Markt en klanten - Meest klantgerichte autoleasebedrijf worden in alle landen waar De Lage Landen op het gebied van autoleasing actief is. - Versterken van de positie van de Rabobank Groep in consumptieve kredieten in Nederland. - Jaarlijkse nettowinststijging van 10 tot 15%. Als gevolg van de sterke concurrentie in de markt voor activafinanciering stond de rente marge bij het onderdeel Vendor Finance in 2007 onder druk. De groei van de Car Leasing activiteiten bij De Lage Landen overtrof de groei van de markt. Waar de omvang van de Nederlandse markt in 2007 met circa 5% toenam, groeiden de Car Leasing-activiteiten in Nederland met 9%. De autoleaseportefeuille groeide met 7% tot 2,7 (2,5) miljard euro. Het onderdeel Consumer Finance lanceerde in augustus 2007 het merk Freo. Door een verdere overdracht van de portefeuille van de lokale Rabobanken en door de verkoop van nieuwe kredieten stegen de consumptieve kredieten met 42% tot 0,9 (0,7) miljard euro. Uitbreiding activiteiten in Europa De Lage Landen breidde haar aanwezigheid in Europa sterk uit. De Lage Landen startte in 2007 met de verkoop van autoleasecontracten in Polen en sloot daar een samenwerkings overeenkomst met Bank BGZ, een minderheidsdeelneming van de Rabobank Groep. Door deze overeenkomst kunnen klanten van Bank BGZ nu ook leaseproducten van De Lage Landen afnemen. Met de overname van IT Finans in Noorwegen vergrootte De Lage Landen in 2007 haar aanwezigheid in Noorwegen. IT Finans is gespecialiseerd in financierings oplossingen voor kantoorartikelen en IT. Begin 2008 nam De Lage Landen Siemens Leasing en Siemens Finance in Hongarije over. Door deze overname en door de recentelijk gestarte activiteiten van de joint venture Cargobull Finance in Hongarije en Roemenië verkrijgt De Lage Landen een goede uitgangspositie om verder uit te breiden in Midden- en Oost-Europa. Vendor Finance: klanten vragen om uniforme mondiale bediening De Lage Landen biedt via het onderdeel Vendor Finance financieringsoplossingen die voorzien in de behoefte van de verkoper en/of distributeur van kapitaalgoederen en haar klanten. Dankzij haar jarenlange internationale ervaring, haar diepgaande kennis van verslaggevingsregels en Basel ll-richtlijnen, en doordat De Lage Landen op het gebied van e-commercetoepassingen vooroploopt, wordt De Lage Landen algemeen erkend als ideale partner op het gebied van Vendor Finance. De Lage Landen wil internationaal opererende klanten wereldwijd op dezelfde wijze kunnen bedienen. Daarom heeft De Lage Landen in 2007 verdere stappen gezet in de standaardisatie van haar bedrijfsprocessen. Bovendien zoekt De Lage Landen voortdurend naar mogelijkheden om haar mondiale netwerk uit te breiden om zodoende haar internationale vendoren optimaal te kunnen bedienen. Voorbeelden van vendoren uit verschillende sectoren waarmee De Lage Landen nauw samenwerkt zijn: Manitowoc, Stryker, AGCO, Philips Medical, Doosan, Manitowok, EMC, Océ, Ricoh en Schmitz Cargobull. Car Leasing: hogere klanttevredenheid ondanks integratie Medio 2006 werden de autolease-activiteiten van De Lage Landen uitgebreid met de overname van Athlon. De Lage Landen werd hierdoor de nummer twee op de Nederlandse autolease- markt en ook in Europa werd een sterke positie verworven. In Europa is het onderdeel Car Leasing ook actiefin België, Luxemburg, Duitsland, Frankrijk, Spanje, en sinds medio 2007 in Polen. Het aantal autoleasecontracten steeg in 2007 met 9% tot 205.000 (188.000). In 2007 werd in Nederland veel aandacht besteed aan het samenvoegen van Athlon en Translease, uiteraard zonder de