rabobank. Voor de jeugd worden talrijke clinics georganiseerd onder begeleiding van internationals. Paardensport Door haar langjarige betrokkenheid bij de agrarische sector heeft Rabobank in 2002 besloten hoofdsponsor te worden van de Koninklijke Nederlandse Hippische Sportfederatie (KNHS). Daarnaast sponsort Rabobank Nederland de Rabo Ranking en de nationale teams in de Olympische disciplines dressuur, springen en eventing. De Rabobank werkt sinds enkele jaren samen met de Koninklijke Nederlandse Hippische Sportfederatie aan het Rabo Talenten plan. Met dit project kunnen jonge talenten in een vroeg stadium ontdekt worden en kunnen ze structurele en professionele begeleiding krijgen. Anky van Grunsven is ambassadrice van het Rabo Talentenplan. Voor lokale Rabobanken is er een stimuleringspakket ontwikkeld om het paardrijden op lokale evenementen te stimuleren. De jaarlijkse activiteiten rondom Indoor Brabant, het CHIO Rotterdam en Jumping Amsterdam zijn gericht op de behoeften van lokale Rabobanken op het gebied van relatiemarketing. NOC*NSF Teneinde haar positie als dé bancaire dienstverlener van sportend Nederland verder te kunnen uitbouwen is de Rabobank sinds juni 2005 Official Supplier van NOC*NSF. Met het suppliership deelt de Rabobank haar kennis en kunde op het terrein van sponsoring, communicatie, bankwezen en begeleiding van bonden en topsporters. Op weg naar de Olympische Spelen van Beijng in 2008 ontplooit de Rabobank als grootste sportsponsor van Nederland initiatieven om de Nederlandse sport op een hoger plan te brengen. Met de Rabobank Topsportdesk is de Rabobank de financiële coach van topsportend Nederland. Aan verschillende topsporters wordt de mogelijkheid geboden om tijdens hun actieve carrière bij de Rabobank te werken. In september 2007 is voor het eerst de Rabo Fandag georganiseerd in het Olympisch Stadion van Amsterdam. Jonge rekeninghouders kregen de kans om hun sporthelden te ontmoeten, zoals amazone Imke Schellekens-Bartels, sprinter Theo Bos en hockeyster Fatima Moreira de Melo. Rabo SportTV Via www.rabosport.tv kan iedereen een kijkje nemen achter de schermen van de sporten van de Rabobank. Rabo SportTV is een online televisiekanaal waar dagelijks nieuwe online videoreportages te zien zijn over de Rabo-wielrenners, -hockeyers en -ruiters. Gehandicaptensport De Rabobank is sponsor van NebasNsg, de Nederlandse Sportorganisatie voor mensen met een beperking. Als organisatie midden in de samenleving wil de Rabobank de ambities van gehandicapte sporters helpen te realiseren. Van Gogh Museum De Rabobank en het Van Gogh Museum hebben zich voor vijfjaar als promotingpartners aan elkaar verbonden. Eén van de doelstellingen van deze samenwerking is het stimuleren van Nederlanders om het Van Gogh Museum te bezoeken. De Rabobank en het Van Gogh Museum werken samen bij bijzondere tentoonstellingen en unieke projecten. Van Goghs 150e verjaardag in 2003 was de start van de samenwerking. Een van de bijzondere projecten die uit de samenwerking is voortgekomen is de Van Gogh Museumbus. De museumbus rijdt door het hele land om scholieren te laten kennismaken met Vincent van Gogh. In 2007 maakten het Van Gogh Museum en de Rabobank bekend de samenwerking na 1 januari 2008 voort te zetten. De Rabobank blijft tot 2011 hoofdsponsor van de Van Gogh Museumbus en sponsor van de Van Gogh Museum Vrijdagavond. Verhoging van het aantal Nederlandse bezoekers van het Van Gogh Museum blijft een van de doelstellingen van de vernieuwde samenwerking.

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 2007 | | pagina 49