Resultaatontwikkeling Ambities en vooruitzichten Resultaten (in miljoenen euro's) 2007 2006 Mutatie Rente 518 507 2% Honoraria en provisies 52 49 6% Overige baten 425 286 49% Totale baten 995 842 18% Personeelskosten 369 305 21% Andere beheerskosten 193 168 15% Afschrijvingen 32 21 52% Totale bedrijfslasten 594 494 20% Brutoresultaat 401 348 15% Waardeveranderingen 100 77 30% Bedrijfsresultaat vóór belastingen 301 271 11% Belastingen 67 65 3% Nettowinst 234 206 14% Waardeveranderingen (in basispunten) 61 53 Ratio's Efficiencyratio 59,7% 58,7% RAROC 21,0% Balansgegevens (in miljarden euro's) 31-dec-07 31 -dec-06 Kredietportefeuille 20,7 18,9 10% Risicogewogen activa 21,1 18,9 12% Economie capital 1,1 Aantal medewerkers (in fte) 4.411 4.128 7% Baten nemen toe met 18% De toename van de totale baten in 2007, met 18% tot 995 (842) miljoen euro, werd vooral bepaald door de groei van de post overige baten, waarin de autolease-activiteiten zijn opge nomen. De verdergaande groei van deze activiteiten was bepalend voor de groei van de overige baten met 49% tot 425 (286) miljoen euro. Als gevolg van de margedruk steeg het renteresultaat slechts met 2% tot 518 (507) miljoen euro. De provisies stegen met 6% tot 52 (49) miljoen euro. Bedrijfslasten stijgen met 20% In het verslagjaar namen de totale bedrijfslasten met 20% toe tot 594 (494) miljoen euro. Dit was grotendeels het gevolg van de toegenomen personeelskosten. De stijging van personeels kosten met 21% tot 369 (305) miljoen euro was voor het merendeel toe te schrijven aan de acquisitie van Athlon. In 2007 steeg het personeelsbestand met 7% tot 4.411 (4.128) fte als gevolg van de autonome groei van de activiteiten. De andere beheerskosten namen toe met 15% tot 193 (168) miljoen euro. Vooral doordat meer werd afgeschreven op bedrijfsmiddelen namen de afschrijvingslasten toe met 11 miljoen euro tot 32 (21) miljoen euro. Waardeveranderingen bedragen 61 basispunten In 2007 nam de post waardeveranderingen toe tot 100 (77) miljoen euro. Dit hield verband met de groei van de kredietportefeuille en het grotere aandeel van de consumptieve kredieten in de portefeuille. Dit komt overeen met 61 (53) basispunten van de gemiddelde kredietverlening en ligt onder het vijfjaarsgemiddelde van 69 basispunten. 66 Rabobank Groep Jaarverslag 2007 Nettowinst stijgt met 14% en RAROC komt uit op 21,0% De nettowinst steeg met 14% tot 234 (206) miljoen euro. Na de overname medio 2006 droeg Athlon zes maanden bij aan het resultaat van De Lage Landen. In 2007 was dit het hele jaar het geval, waardoor een extra stijging van het nettoresultaat van 18 miljoen euro is gerealiseerd. In 2007 behaalde De Lage Landen een Risk Adjusted Return On Capital (RAROC) van 21,0%. Het benodigde economie capital eind 2007 bedroeg 1,1 miljard euro. Economische ontwikkelingen, zoals de omvang van de bedrijfsinvesteringen en de waarde veranderingen, zijn lastiger te voorspellen door de huidige kredietproblemen in de Verenigde Staten. Desondanks ziet 2008 er gunstig uit voor De Lage Landen. De omvang van de kredietportefeuille neemt naar verwachting verder toe. Wel zullen daarbij de marges bij de Vendor Finance-activiteiten onder druk blijven staan. Voor internationale expansie van de leasingactiviteiten zoekt De Lage Landen naar aantrekkelijke mogelijkheden om uit te breiden in Europa en in Azië/Pacific, wellicht via kleine acquisities. In 2008 zal een kantoor geopend worden in Portugal en verder wil De Lage Landen in dat jaar starten met leasing activiteiten in de Baltische staten. Om de dienstverlening naar klanten die wereldwijd actief zijn verder te verbeteren, zal Vendor Finance zijn bedrijfsprocessen in 2008 verder standaardiseren. In 2008 wordt de inte gratie van Athlon en Translease afgerond. De mogelijkheden om bij Car Leasing synergie te behalen tussen de verschillende landen en met andere onderdelen binnen De Lage Landen zullen verder benut worden. De overname van Siemens Leasing en Siemens Finance biedt een goede basis om ook de Car Leasing-activiteiten in Midden- en Oost Europa verder uit te breiden. Consumer Finance wil de positie van de Rabobank Groep vergroten in de markt voor consumptieve kredieten. Bij Factoring wordt het kredietbeoordelingsproces verder geautomatiseerd.

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 2007 | | pagina 36