De leden van de coöperatie www.rabobankgroep.nl/leden - 60% van de lokale Rabobanken heeft een ledenraad - Professionaliteit van raden van commissarissen stijgt - Coöperatief dividend leidt tot maatschappijbrede verbindingen tussen klanten en leden - Ruim 1,6 miljoen leden In 2007 is wederom voortgang geboekt bij de verdere verdieping van de betrokkenheid en invloed van de inmiddels ruim 1,6 miljoen leden bij lokale Rabobanken. Die voortgang is bereikt op verschillende gebieden. Het aantal ledenraden steeg in het afgelopen jaar van 83 naar 104. Ook de slagkracht van en ervaring binnen raden van commissarissen van de steeds grotere lokale Rabobanken namen verder toe. Voorts is het coöperatief dividend in 2007 verder vormgegeven. Vele honderden initiatieven zijn ontplooid om de economische, sociale en culturele omgeving te versterken. Leden kunnen hierbij hun invloed duidelijk laten gelden. Daarnaast voerden lokale Rabobanken ledenvoordeelpro- gramma's in, waarmee leden nadrukkelijk aan de bank kunnen worden gebonden. Leden maken het verschil Het verankeren van ledeninvloed en ledenzeggenschap en het verwerven van betrokken leden vormen de kern van het ledenbeleid. Met het rapport'Leden maken het verschil' werd in 2004 een aanzet gegeven tot een nieuwe corporate governance van de lokale Rabobanken. Daarbij werd de rol van leden in ledenraden nadrukkelijk op de agenda gezet. Ledenraden Ledenraden bestaan uit 30 tot 50 leden van een lokale Rabobank en vormen een dwars doorsnede van het ledenbestand van lokale Rabobanken. De raden fungeren in toenemende mate als betrokken klankbord voor directie en/of bestuur en commissarissen. Ledenraad en directie bespreken zaken als de koers van de bank, het distributiebeleid en de dienstverlening aan de klanten. Daarnaast is de ledenraad betrokken bij de selectie van en de uitkering aan lokale gemeenschapsprojecten: het coöperatief dividend. Alle banken die voor het directie model kiezen, met een professioneel bestuur en een gekozen raad van commissarissen, hebben automatisch een ledenraad. Eind 2007 hadden van de 174 (188) lokale Rabobanken 88 (68) banken gekozen voor het directiemodel. Daarnaast zijn er 16 (15) banken met het partnershipmodel en een ledenraad, waarmee 60% van de banken een ledenraad heeft ingevoerd. Hiermee is ledeninvloed in het verslagjaar nog steviger verankerd in de coöpera tieve structuur van de Rabobank. Lokale raden van commissarissen De opschaling van de lokale Rabobanken door de vele fusies en de daarmee gepaard gaande verdere complexiteit van de besturing maakten dat er steeds hogere eisen worden gesteld aan de individuele leden van de raden van commissarissen. De raden vormen in toenemende mate een optimale mix van aansluitende competenties en bevatten leden met een brede, gedegen ervaring. Dat verbetert de'checks and balances'binnen de lokale Rabo banken en zorgt voor een goed evenwicht tussen bankprofessionals en maatschappelijke professionals. Rabobank Nederland voedt de commissarissen met kennis teneinde hun functioneren te optimaliseren. Als onderdeel daarvan vond in het najaar van 2007 voor het eerst een 'Dag van de commissaris' plaats, waarbij ruim 600 van de 1.000 commissarissen aanwezig waren. Vrijwel iedere lokale Rabobank was vertegenwoordigd. Samen met de raad 90 Rabobank Groep Jaarverslag 2007 van bestuur en de raad van commissarissen van Rabobank Nederland werd in workshops en plenaire sessies gediscussieerd over de meest uiteenlopende, actuele aangelegenheden van de Rabobank. Dag voor de jongeren In januari 2008 organiseerde Rabobank Nederland de eerste 'Dag voor de jongeren' voor leden van jongerenraden en voor jonge raadsleden van lokale Rabobanken. In zes work shops werd gediscussieerd over onder meer de inzet van Rabo Mobiel en over marketing acties. Jonge leden van ruim 50 banken waren hierbij aanwezig. Ledenblad Dichterbij succesvol Om de ledenbetrokkenheid verder te stimuleren en om nog directer met de eigen lokale leden te kunnen communiceren werd in 2006 het ledenmagazine'Dichterbij'gelanceerd. Het bladconcept combineert algemene financiële informatie met achtergronden van klanten, leden, de lokale gemeenschap en de eigen bank. Het verschijnt inmiddels in ruim 170 varianten op maat voor alle leden. Waar in 2006 nog de nadruk lag op het realiseren van het blad, terwijl het lokale accent nog vorm moest krijgen, is het in 2007 bij de overgrote meerderheid van de banken een echt lokaal blad geworden. Het blad weerspiegelt één Rabobank, maar laat meer dan 170 lokale, eigen gezichten zien. Daarmee is het blad een volwaardig instrument geworden voor communicatie met de eigen leden en geeft het mede vorm aan de meer emotionele compo nenten van het lidmaatschap, zoals'dichtbij'en'betrokken'. Coöperatief dividend Juist in deze tijd past het de Rabobank om - naast het realiseren van klantwaarde - samen werking en krachtenbundeling in te zetten op het maatschappelijke vlak. Dat ligt verankerd in het coöperatieve gedachtegoed. De Rabobank duidt haar investering in maatschappelijke activiteiten en betrokkenheid aan met het begrip'coöperatief dividend'. Dit omvat alle beste dingen en inspanningen ter verbetering van de economische, sociale en culturele omgeving, inclusief initiatieven op het terrein van duurzaamheid. Steeds meer lokale Rabobanken hebben in 2007 vormgegeven aan hun coöperatief divi dend door de instelling van een samenstel van onder meer coöperatieve fondsen en regio nale duurzaamheidsfondsen. Vaak vindt de uitkering van coöperatief dividend door lokale Rabobanken plaats in de vorm van geld. Maar investeringen en bestedingen kunnen ook plaatsvinden in de vorm van bijvoorbeeld vrijwilligerswerk door medewerkers van de bank of door het beschikbaar stellen van vergaderruimte of een kopieermachine. Daarnaast komt het voor dat banken hun communicatiemiddelen ter beschikking stellen en wordt het netwerk voor lokale organisaties opengesteld. De essentie hierbij is dat de Rabobank faciliterend optreedt bij het bewerkstelligen van verbindingen tussen mensen en lokale maatschappelijke organisaties. Op landelijk niveau wordt zelfhulp, zelforganisatie en innoverend ondernemerschap gestimu leerd via de Rabobank Foundation, het Projectenfonds en de Herman Wijffels Innovatieprijs. Ledenvoordeel Al enkele jaren kunnen leden beleggen in Rabobank Ledencertificaten, maar voor het overige lag de nadruk vooral op niet-bancaire aanbiedingen. Sinds 2005 zijn voor leden ook meer bancaire aanbiedingen op het gebied van verzekeringen en sparen mogelijk geworden. Leden komen in aanmerking voor korting op de Interpolis Zorg Actief Polis. Ook krijgen leden een extra hoge rente op Rabo Levensloop Sparen. Daarnaast vinden er lokaal initiatieven plaats waarbij leden korting krijgen bij bedrijven in de omgeving. Het leden- voordeelsysteem zal geleidelijk worden uitgebreid.

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 2007 | | pagina 48