Strategie en doelstellingen Markt en klanten Het binnenlands retailbankbedrijf- de lokale Rabobanken, Obvion en Bizner- kende zowel financieel als commercieel een uitstekend jaar. De nettowinst steeg met 24% tot 1.349 (1.091) miljoen euro. Doordat de baten toenamen en de lasten daalden, verbeterde de efficiencyratio met 3,6 procentpunt tot 66,2%. In de hypotheekmarkt en in de spaarmarkt wist de Rabobank Groep haar positie in 2007 te versterken. Op de hypotheekmarkt, waar de concurrentie nog steeds hevig is, zijn de lokale Rabobanken en Obvion met een marktaandeel van 28% (26%) veruit marktleider. Het aandeel van de Rabobank Groep in de Nederlandse spaarmarkt nam toe van 39% tot 41 en in de MKB-markt bleef het aandeel met 38% stabiel. In de startersmarkt wist de Rabobank Groep haar marktaandeel met 5 procentpunt te verhogen tot 38%. Ook groeide de kredietverlening aan de food agrisector. De lokale Rabobanken verkochten meer Alles in één Polissen en meer Bedrijven Compact Polissen. Tevreden klanten hebben en behouden, staat bij de Rabobank voorop. Veranderende klantbehoeften zorgen ervoor dat de lokale Rabobanken hun zakelijke en particuliere klanten in de toekomst anders moeten gaan bedienen. Met het project Rabobank 2010, waarmee in 2007 is gestart, spelen de lokale Rabobanken in op de zich wijzigende omstandigheden. - De'dichtbijbank'van Nederland zijn en blijven, zowel fysiek als virtueel. - Streven naar marktleiderschap in alle sectoren van financiële dienstverlening in Nederland. - Verstevigen positie in de grote steden. - Beoordeling klanttevredenheid ten minste 7,5. - Jaarlijkse stijging van de nettowinst met 6 tot 10%. De onrust op de financiële markten had in 2007 slechts een geringe impact op de Nederlandse economie. In Nederland namen de consumentenbestedingen toe en het bedrijfsleven profi teerde hiervan, ondanks de gestegen rente op de geld- en kapitaalmarkt en het gedaalde consumentenvertrouwen. Door een consolidatieslag veranderde het bankenlandschap in Nederland in het verslagjaar aanzienlijk. De Rabobank bleef echter zichzelf. Mede hierdoor openden veel particuliere klanten een rekening en was er sprake van een toename van het aantal zakelijke klanten bij de lokale Rabobanken. Door de hogere rente nam de vraag naar hypotheken in 2007 af. Vooral het aantal over- sluitingen daalde. Mede hierdoor hield de hevige concurrentiestrijd op de hypotheekmarkt aan, met een daling van de marges op hypotheken van de lokale Rabobanken als gevolg. Door de toegenomen onzekerheid en de stijging van de korte rente kozen klanten vaker voor een hypotheek met een langere rentevastperiode. Meer dan de helft van de klanten kiest inmiddels voor een hypotheek met een rentevastperiode van 15 jaar of meer. Door de oplopende rente werden meer spaarhypotheken afgesloten en daalde de vraag naar beleggings hypotheken. Vanaf 1 januari 2008 maakte de overheid fiscaal vriendelijk sparen via de bank mogelijk. Naar aanleiding hiervan ontwikkelde de Rabobank twee nieuwe bankproducten: de Rabo OpbouwHypotheek en de Rabo ToekomstRekening. Voor klanten die een nieuwe hypotheek afsluiten, kan de Rabo OpbouwHypotheek een interessant product zijn. Met de Rabo ToekomstRekening kan de klant fiscaal vriendelijk sparen of beleggen voor zijn pensioen. Door de positieve ontwikkeling van de conjunctuur zagen bijna alle sectoren in het midden- en kleinbedrijf hun omzet in 2007 stijgen. In de markt voor de zakelijke kredietverlening was in het verslagjaar sprake van een onverminderde concurrentie. Desondanks steeg de krediet verlening aan de handel, industrie en dienstverlening met 16% tot 46,1 (39,9) miljard euro en namen de zakelijke termijndeposito's toe met 9,4 miljard euro tot 13,8 miljard euro. In 2007 kenmerkte de food agrisector zich in het algemeen door gunstige markt omstandigheden. De kredietverstrekking groeide, het aantal boeren- en tuindersbedrijven daalde met 3% tot circa 76.500 en tegelijkertijd zette de schaalvergroting in de land- en tuinbouw onverminderd door. In die omstandigheden groeide ook de belangstelling van de concurrentie, die met scherpe tarieven