Strategie buitenland: mondiale food agribank Rabobank International Strategie dochters en deelnemingen Het in 2007 gestarte project Rabobank 2010 heeft tot doel de commerciële slagkracht van de lokale Rabobanken verder te vergroten, klanten beter en sneller te bedienen en de efficiency te verbeteren. De Rabobank anticipeert hiermee op de veranderende markt en klantbehoefte en waarborgt met dit project de continuïteit van de bank op de lange termijn. Met Rabobank 2010 blijft de Rabobank een bank die uitblinkt in service en snelheid. Hierbij zal veel gebruik gemaakt worden van een integrale toepassing van alle moderne distributiekanalen, waar onder de websites van de lokale Rabobanken, RaboTV en Rabo Mobiel. Daarnaast wordt met internetconcepten zoals Bizner en Freo, ingespeeld op doelgroepen die tot heden minder gemakkelijk voor de lokale Rabobanken bereikbaar waren. Uitbreiding van de internationale activiteiten van de Rabobank Groep is noodzakelijk omdat de Nederlandse zakelijke klanten dat verwachten. Internationaal opererende bedrijven in het midden- en kleinbedrijf en de grote multinationals willen zakendoen met internationaal aanwezige banken die hier een goede reputatie hebben opgebouwd. Daarnaast is inter nationale groei gewenst om als werkgever aantrekkelijk te zijn en te blijven. Rabobank International, de mondiale food agribank van de Rabobank Groep, richt zich daarom op het mondiaal verwerven van een positie als de leidende food agribank. Deze ambitie sluit feilloos aan bij de coöperatieve oorsprong van de Rabobank Groep als financier van de Nederlandse agrarische sector en bij de expertise die daarbij is opgebouwd. Wholesalebankbedrijf Om als wholesalebankbedrijf voor food agribusiness de top te bereiken, zal Rabobank International haar positie bij de grote spelers in deze sector de komende jaren verder uitbouwen. De wereldwijde productgroepen bestaan uit Global Financial Markets, Leveraged Finance en Structured Finance. Rabobank International beschikt over een wereldwijd netwerk in bijna dertig landen en met honderden kantoren in het buitenland. De wholesalebank- activiteiten worden vanuit het internationale kantorennetwerk niet alleen gericht op de inter nationale food agriklanten, maar ook op Nederlandse wholesaleklanten. De geografische focus van de wholesalebankactiviteiten ligt op Europa en op de landen waar Rabobank International retailbankactiviteiten ontplooit. Het intensiveren van de samenwerking met andere groepsonderdelen moet de komende jaren resulteren in extra groei van deze activiteiten. Internationaal retailbankbedrijf Bij de verdere groei van het internationaal retailbankbedrijf legt de Rabobank Groep het accent op food agri. Daarbij gaat het om dienstverlening aan de agrarische sector, maar ook aan het midden- en kleinbedrijf en aan particulieren in plattelandsgebieden in geselecteerde landen. De internationale retailbankactiviteiten zullen in de toekomst meer gaan bijdragen aan de nettowinst van Rabobank International. Rabobank International richt zich voor de uitbreiding van haar internationale retailbank- netwerk op drie groeimarkten. Allereerst ligt de focus op traditioneel agrarische landen zoals de Verenigde Staten en Australië met een stabiel sociaal politiek klimaat en een structureel aantrekkelijke agrarische sector. Verder richt Rabobank International zich op landen in Midden- en Oost-Europa, met een groeiende agrarische sector, zoals Polen. Daarna komen de snelgroeiende opkomende landen met een omvangrijke agrarische sector, zoals Brazilië, Chili, China, India en Indonesië. Dit betreft veelal wat kleinschaligere projecten met een relatief beperkt financieel belang. In 2002 startte Rabobank International met haar Direct Banking-activiteiten in België. In de jaren daarna werden buitenlandse internetbanken geopend in Ierland, Nieuw-Zeeland en Australië. Op dit moment bevinden deze banken zich nog in de opstartfase. De dochters en deelnemingen van de Rabobank Groep spelen een belangrijke rol