Markt en klanten
- Meest klantgerichte autoleasebedrijf worden in alle landen waar De Lage Landen op het
gebied van autoleasing actief is.
- Versterken van de positie van de Rabobank Groep in consumptieve kredieten in Nederland.
- Jaarlijkse nettowinststijging van 10 tot 15%.
Als gevolg van de sterke concurrentie in de markt voor activafinanciering stond de rente
marge bij het onderdeel Vendor Finance in 2007 onder druk. De groei van de Car Leasing
activiteiten bij De Lage Landen overtrof de groei van de markt. Waar de omvang van de
Nederlandse markt in 2007 met circa 5% toenam, groeiden de Car Leasing-activiteiten in
Nederland met 9%. De autoleaseportefeuille groeide met 7% tot 2,7 (2,5) miljard euro. Het
onderdeel Consumer Finance lanceerde in augustus 2007 het merk Freo. Door een verdere
overdracht van de portefeuille van de lokale Rabobanken en door de verkoop van nieuwe
kredieten stegen de consumptieve kredieten met 42% tot 0,9 (0,7) miljard euro.
Uitbreiding activiteiten in Europa
De Lage Landen breidde haar aanwezigheid in Europa sterk uit. De Lage Landen startte in
2007 met de verkoop van autoleasecontracten in Polen en sloot daar een samenwerkings
overeenkomst met Bank BGZ, een minderheidsdeelneming van de Rabobank Groep. Door
deze overeenkomst kunnen klanten van Bank BGZ nu ook leaseproducten van De Lage
Landen afnemen. Met de overname van IT Finans in Noorwegen vergrootte De Lage Landen
in 2007 haar aanwezigheid in Noorwegen. IT Finans is gespecialiseerd in financierings
oplossingen voor kantoorartikelen en IT. Begin 2008 nam De Lage Landen Siemens Leasing
en Siemens Finance in Hongarije over. Door deze overname en door de recentelijk gestarte
activiteiten van de joint venture Cargobull Finance in Hongarije en Roemenië verkrijgt De Lage
Landen een goede uitgangspositie om verder uit te breiden in Midden- en Oost-Europa.
Vendor Finance: klanten vragen om uniforme mondiale bediening
De Lage Landen biedt via het onderdeel Vendor Finance financieringsoplossingen die
voorzien in de behoefte van de verkoper en/of distributeur van kapitaalgoederen en haar
klanten. Dankzij haar jarenlange internationale ervaring, haar diepgaande kennis van
verslaggevingsregels en Basel ll-richtlijnen, en doordat De Lage Landen op het gebied van
e-commercetoepassingen vooroploopt, wordt De Lage Landen algemeen erkend als ideale
partner op het gebied van Vendor Finance.
De Lage Landen wil internationaal opererende klanten wereldwijd op dezelfde wijze kunnen
bedienen. Daarom heeft De Lage Landen in 2007 verdere stappen gezet in de standaardisatie
van haar bedrijfsprocessen. Bovendien zoekt De Lage Landen voortdurend naar mogelijkheden
om haar mondiale netwerk uit te breiden om zodoende haar internationale vendoren optimaal
te kunnen bedienen. Voorbeelden van vendoren uit verschillende sectoren waarmee
De Lage Landen nauw samenwerkt zijn: Manitowoc, Stryker, AGCO, Philips Medical, Doosan,
Manitowok, EMC, Océ, Ricoh en Schmitz Cargobull.
Car Leasing: hogere klanttevredenheid ondanks integratie
Medio 2006 werden de autolease-activiteiten van De Lage Landen uitgebreid met de overname
van Athlon. De Lage Landen werd hierdoor de nummer twee op de Nederlandse autolease-
markt en ook in Europa werd een sterke positie verworven. In Europa is het onderdeel Car
Leasing ook actiefin België, Luxemburg, Duitsland, Frankrijk, Spanje, en sinds medio 2007 in
Polen. Het aantal autoleasecontracten steeg in 2007 met 9% tot 205.000 (188.000).