marktaandeel wil bemachtigen. Zorgplicht Bij de Rabobank staat het belang van en de relatie met de klant centraal. De Rabobank gaat immers voor een duurzame relatie met haar klanten. In het kader van zorgplicht is de afgelopen jaren veel gebeurd op het gebied van transparantie en passende advisering. De Rabobank is en blijft zich bewust van haar rol in het kader van zorgplicht. Voortdurende zorgplicht is daarmee voor de Rabobank een onlosmakelijk onderdeel van de wijze waarop de Rabobank met haar klanten zaken doet. Voor de Rabobank staat centraal dat haar klanten producten hebben die bij hen passen. Uit onderzoek van De Nederlandsche Bank en de Autoriteit Financiële Markten bleek dat consumenten zich mogelijk niet altijd volledig bewust waren van de werking en de risico's van beleggingshypotheken. De Rabobank heeft daarom in 2006 het initiatief genomen al haar klanten met een beleggingshypotheek uit te nodigen voor een persoonlijk gesprek waarin vanuit de persoonlijke situatie nogmaals de werking en de risico's van dit product worden toegelicht. Klanten geven aan de aandacht voor hun persoonlijke situatie te waarderen. Desondanks kwam in het laatste kwartaal van 2007 de OpMaat Hypotheek in het nieuws door het consu mentenprogramma TROS Radar en de Stichting Woekerpolis Claim. De Rabobank blijft van mening dat de beste manier om met klanten in gesprek te zijn plaatsvindt via persoonlijke gesprekken waarin maatwerk wordt geboden. Programma Rabobank 2010: pilot gestart bij vijf banken Hoe kan de Rabobank de komende jaren de ambities van haar klanten optimaal ondersteunen? Duidelijk is dat de Rabobank ook in de toekomst op vele fronten marktleider wil blijven en aan haar coöperatieve opdracht wil blijven voldoen. Het marktleiderschap geeft de Rabobank daarbij een spelbepalende rol in de markt, biedt financiële slagkracht voor innovaties en voldoende schaalgrootte om kosteneffectief te opereren. Om dit in een nieuw virtueel tijdperk van bankieren te kunnen blijven doen, zijn een forse vernieuwing en verbetering van de klantbediening noodzakelijk, tegen substantieel lagere kosten. De klant bezoekt het lokale bankkantoor steeds minder en communiceert steeds meer via internet, (mobiele) telefoon, e-mail en chat. De laatste innovaties in de branche zijn al snel de norm. De klant verwacht dat de Rabobank voorop blijft lopen in deze ontwikkeling. Hij verwacht toegang tot de eigen bankdiensten via verschillende kanalen en gaat ervan uit dat kanalen door elkaar kunnen worden gebruikt en naadloos op elkaar aansluiten. De klant verricht ook in toenemende mate zelf handelingen in de verschillende virtuele kanalen. Hij verwacht hierbij transparant en optimaal te worden ondersteund, wat alleen mogelijk is als de processen en gerelateerde automatiseringssystemen strak georganiseerd zijn voor alle kanalen. Het opti maliseren en uniformeren van de afhandeling en het beheer zorgen ervoor dat de kwaliteit en de snelheid worden verbeterd en de kosten worden verlaagd. In 2007 zijn daarom vijf lokale Rabobanken samen met Rabobank Nederland gestart met het programma Rabobank 2010. Het programma heeft als doel een nog betere dienstverlening aan klanten, vergroting van de commerciële slagkracht en optimalisatie van de belangrijkste processen. De bevindingen van deze lokale Rabobanken worden in 2008 verder in detail geanalyseerd, waarna op vijf gebieden verbetervoorstellen worden gedefinieerd en geïmple menteerd: de processen, de backoffice, de staffuncties, commerciële sturing en de inkoop. In 2008 worden de analyses en verbetervoorstellen gecompleteerd en zullen geleidelijk steeds meer lokale Rabobanken het transformatietraject in gaan. Rabobank dichtbij de klant De lokale Rabobanken willen graag dichtbij hun klanten zijn en blijven. De klant bezoekt echter het bankkantoor steeds minder. Daarom investeert de Rabobank volop in andere manieren om de klant te benaderen, bijvoorbeeld via www.rabobank.nl, Rabo Mobiel en Rabo TV. Televisie wordt steeds belangrijker als communicatiekanaal en raakt meer en meer

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 2007 | | pagina 23