bij het realiseren van de ambities op het gebied van marktleiderschap. Dit marktleiderschap dient als middel voor het realiseren van een hoge klantwaarde. Doel voor de dochters is om binnen het tijdpad van het Strategisch Kader leidende marktposities te bereiken en de nettowinst jaarlijks met 10% tot 15% te laten groeien. De Rabobank Groep heeft een 39%-belang in Eureko. De Rabobank is de grootste distributeur op het gebied van verzekeringsproducten in Nederland en Eureko is de grootste verzekeraar van Nederland. Het streven is om de samen werking met Eureko te intensiveren. Vermogensbeheer en beleggen: Robeco, Sarasin en Schretlen Co De vermogensbeheeractiviteiten worden uitgevoerd door Robeco, Schretlen Co en het Zwitserse Sarasin. Robeco wil investeren in Europa, groeien in de Verenigde Staten en selectief haar activiteiten uitbreiden in opkomende landen. Robeco versterkt daarbij haar beleggings vaardigheden en ze wil haar fondsendistributie via derden verder uitbreiden. Met het Zwitserse Sarasin bedient de Rabobank Groep particuliere en institutionele klanten. Sarasin wil haar internationale activiteiten buiten haar thuismarkt Zwitserland uitbreiden. Schretlen Co richt zich op de vermogende particulier en de middelgrote institutionele belegger in Nederland. Dit doet Schretlen Co in nauwe samenwerking met de lokale Rabobanken. Doelstelling is ook hier om de samenwerking met andere groepsonderdelen in de komende jaren verder te versterken. Leasing: De Lage Landen De Lage Landen biedt financieringsoplossingen aan, gericht op afeetbevordering van vendoren - fabrikanten of distributeurs - wereldwijd, variërend van lokale samenwerkings verbanden tot global joint ventures. Door de overname van Athlon in 2006 zijn de Car Leasing activiteiten aanzienlijk uitgebreid, ook buiten Nederland. Het is de ambitie van De Lage Landen om het meest klantgerichte autoleasebedrijf te zijn in alle landen waar De Lage Landen op het gebied van autoleasing actief is. Doordat in 2006 besloten is dat De Lage Landen het competentiecentrum wordt op het gebied van consumentenkrediet in de Nederlandse markt, is dit een integraal onderdeel geworden van haar strategie. Daarnaast wil De Lage Landen in Nederland prominenter als factoringspecialist van de Rabobank Groep naar voren komen. Vastgoed: Rabo Bouwfonds Met vastgoedontwikkeling beantwoordt Rabo Bouwfonds nadrukkelijk aan haar motivatie om in alle geledingen van de Nederlandse maatschappij dichtbij en betrokken te zijn. Met Rabo Bouwfonds heeft de Rabobank Groep een krachtig instituut in handen dat letterlijk vorm kan geven aan het uiterlijk van Nederland. Met de samenvoeging van FGH Bank, Rabo Vastgoed en de in 2006 overgenomen onderdelen van Bouwfonds kreeg de vastgoeddivisie nadrukkelijk vorm. Rabo Bouwfonds wil haar leidende positie in de Nederlandse markt voor ontwikkeling van koopwoningen en commercieel vastgoed behouden en waar mogelijk verder verstevigen. Daarnaast heeft Rabo Bouwfonds een aantal buitenlandse projecten in portefeuille op het gebied van de ontwikkeling van woningen en commercieel vastgoed. Verder wenst de vastgoeddivisie een dominante positie te verkrijgen in de financiering van commercieel vastgoed in Nederland. Synergie tussen groepsonderdelen Goede samenwerking tussen de groepsonderdelen is van belang. De lokale Rabobanken bieden de klanten een breed assortiment van de beleggingsproducten van Robeco aan. Ook werken ze nauw samen met Schretlen Co om vermogende klanten optimaal te bedienen. In Nederland wordt een groot deel van de producten van De Lage Landen verkocht via de lokale Rabobanken en Rabobank International. Rabo Bouwfonds werkt nauw samen met de lokale Rabobanken. Doordat de lokale Rabobanken diep geworteld zijn in de lokale samen leving, weten zij wat de klant wil op het gebied van wonen. Door de goede samenwerking kan Rabo Bouwfonds prima inspelen op de wensen van de klanten bij de ontwikkeling van

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 2007 | | pagina 11