klant en de markt uit het oog te verliezen. Dit verliep succesvol. Onderzoeksbureau Heliview verkoos Translease in 2007 tot de meest klantgerichte autoleasemaatschappij van Nederland en Athlon eindigde op een gedeelde tweede plaats. In het onderzoek werd de algemene tevredenheid door klanten beoordeeld met een 7,7 (7,6) voor Translease en een 7,5 (7,3) voor Athlon. Uit dit onderzoek bleek dat klanten zeer tevreden waren over de dienstverlening. Lagere cijfers werden gegeven voor productinnovatie. Consumer Finance: introductie Freo Consumer Finance is binnen de Rabobank Groep het competentiecentrum voor consumptieve kredieten op de Nederlandse markt. De lokale Rabobanken werken voor de verkoop van persoonlijke, doorlopende en studentenkredieten nauw samen met De Lage Landen. De klant sluit het krediet af bij de lokale Rabobank en vervolgens handelt De Lage Landen het gehele proces af. Behalve met de verkoop van consumptieve kredieten via de lokale Rabobanken is De Lage Landen direct actief op de markt voor consumptieve kredieten met de merken Freo en Crediam. Het merk Freo werd eind augustus gelanceerd. Bij het product staan openheid en trans parantie voorop. De klant hoeft voor een lening de deur niet meer uit, omdat Freo volledig via internet opereert. Het label Crediam richt zich specifiek op de verkoop van consumptieve kredieten aan ambtenaren. Factoring: prominenter de factoringspecialist van Rabobank Groep De lokale Rabobanken bieden factoringproducten aan voor het midden- en kleinbedrijf. De Lage Landen ondersteunt de lokale Rabobanken in het gehele proces. Binnen de Rabobank Groep opereert De Lage Landen als de factoringspecialist. Om deze rol beter te vervullen startte De Lage Landen in 2006 met een reorganisatie. Dit leidde begin 2007 tot een nieuwe factoringorganisatie. Met een vernieuwde applicatie kunnen lokale Rabobanken zelfstandig aanvragen verwerken en wordt de kredietbeoordeling binnen 48 uur uitgevoerd. MVO in de kredietverlening De Lage Landen heeft in 2007 een toets voor maatschappelijk verantwoord ondernemen in haar kredietverleningsproces ingevoerd. Alle aanvragen voor grotere niet-particuliere klanten moeten hieraan worden getoetst. Specifieke aandacht is besteed aan de ontwikkeling van het MVO-beleid bij het verstrekken van kredieten in Brazilië. In dit beleid zijn restricties opgenomen voor kredietverlening aan klanten die actief zijn in het Amazone-bioom en de Matto Grosso-provincie. Ook binnen Car Leasing zijn MVO-maatregelen genomen. Zo zal aan alle leaseautorijders van Athlon een NS-Business Card worden aangeboden om het gebruik van het openbaar vervoer te stimuleren. Verder zijn dieselauto's voorzien van een roetfilter. Ook is een motivatieprogramma voor het'nieuwe rijden'van leaseautorijders ontwikkeld om het brandstofgebruik en de onderhoudskosten te verminderen en om de C02-uitstoot te reduceren. Kredietportefeuille stijgt met 10% tot 20,7 miljard euro In het verslagjaar nam de kredietportefeuille van De Lage Landen toe met 10% tot 20,7 (18,9) miljard euro, ondanks de depreciatie van de Amerikaanse dollar met 11%. Door de daling van de dollar nam het aandeel dat afkomstig was uit Amerika met 2 procentpunt af tot 39%. Kredietportefeuille in miljarden euro's Overig Consumer finance Trucks trailers Car leasing Technology finance Healthcare Materials handling construction equipment Financial services Office equipment Food agri Kredietportefeuille naar regio ultimo 2007 Europa Amerika Azië/Pacific 60% 39% 2005 2006 2007

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 2007 | | pagina 35