Intermediairs tevreden over Obvion De intermediairs met wie Obvion samenwerkt, waren tevreden over de dienstverlening van deze organisatie. Mede door de goede en langdurige relatie met zijn intermediairs won Obvion in 2007 de Gouden Spreekbuis. Deze prijs wordt jaarlijks toegekend door Blauw Research aan de geldverstrekker met het beste imago onder intermediairs. Private banking Een klant met een vermogen van meer dan 80.000 euro kan bij een lokale Rabobank private- bankingklant worden. Deze klant heeft een eigen relatiebeheerder en profiteert van een op maat gesneden dienstverleningspakket. Op de ranglijst van beste private-bankingbanken in Nederland wist Rabobank Groep dochter Schretlen Co de eerste plaats te bemachtigen net voor Rabobank Private Banking dat op de tweede plaats eindigde. Klanten van de lokale Rabobanken waardeerden in dit onderzoek de tevredenheid met een 7,2 (7,2). Jaarlijks meet de Rabobank ook zelfde klanttevredenheid onder de private-banking- klanten. In 2007 werd de klanttevredenheid met een 7,5 (7,6) gewaardeerd. Klanten waren te spreken over de deskundigheid, de betrouwbaarheid, de klantvriendelijke processen, de veelheid van mogelijkheden om de Rabobank te bereiken, de toonaangevende producten en de heldere klantinformatie. Volgens de klant kan de klanttevredenheid nog verder toenemen als de lokale Rabobanken nog proactiever en slagvaardiger optreden, door op het juiste moment het juiste onderwerp aan te snijden. Ondernemer in Privé In 2007 was er sprake van een sterke toename van het aantal zelfstandigen zonder personeel, de zogeheten ZZP'ers. De Rabobank ziet dan ook mogelijkheden om de dienstverlening aan kleine ondernemingen en aan de particulieren die hiervan eigenaar zijn te combineren. Door klanten zakelijk en privé als één klant te bedienen - de ondernemer in privé - kunnen de lokale Rabobanken de klant meer mogelijkheden bieden. De privé-financiën van de klant kunnen goed worden afgestemd op die van de onderneming en vice versa. Veel nieuwe ondernemingen die nieuwe zakelijke klanten worden, hebben een eigenaar die privé al klant is van de Rabobank. Met het programma 'Ondernemer in Privé' is de bediening van onder nemers in privé in 2007 ondersteund met ondermeer de campagnes'Uw Financiële APK'en 'Private Banking voor Ondernemers'. Mede hierdoor steeg het aantal ondernemers in privé die ook private-bankingklant zijn van 111.000 naar 162.000. Midden- en kleinbedrijf De Rabobank Groep doet continu onderzoek naar de ontwikkelingen in het midden- en kleinbedrijf. Onder meer via de uitgave 'Cijfers en Trends' brengt de Rabobank op kwartaal basis voor haar MKB-klanten de actuele relevante ontwikkelingen in kaart. In de kwartaal update van oktober werd specifiek aandacht besteed aan ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid in verschillende MKB-sectoren. In 2007 introduceerde de Rabobank de Rabo Vermogen Versterkingslening. Deze achter gestelde lening is speciaal bestemd voor snelgroeiende MKB-ondernemingen en maakt deel uit van de Regeling Groeifaciliteit van het ministerie van Economische Zaken. Met de Rabo Vermogen Versterkingslening kunnen klanten over extra risicodragend vermogen beschikken. De Rabo Vermogen Versterkingslening stelt MKB-klanten in staat bedragen tussen 0,5 miljoen euro en 5 miljoen euro te lenen. De klanttevredenheid onder MKB-klanten steeg in 2007 ten opzichte van 2006. MKB-onder- nemers hechten waarde aan persoonlijke aandacht door goed contact met de accountmanager of adviseur. De dienstverlening aan kleine ondernemers verbeterde. Zij zijn te spreken over de snelheid van telefonisch antwoord en voelen zich welkom bij de Rabobank. Wel wil deze groep klanten graag meer inzicht hebben in de tarieven. De binding met de grotere MKB-klanten bleef goed. Deze groep van ondernemers is goed te spreken over zijn accountmanager. Hierdoor voelen zij zich betrokken bij de Rabobank. 