Resultaatontwikkeling
Ambities en vooruitzichten
Resultaten (in miljoenen euro's)
2007
2006
Mutatie
Rente
518
507
2%
Honoraria en provisies
52
49
6%
Overige baten
425
286
49%
Totale baten
995
842
18%
Personeelskosten
369
305
21%
Andere beheerskosten
193
168
15%
Afschrijvingen
32
21
52%
Totale bedrijfslasten
594
494
20%
Brutoresultaat
401
348
15%
Waardeveranderingen
100
77
30%
Bedrijfsresultaat vóór belastingen
301
271
11%
Belastingen
67
65
3%
Nettowinst
234
206
14%
Waardeveranderingen (in basispunten)
61
53
Ratio's
Efficiencyratio
59,7%
58,7%
RAROC
21,0%
Balansgegevens (in miljarden euro's)
31-dec-07
31 -dec-06
Kredietportefeuille
20,7
18,9
10%
Risicogewogen activa
21,1
18,9
12%
Economie capital
1,1
Aantal medewerkers (in fte)
4.411
4.128
7%
Baten nemen toe met 18%
De toename van de totale baten in 2007, met 18% tot 995 (842) miljoen euro, werd vooral
bepaald door de groei van de post overige baten, waarin de autolease-activiteiten zijn opge
nomen. De verdergaande groei van deze activiteiten was bepalend voor de groei van de
overige baten met 49% tot 425 (286) miljoen euro. Als gevolg van de margedruk steeg het
renteresultaat slechts met 2% tot 518 (507) miljoen euro. De provisies stegen met 6% tot 52
(49) miljoen euro.
Bedrijfslasten stijgen met 20%
In het verslagjaar namen de totale bedrijfslasten met 20% toe tot 594 (494) miljoen euro. Dit
was grotendeels het gevolg van de toegenomen personeelskosten. De stijging van personeels
kosten met 21% tot 369 (305) miljoen euro was voor het merendeel toe te schrijven aan de
acquisitie van Athlon. In 2007 steeg het personeelsbestand met 7% tot 4.411 (4.128) fte als
gevolg van de autonome groei van de activiteiten. De andere beheerskosten namen toe met
15% tot 193 (168) miljoen euro. Vooral doordat meer werd afgeschreven op bedrijfsmiddelen
namen de afschrijvingslasten toe met 11 miljoen euro tot 32 (21) miljoen euro.
Waardeveranderingen bedragen 61 basispunten
In 2007 nam de post waardeveranderingen toe tot 100 (77) miljoen euro. Dit hield verband
met de groei van de kredietportefeuille en het grotere aandeel van de consumptieve
kredieten in de portefeuille. Dit komt overeen met 61 (53) basispunten van de gemiddelde
kredietverlening en ligt onder het vijfjaarsgemiddelde van 69 basispunten.
66
Rabobank Groep Jaarverslag 2007
Nettowinst stijgt met 14% en RAROC komt uit op 21,0%
De nettowinst steeg met 14% tot 234 (206) miljoen euro. Na de overname medio 2006 droeg
Athlon zes maanden bij aan het resultaat van De Lage Landen. In 2007 was dit het hele jaar het
geval, waardoor een extra stijging van het nettoresultaat van 18 miljoen euro is gerealiseerd.
In 2007 behaalde De Lage Landen een Risk Adjusted Return On Capital (RAROC) van
21,0%. Het benodigde economie capital eind 2007 bedroeg 1,1 miljard euro.
Economische ontwikkelingen, zoals de omvang van de bedrijfsinvesteringen en de waarde
veranderingen, zijn lastiger te voorspellen door de huidige kredietproblemen in de Verenigde
Staten. Desondanks ziet 2008 er gunstig uit voor De Lage Landen. De omvang van de
kredietportefeuille neemt naar verwachting verder toe. Wel zullen daarbij de marges bij de
Vendor Finance-activiteiten onder druk blijven staan. Voor internationale expansie van de
leasingactiviteiten zoekt De Lage Landen naar aantrekkelijke mogelijkheden om uit te
breiden in Europa en in Azië/Pacific, wellicht via kleine acquisities. In 2008 zal een kantoor
geopend worden in Portugal en verder wil De Lage Landen in dat jaar starten met leasing
activiteiten in de Baltische staten.
Om de dienstverlening naar klanten die wereldwijd actief zijn verder te verbeteren, zal
Vendor Finance zijn bedrijfsprocessen in 2008 verder standaardiseren. In 2008 wordt de inte
gratie van Athlon en Translease afgerond. De mogelijkheden om bij Car Leasing synergie te
behalen tussen de verschillende landen en met andere onderdelen binnen De Lage Landen
zullen verder benut worden. De overname van Siemens Leasing en Siemens Finance biedt
een goede basis om ook de Car Leasing-activiteiten in Midden- en Oost Europa verder uit te
breiden. Consumer Finance wil de positie van de Rabobank Groep vergroten in de markt
voor consumptieve kredieten. Bij Factoring wordt het kredietbeoordelingsproces verder
geautomatiseerd.