verbonden met internet. Daarom pioniert de Rabobank volop met televisie. Een voorbeeld is het dagelijkse Rabo Beleggersjournaal op www.rabobank.nl en RaboSport TV. Door fusies daalde het aantal lokale Rabobanken in het verslagjaar van 188 tot 174. Met 1.159 (1.214) kantoren is de Rabobank in Nederland de bank met verreweg het grootste aantal vestigingen. Door de groei van het aantal geldautomaten op openbare locaties bleef het aantal fysieke klantencontactpunten met 3.102 (3.091) nagenoeg gelijk aan dat van eind 2006, ondanks de afname van het aantal vestigingen. In 2007 bleef het aantal geldautomaten met 3.107 (3.139) nagenoeg gelijk. Gemakkelijk bankieren via internet De dienstverlening via directe kanalen groeit onverminderd door. Inmiddels koopt ruim 20% van de klanten de producten via internet of via de telefoon. De site www.rabobank.nl is wederom tot'Website van het Jaar'gekozen en trekt maandelijks circa 15 miljoen bezoekers. Ook in 2007 kreeg een groot aantal senioren tijdens voorlichtingsbezoeken aan verzorgings huizen, maar ook op seniorenbeurzen, uitgebreide informatie over bankieren via internet. Onder meer voor deze doelgroep introduceerde de Rabobank in 2007 de Random Reader Comfort met grote toetsen en een bijbehorend display. Als klanten via internet aankopen doen bij ondernemers met een webwinkel, kunnen ze met iDEAL direct online betalen. Inmiddels is deze manier van betalen bij consumenten populairder dan betalen met de creditcard, wat door klanten over het algemeen als minder veilig wordt beschouwd. Kleine aankopen via internet kunnen eenvoudig worden gedaan met de Minitix-portemonnee. Betalen met Rabo Mobiel In 2006 werd Rabo Mobiel geïntroduceerd. Sindsdien is veel energie gestoken in het verbeteren van de dekking binnen het mobiele netwerk en het ontwikkelen van de betaalfunctie op de mobiele telefoon. In 2007 zijn de eerste succesvolle proeven gehouden met betalen via de mobiele telefoon. Inmiddels kan al op een aantal parkeerplaatsen via Rabo Mobiel betaald worden en bij een ClOOO-supermarkt in Molenaarsgraaf is een proef van start gegaan met het via de mobiele telefoon betalen van de boodschappen. De Rabobank voorziet dat deze manier van betalen de traditionele bankpas op termijn mogelijk overbodig maakt. Ondernemers vragen om nieuwe dienstverlening zoals Bizner De Rabobank merkt dat ook in de bedrijvenmarkt het karakter van de distributie aan het veranderen is. Een groeiende groep ondernemers wil hun bankzaken volledig zelf afhandelen en wil graag volledig online bankieren vanwege het gemak, de transparantie en de snelheid. Begin 2007 startte de Rabobank Groep daarom de internetbank Bizner om ook deze klanten te bereiken. Via www.bizner.nl kunnen ondernemers via zelfbediening eenvoudige bankproducten afnemen, zoals leningen, betalingsverkeer, creditcards en termijndeposito's. Tevens biedt Bizner als eerste bank in Europa volledige integratie tussen online boekhouden en online bankieren aan. Eind 2007 maken 7.500 klanten gebruik van de dienstverlening van Bizner. Doordat veel klanten van Bizner afkomstig zijn uit grote steden, draagt dit bij aan de doelstelling om het marktaandeel in de grote steden te verhogen. Ook de betaalmarkt was in 2007 aan verandering onderhevig. Bedrijven willen hun klanten graag mobiel kunnen laten pinnen. Dit resulteerde in een grote vraag naar de RaboPinBox Mobiel. Ook stapten veel ondernemers van het'oude'telebankieren over naar het 'moderne' internetbankieren. Woninginformatie vindt de klant op site van Moviq Begin 2008 is de Rabobank Groep met de nieuwe site www.moviq.nl gekomen. Deze inter netsite geeft informatie over alle aspecten die met wonen te maken hebben: van aankoop tot verkoop en van inrichten tot verbouwen. De site kenmerkt zich door het brede aanbod