In 2007 werd in Nederland veel aandacht besteed aan het samenvoegen van Athlon en
Translease, uiteraard zonder de klant en de markt uit het oog te verliezen. Dit verliep
succesvol. Onderzoeksbureau Heliview verkoos Translease in 2007 tot de meest klantgerichte
autoleasemaatschappij van Nederland en Athlon eindigde op een gedeelde tweede plaats.
In het onderzoek werd de algemene tevredenheid door klanten beoordeeld met een 7,7 (7,6)
voor Translease en een 7,5 (7,3) voor Athlon. Uit dit onderzoek bleek dat klanten zeer tevreden
waren over de dienstverlening. Lagere cijfers werden gegeven voor productinnovatie.
Consumer Finance: introductie Freo
Consumer Finance is binnen de Rabobank Groep het competentiecentrum voor consumptieve
kredieten op de Nederlandse markt. De lokale Rabobanken werken voor de verkoop van
persoonlijke, doorlopende en studentenkredieten nauw samen met De Lage Landen.
De klant sluit het krediet af bij de lokale Rabobank en vervolgens handelt De Lage Landen
het gehele proces af. Behalve met de verkoop van consumptieve kredieten via de lokale
Rabobanken is De Lage Landen direct actief op de markt voor consumptieve kredieten met
de merken Freo en Crediam.
Het merk Freo werd eind augustus gelanceerd. Bij het product staan openheid en trans
parantie voorop. De klant hoeft voor een lening de deur niet meer uit, omdat Freo volledig
via internet opereert.
Het label Crediam richt zich specifiek op de verkoop van consumptieve kredieten aan
ambtenaren.
Factoring: prominenter de factoringspecialist van Rabobank Groep
De lokale Rabobanken bieden factoringproducten aan voor het midden- en kleinbedrijf. De
Lage Landen ondersteunt de lokale Rabobanken in het gehele proces. Binnen de Rabobank
Groep opereert De Lage Landen als de factoringspecialist. Om deze rol beter te vervullen
startte De Lage Landen in 2006 met een reorganisatie. Dit leidde begin 2007 tot een nieuwe
factoringorganisatie. Met een vernieuwde applicatie kunnen lokale Rabobanken zelfstandig
aanvragen verwerken en wordt de kredietbeoordeling binnen 48 uur uitgevoerd.
MVO in de kredietverlening
De Lage Landen heeft in 2007 een toets voor maatschappelijk verantwoord ondernemen in
haar kredietverleningsproces ingevoerd. Alle aanvragen voor grotere niet-particuliere
klanten moeten hieraan worden getoetst. Specifieke aandacht is besteed aan de ontwikkeling
van het MVO-beleid bij het verstrekken van kredieten in Brazilië. In dit beleid zijn restricties
opgenomen voor kredietverlening aan klanten die actief zijn in het Amazone-bioom en de
Matto Grosso-provincie. Ook binnen Car Leasing zijn MVO-maatregelen genomen. Zo zal aan
alle leaseautorijders van Athlon een NS-Business Card worden aangeboden om het gebruik
van het openbaar vervoer te stimuleren. Verder zijn dieselauto's voorzien van een roetfilter.
Ook is een motivatieprogramma voor het'nieuwe rijden'van leaseautorijders ontwikkeld om
het brandstofgebruik en de onderhoudskosten te verminderen en om de C02-uitstoot te
reduceren.
Kredietportefeuille stijgt met 10% tot 20,7 miljard euro
In het verslagjaar nam de kredietportefeuille van De Lage Landen toe met 10% tot 20,7 (18,9)
miljard euro, ondanks de depreciatie van de Amerikaanse dollar met 11%. Door de daling
van de dollar nam het aandeel dat afkomstig was uit Amerika met 2 procentpunt af tot 39%.
Kredietportefeuille
in miljarden euro's
Overig
Consumer finance
Trucks trailers
Car leasing
Technology finance
Healthcare
Materials handling
construction equipment
Financial services
Office equipment
Food agri
Kredietportefeuille naar regio
ultimo 2007
Europa
Amerika
Azië/Pacific
60%
39%
2005 2006 2007