De leden van de coöperatie
www.rabobankgroep.nl/leden - 60% van de lokale Rabobanken heeft een ledenraad
- Professionaliteit van raden van commissarissen stijgt
- Coöperatief dividend leidt tot maatschappijbrede verbindingen tussen klanten en leden
- Ruim 1,6 miljoen leden
In 2007 is wederom voortgang geboekt bij de verdere verdieping van de
betrokkenheid en invloed van de inmiddels ruim 1,6 miljoen leden bij lokale
Rabobanken. Die voortgang is bereikt op verschillende gebieden. Het aantal
ledenraden steeg in het afgelopen jaar van 83 naar 104. Ook de slagkracht van
en ervaring binnen raden van commissarissen van de steeds grotere lokale
Rabobanken namen verder toe. Voorts is het coöperatief dividend in 2007 verder
vormgegeven. Vele honderden initiatieven zijn ontplooid om de economische,
sociale en culturele omgeving te versterken. Leden kunnen hierbij hun invloed
duidelijk laten gelden. Daarnaast voerden lokale Rabobanken ledenvoordeelpro-
gramma's in, waarmee leden nadrukkelijk aan de bank kunnen worden gebonden.
Leden maken het verschil
Het verankeren van ledeninvloed en ledenzeggenschap en het verwerven van betrokken
leden vormen de kern van het ledenbeleid. Met het rapport'Leden maken het verschil'
werd in 2004 een aanzet gegeven tot een nieuwe corporate governance van de lokale
Rabobanken. Daarbij werd de rol van leden in ledenraden nadrukkelijk op de agenda gezet.
Ledenraden
Ledenraden bestaan uit 30 tot 50 leden van een lokale Rabobank en vormen een dwars
doorsnede van het ledenbestand van lokale Rabobanken. De raden fungeren in toenemende
mate als betrokken klankbord voor directie en/of bestuur en commissarissen. Ledenraad en
directie bespreken zaken als de koers van de bank, het distributiebeleid en de dienstverlening
aan de klanten. Daarnaast is de ledenraad betrokken bij de selectie van en de uitkering aan
lokale gemeenschapsprojecten: het coöperatief dividend. Alle banken die voor het directie
model kiezen, met een professioneel bestuur en een gekozen raad van commissarissen,
hebben automatisch een ledenraad. Eind 2007 hadden van de 174 (188) lokale Rabobanken
88 (68) banken gekozen voor het directiemodel. Daarnaast zijn er 16 (15) banken met het
partnershipmodel en een ledenraad, waarmee 60% van de banken een ledenraad heeft
ingevoerd. Hiermee is ledeninvloed in het verslagjaar nog steviger verankerd in de coöpera
tieve structuur van de Rabobank.
Lokale raden van commissarissen
De opschaling van de lokale Rabobanken door de vele fusies en de daarmee gepaard
gaande verdere complexiteit van de besturing maakten dat er steeds hogere eisen worden
gesteld aan de individuele leden van de raden van commissarissen. De raden vormen in
toenemende mate een optimale mix van aansluitende competenties en bevatten leden met
een brede, gedegen ervaring. Dat verbetert de'checks and balances'binnen de lokale Rabo
banken en zorgt voor een goed evenwicht tussen bankprofessionals en maatschappelijke
professionals. Rabobank Nederland voedt de commissarissen met kennis teneinde hun
functioneren te optimaliseren. Als onderdeel daarvan vond in het najaar van 2007 voor het
eerst een 'Dag van de commissaris' plaats, waarbij ruim 600 van de 1.000 commissarissen
aanwezig waren. Vrijwel iedere lokale Rabobank was vertegenwoordigd. Samen met de raad
90
Rabobank Groep Jaarverslag 2007
van bestuur en de raad van commissarissen van Rabobank Nederland werd in workshops en
plenaire sessies gediscussieerd over de meest uiteenlopende, actuele aangelegenheden van
de Rabobank.
Dag voor de jongeren
In januari 2008 organiseerde Rabobank Nederland de eerste 'Dag voor de jongeren' voor
leden van jongerenraden en voor jonge raadsleden van lokale Rabobanken. In zes work
shops werd gediscussieerd over onder meer de inzet van Rabo Mobiel en over marketing
acties. Jonge leden van ruim 50 banken waren hierbij aanwezig.
Ledenblad Dichterbij succesvol
Om de ledenbetrokkenheid verder te stimuleren en om nog directer met de eigen lokale
leden te kunnen communiceren werd in 2006 het ledenmagazine'Dichterbij'gelanceerd.
Het bladconcept combineert algemene financiële informatie met achtergronden van
klanten, leden, de lokale gemeenschap en de eigen bank. Het verschijnt inmiddels in ruim
170 varianten op maat voor alle leden.
Waar in 2006 nog de nadruk lag op het realiseren van het blad, terwijl het lokale accent
nog vorm moest krijgen, is het in 2007 bij de overgrote meerderheid van de banken een
echt lokaal blad geworden. Het blad weerspiegelt één Rabobank, maar laat meer dan 170
lokale, eigen gezichten zien. Daarmee is het blad een volwaardig instrument geworden voor
communicatie met de eigen leden en geeft het mede vorm aan de meer emotionele compo
nenten van het lidmaatschap, zoals'dichtbij'en'betrokken'.
Coöperatief dividend
Juist in deze tijd past het de Rabobank om - naast het realiseren van klantwaarde - samen
werking en krachtenbundeling in te zetten op het maatschappelijke vlak. Dat ligt verankerd
in het coöperatieve gedachtegoed. De Rabobank duidt haar investering in maatschappelijke
activiteiten en betrokkenheid aan met het begrip'coöperatief dividend'. Dit omvat alle beste
dingen en inspanningen ter verbetering van de economische, sociale en culturele omgeving,
inclusief initiatieven op het terrein van duurzaamheid.
Steeds meer lokale Rabobanken hebben in 2007 vormgegeven aan hun coöperatief divi
dend door de instelling van een samenstel van onder meer coöperatieve fondsen en regio
nale duurzaamheidsfondsen. Vaak vindt de uitkering van coöperatief dividend door lokale
Rabobanken plaats in de vorm van geld. Maar investeringen en bestedingen kunnen ook
plaatsvinden in de vorm van bijvoorbeeld vrijwilligerswerk door medewerkers van de bank
of door het beschikbaar stellen van vergaderruimte of een kopieermachine. Daarnaast komt
het voor dat banken hun communicatiemiddelen ter beschikking stellen en wordt het
netwerk voor lokale organisaties opengesteld. De essentie hierbij is dat de Rabobank
faciliterend optreedt bij het bewerkstelligen van verbindingen tussen mensen en lokale
maatschappelijke organisaties.
Op landelijk niveau wordt zelfhulp, zelforganisatie en innoverend ondernemerschap gestimu
leerd via de Rabobank Foundation, het Projectenfonds en de Herman Wijffels Innovatieprijs.
Ledenvoordeel
Al enkele jaren kunnen leden beleggen in Rabobank Ledencertificaten, maar voor het
overige lag de nadruk vooral op niet-bancaire aanbiedingen. Sinds 2005 zijn voor leden ook
meer bancaire aanbiedingen op het gebied van verzekeringen en sparen mogelijk
geworden. Leden komen in aanmerking voor korting op de Interpolis Zorg Actief Polis. Ook
krijgen leden een extra hoge rente op Rabo Levensloop Sparen. Daarnaast vinden er lokaal
initiatieven plaats waarbij leden korting krijgen bij bedrijven in de omgeving. Het leden-
voordeelsysteem zal geleidelijk worden uitgebreid.