van woninggerelateerde informatie en de geavanceerde zoekmogelijkheden. Voor onder nemers in het midden- en kleinbedrijf biedt de site de mogelijkheid om nieuwe klanten aan zich te binden. Door nieuwe klanten positie in belangrijke markten verstevigd De Rabobank Groep heeft leidende posities in een groot aantal sectoren op de Nederlandse markt voor financiële dienstverlening. Van oudsher is de Rabobank sterk verbonden met de food agrisector. Ondanks de veranderende marktomstandigheden behielden de lokale Rabobanken een marktaandeel van 84% (84%) in de agrarische sector. Daarnaast is de Rabobank Groep in Nederland sterk vertegenwoordigd in de spaarmarkt, de hypotheek markt en in het midden- en kleinbedrijf. In 2007 wisten de lokale Rabobanken en Obvion hun positie op de hypotheekmarkt verder te versterken. Het marktaandeel hypotheken van de Rabobank Groep nam toe van 26% tot 28%. Bij de lokale Rabobanken steeg het marktaandeel met 2,1 procentpunt tot 22,4%. Het marktaandeel van Obvion, de hypotheekverstrekker voor het intermediaire kanaal, kwam 0,1 procentpunt hoger uit op 5,3%. Begin 2007 introduceerde de Rabobank de Rabo Klimaat- Hypotheek. Met deze hypotheek wordt het duurzaam investeren in woningen gestimuleerd door een korting te geven op de rente van de hypotheek. Veel nieuwe klanten openden in het verslagjaar een spaarrekening bij een lokale Rabobank. Mede als gevolg hiervan kon de Rabobank Groep haar marktaandeel in de spaarmarkt vergroten van 39% tot 41%. Het marktaandeel van de lokale Rabobanken in de spaarmarkt nam met 1,2 procentpunt toe tot 38,6%. Ook bij Roparco, de spaarbank van Robeco, steeg het marktaandeel. Roparco had eind 2007 een aandeel van 2,1%, een toename van 0,2 procentpunt. Het aantal MKB-klanten bij de lokale Rabobanken groeide in het verslagjaar tot 599.000 en het aandeel in de MKB-markt, zoals gemeten doorTNS NIPO, bleef met 38% (38%) stabiel. Van oudsher zijn de lokale Rabobanken sterk vertegenwoordigd in de niet-stedelijke gebieden. Om de positie van de Rabobank Groep in Nederland verder te verstevigen, is het gewenst om de positie in de steden te verbeteren. Het aandeel in de MKB-markt in de steden bedroeg 27%. Voor starters biedt de Rabobank verschillende ondersteunende faciliteiten. Doordat de lokale Rabobanken investeren in startende ondernemers - met tijd, geld en aandacht - slaagden zij erin hun markleiderschapspositie in deze markt te verstevigen. Het aandeel van de Rabobank Groep in de startersmarkt steeg van 33% tot 38%. Marktaandelen in 90 80 2005 70. 2006 60 2007 50 40 30 20. 10 0_ Midden- en kleinbedrijf Klanttevredenheid particulieren conform doelstelling De Rabobank Groep hecht veel waarde aan tevreden en loyale klanten. Met behulp van marktonderzoeken worden klanttevredenheid en klantloyaliteit gemeten en vergeleken met die van klanten van de concurrentie. De terugkoppeling van klanten stelt de Rabobank Groep in staat haar dienstverlening continu te verbeteren. In 2007 waardeerden particulieren bij de lokale Rabobanken de klanttevredenheid met een 7,5 (7,5). Dit is overeenkomstig de langetermijndoelstelling van ten minste 7,5. In vergelijking met de concurrentie scoort de Rabobank hoog op punten als telefonische bereikbaarheid, snel contact leggen met de juiste persoon, de kennis van medewerkers en de afhandeling van klachten. Daarnaast vindt men dat de Rabobank advies geeft op het moment dat de klant dat ook echt nodig heeft. Uit het onderzoek komt naar voren dat de klantloyaliteit in 2007 hoog is. Bij alle onderzochte banken daalde de loyaliteit, maar bij de concurrentie daalde de loyaliteit veel sterker dan bij de Rabobank. Dit biedt kansen voor de lokale Rabobanken. 43 /erslag raad van bestuur

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 2007 | | pagina 24