Ambities en vooruitzichten Wholesalebankbedrijf en internationaal retailbankbedrijf Bij de Rabobank staat het behouden van een hoge klanttevredenheid en klantloyaliteit voorop. Om de klant goed te kunnen blijven bedienen, zal de Rabobank voortdurend inves teren in nieuwe vormen van distributie. Naast nieuwe distributiekanalen zullen in het kader van het project Rabobank 2010 verbeteringsmaatregelen worden doorgevoerd, zodat de Rabobank ook in de toekomst haar klanten optimaal kan blijven bedienen. Ook zal de Rabobank extra investeren in grote steden om haar marktaandeel hier te versterken. In de hypotheekmarkt willen de lokale Rabobanken hun positie handhaven en Obvion wil zijn positie in de intermediaire markt verder uitbreiden. Samen met De Lage Landen verwachten de lokale Rabobanken hun positie in de markt voor consumptief krediet te kunnen verstevigen. Een belangrijke randvoorwaarde om de klanttevredenheid onder de private-bankingklanten te vergroten, is het verkleinen van het aantal klanten per accountmanager. In de MKB-markt wil de Rabobank Groep haar aandeel verder verstevigen. Dit zal gereali seerd worden door op proactieve wijze de klant te bedienen met de aanwezige kennis van de klant, met branchekennis en met de mogelijkheden van internationale dienstverlening. Samen met Bizner zal de Rabobank Groep dit jaar haar positie in de grote steden verder versterken en veel starters aan zich binden. Op het gebied van food agri wil de Rabobank toonaangevend blijven door innovatieve producten te ontwikkelen en faciliteiten te bieden voor de versterking van het agrarisch ondernemerschap. De Rabobank wil de samenwerking op het gebied van verzekeren met Eureko intensiveren. Doordat de marges op nieuwe kredieten lager zijn dan de marges op bestaande kredieten, wordt een verkrapping van de marges op de kredietverlening verwacht. Ook voorziet de Rabobank Groep in 2008 meer concurrentie op de spaarmarkt. Om de winstgevendheid op niveau te houden, zal zij daarom nadrukkelijk op de kosten sturen. www.rabobank.com Rabobank International - het wholesalebankbedrijf en het internationaal retailbankbedrijf van de Rabobank Groep - heeft wereldwijd ruim 10.000 medewerkers in dienst en bedient haar klanten vanuit 29 landen. De activiteiten zijn ingedeeld in de regio's Nederland, Europa exclusief Nederland, Noord en Zuid-Amerika, Australië en Nieuw-Zeeland en Azië. Daarnaast onderscheidt Rabobank International een aantal wereldwijd aangestuurde klantsectoren en productgroepen te weten Global Financial Markets, Structured Finance, Leveraged Bijdrage aan nettowinst Finance, Direct Banking, Telecom Media Internet en Trade Commodity Finance. Rabobank International focust zich specifiek op food agriklanten. Om de klanten en de markten zo goed mogelijk te bedienen, wordt er nauw samengewerkt tussen de verschillende regio's en de wereldwijd georganiseerde onder delen. Het Ierse ACCBank is een 100%-dochter van Rabobank International en in Polen heeft Rabobank International een 46%-belang in Bank BGZ. Rabobank International heeft belangen in private equity via Rabo Private Equity, evenals via Langholm in het Verenigd Koninkrijk en participeert in fondsen van Gilde. Nettowinstdaling door moeilijk tweede halfjaar Kredieten aan private cliënten stijgen met 4% tot 78 miljard euro Groei spaargelden bij Direct Banking-activiteiten met 65% tot 5,1 miljard euro Risicogewogen activa stijgen met 19% tot 76 miljard euro Nettoresultaat daalt met 43% tot 394 miljoen euro - Baten dalen met 3% tot 2.546 miljoen euro - Bedrijfslasten nemen toe met 8% tot 1.715 miljoen euro - Efficiencyratio verslechtert met 6,9 procentpunt tot 67,4% - Waardeveranderingen bedragen 63 basispunten en liggen boven het vijfjaarsgemiddelde - Risk Adjusted Return On Capital bedraagt 8,4% Bij Rabobank International - het wholesalebankbedrijf en het internationaal retailbankbedrijf van de Rabobank Groep - daalde de nettowinst met 43%. Het nettoresultaat in 2007 bedroeg 394 (687) miljoen euro. De resultaten van Rabobank International werden negatief beïnvloed door de kredietcrisis. Doordat de handel op diverse professionele markten nagenoeg stilviel, namen de resultaten bij Global Financial Markets af. Deze daling van het resultaat kon deels worden gecompenseerd door de goede resultaten van Participaties en door de lagere belastingen. Het internationale retailbanknetwerk werd uitgebreid met de acquisitie van Mid-State Bank Trust in de Verenigde Staten, Hagabank en Bank Hagakita in Indonesië en HNS Banco in Chili. Daarnaast vergrootte Rabobank International haar Direct Banking-activiteiten door in Australië haar vierde buitenlandse internetbank te openen. Rabobank Groep in Wholesalebankbedrijf en inter nationaal retailbankbedrijf 15 49 Verslag raad van bestuur

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 2007 | | pagina 27