44 Rabobank Groep Jaarverslag 2007 Food agri De agrarische sector en de daaraan verbonden sectoren zijn belangrijke klantgroepen voor de Rabobank Groep. Om deze food agriklanten optimaal te kunnen bedienen, heeft de Rabobank Groep de expertise, dienstverlening en marketingcommunicatie gebundeld in de afdeling Food Agri. Ook tussen lokale Rabobanken wordt er met betrekking tot agrarische marktbewerking steeds vaker samengewerkt. Een kwart van de markt wordt eind 2007 door deze bovenlokale samenwerkingsverbanden bediend. Met op maat gemaakte product- voorstellen en via kennisproducten als studies en visies worden accountmanagers van lokale Rabobanken in staat gesteld om klanten optimaal van dienst te zijn. In 2007 introduceerde de Rabobank het Rabo Verplaatsingspakket. Met dit pakket helpt de Rabobank agrariërs met de verplaatsing van hun bedrijf. Klanten kunnen bij herhuisvesting gebruikmaken van een zogeheten Verplaatsingskrediet, dat de boer of de tuinder tijdens het proces van omschakeling meer financiële armslag biedt. Speciaal voor de vernieuwing in de intensieve veehouderij ontwikkelde de Rabobank samen met het Nationaal Groenfonds de VIV-Pluslening. Met deze lening kan de agrariër de herhuisvesting van zijn veebedrijf voordelig financieren. De Rabobank spant zich in om ondernemers nu en in de toekomst steun te bieden bij het bepalen van een passende bedrijfsstrategie. Voor de bedrijfsopvolgers wordt het programma 'Rabo Opvolgers Perspectief'aangeboden. Glastuinders hebben in 2007 in het project 'De Wereld van Jip' met elkaar gediscussieerd over ondernemersstrategieën. Dat deden ze op basis van drie kernbewegingen die de Rabobank formuleerde als basis voor haar visie op de langetermijnontwikkelingen in deze sector. Speciaal voor ondernemers in de agrarische sector organiseerde de Rabobank een tweetal meerdaagse ondernemingstrainingen;'Uw Passie en Pressie in Beeld' voor melkveehouders en 'Kansrijk ondernemen in de Akkerbouw'. Met deze bijeenkomsten krijgen agrariërs een bredere kijk op hun bedrijf en een helder beeld van de toekomst. De eigen food agrikennis afdelingen van de Rabobank, in deze omvang uniek in de wereld en passend bij de marktleiderspositie, vormen een belangrijke inspiratiebron voor de accountmanagers van de lokale Rabobanken in het contact met hun klanten. Ook in 2007 zijn weer toonaangevende studies verschenen, onder meer over de legpluimveehouderij, de akkerbouw en de tuinbouw. De immer zeer hoge klanttevredenheid in de agrarische sector vlakte echter toch enigszins af. Agrarische klanten zijn zeer positief over hun agrarische accountmanager. Van de Rabobank zouden zij echter graag nog meer concurrerende financiële producten willen zien en ze wensen meer inzicht in de tarieven. Verder hecht de agrarische ondernemer er veel waarde aan dat hij wordt gewaardeerd als zakelijke klant. Van oudsher hebben agrarische klanten en de Rabobank een zeer sterke binding met elkaar. Dit vertaalde zich ook in 2007 in een hoog loyaliteitsniveau. De grootste distributeur van verzekeringen in Nederland De lokale Rabobanken zijn in Nederland de grootste intermediair op het gebied van verzekeren. Veel van de verzekeringsproducten die zij verkopen zijn afkomstig van Interpolis. Interpolis maakt onderdeel uit van Eureko, waarin de Rabobank Groep een 39%-belang heeft. Op het gebied van productontwikkeling werken de Rabobank Groep en Interpolis nauw samen. Begin 2007 werd de Interpolis BuitenDeDeur® verzekering geïntroduceerd als onderdeel van de Interpolis Alles in één Polis®. Met deze polis kan de klant zich verzekeren tegen diefstal of beschadiging van zijn privé bezittingen buitenshuis, zoals een mobiele telefoon of een digitale camera. In het jaar van introductie werden meer dan 20.000 van deze polissen verkocht. In 2007 nam het aantal Alles in één Polissen met 6% toe tot 1.272.000 (1.202.000). Binnen deze polis sloten klanten gemiddeld meer rubrieken af. In 2007 steeg het percentage klanten met drie of meer rubrieken van 50,4% naar 52,6%. Binnen de Alles in één Polis steeg het aantal verkochte motorrijtuigenverzekeringen. Minder vraag was er naar doorlopende reis verzekeringen. Klanten kozen bij het afsluiten van hun hypotheek door de gestegen rente vaker voor de spaarverzekering dan voorde OpMaat Verzekering. Hierdoor nam het aantal afgesloten spaar- verzekeringen met 47% toe en nam het aantal verkochte OpMaat Verzekeringen met 75% af.

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 2007 | | pagina 25