Strategie buitenland: mondiale food agribank
Rabobank International
Strategie dochters en deelnemingen
Het in 2007 gestarte project Rabobank 2010 heeft tot doel de commerciële slagkracht van de
lokale Rabobanken verder te vergroten, klanten beter en sneller te bedienen en de efficiency
te verbeteren. De Rabobank anticipeert hiermee op de veranderende markt en klantbehoefte
en waarborgt met dit project de continuïteit van de bank op de lange termijn. Met Rabobank
2010 blijft de Rabobank een bank die uitblinkt in service en snelheid. Hierbij zal veel gebruik
gemaakt worden van een integrale toepassing van alle moderne distributiekanalen, waar
onder de websites van de lokale Rabobanken, RaboTV en Rabo Mobiel. Daarnaast wordt met
internetconcepten zoals Bizner en Freo, ingespeeld op doelgroepen die tot heden minder
gemakkelijk voor de lokale Rabobanken bereikbaar waren.
Uitbreiding van de internationale activiteiten van de Rabobank Groep is noodzakelijk omdat
de Nederlandse zakelijke klanten dat verwachten. Internationaal opererende bedrijven in
het midden- en kleinbedrijf en de grote multinationals willen zakendoen met internationaal
aanwezige banken die hier een goede reputatie hebben opgebouwd. Daarnaast is inter
nationale groei gewenst om als werkgever aantrekkelijk te zijn en te blijven.
Rabobank International, de mondiale food agribank van de Rabobank Groep, richt zich
daarom op het mondiaal verwerven van een positie als de leidende food agribank. Deze
ambitie sluit feilloos aan bij de coöperatieve oorsprong van de Rabobank Groep als financier
van de Nederlandse agrarische sector en bij de expertise die daarbij is opgebouwd.
Wholesalebankbedrijf
Om als wholesalebankbedrijf voor food agribusiness de top te bereiken, zal Rabobank
International haar positie bij de grote spelers in deze sector de komende jaren verder
uitbouwen. De wereldwijde productgroepen bestaan uit Global Financial Markets, Leveraged
Finance en Structured Finance. Rabobank International beschikt over een wereldwijd netwerk
in bijna dertig landen en met honderden kantoren in het buitenland. De wholesalebank-
activiteiten worden vanuit het internationale kantorennetwerk niet alleen gericht op de inter
nationale food agriklanten, maar ook op Nederlandse wholesaleklanten. De geografische
focus van de wholesalebankactiviteiten ligt op Europa en op de landen waar Rabobank
International retailbankactiviteiten ontplooit.
Het intensiveren van de samenwerking met andere groepsonderdelen moet de komende
jaren resulteren in extra groei van deze activiteiten.
Internationaal retailbankbedrijf
Bij de verdere groei van het internationaal retailbankbedrijf legt de Rabobank Groep het
accent op food agri. Daarbij gaat het om dienstverlening aan de agrarische sector, maar ook
aan het midden- en kleinbedrijf en aan particulieren in plattelandsgebieden in geselecteerde
landen. De internationale retailbankactiviteiten zullen in de toekomst meer gaan bijdragen
aan de nettowinst van Rabobank International.
Rabobank International richt zich voor de uitbreiding van haar internationale retailbank-
netwerk op drie groeimarkten. Allereerst ligt de focus op traditioneel agrarische landen zoals
de Verenigde Staten en Australië met een stabiel sociaal politiek klimaat en een structureel
aantrekkelijke agrarische sector. Verder richt Rabobank International zich op landen in
Midden- en Oost-Europa, met een groeiende agrarische sector, zoals Polen. Daarna komen
de snelgroeiende opkomende landen met een omvangrijke agrarische sector, zoals Brazilië,
Chili, China, India en Indonesië. Dit betreft veelal wat kleinschaligere projecten met een
relatief beperkt financieel belang.
In 2002 startte Rabobank International met haar Direct Banking-activiteiten in België.
In de jaren daarna werden buitenlandse internetbanken geopend in Ierland, Nieuw-Zeeland
en Australië. Op dit moment bevinden deze banken zich nog in de opstartfase.
De dochters en deelnemingen van de Rabobank Groep spelen een belangrijke rol bij het
realiseren van de ambities op het gebied van marktleiderschap. Dit marktleiderschap dient als
middel voor het realiseren van een hoge klantwaarde. Doel voor de dochters is om binnen
het tijdpad van het Strategisch Kader leidende marktposities te bereiken en de nettowinst
jaarlijks met 10% tot 15% te laten groeien. De Rabobank Groep heeft een 39%-belang in
Eureko. De Rabobank is de grootste distributeur op het gebied van verzekeringsproducten in
Nederland en Eureko is de grootste verzekeraar van Nederland. Het streven is om de samen
werking met Eureko te intensiveren.
Vermogensbeheer en beleggen: Robeco, Sarasin en Schretlen Co
De vermogensbeheeractiviteiten worden uitgevoerd door Robeco, Schretlen Co en het
Zwitserse Sarasin. Robeco wil investeren in Europa, groeien in de Verenigde Staten en selectief
haar activiteiten uitbreiden in opkomende landen. Robeco versterkt daarbij haar beleggings
vaardigheden en ze wil haar fondsendistributie via derden verder uitbreiden. Met het
Zwitserse Sarasin bedient de Rabobank Groep particuliere en institutionele klanten.
Sarasin wil haar internationale activiteiten buiten haar thuismarkt Zwitserland uitbreiden.
Schretlen Co richt zich op de vermogende particulier en de middelgrote institutionele
belegger in Nederland. Dit doet Schretlen Co in nauwe samenwerking met de lokale
Rabobanken. Doelstelling is ook hier om de samenwerking met andere groepsonderdelen
in de komende jaren verder te versterken.
Leasing: De Lage Landen
De Lage Landen biedt financieringsoplossingen aan, gericht op afeetbevordering van
vendoren - fabrikanten of distributeurs - wereldwijd, variërend van lokale samenwerkings
verbanden tot global joint ventures. Door de overname van Athlon in 2006 zijn de Car Leasing
activiteiten aanzienlijk uitgebreid, ook buiten Nederland. Het is de ambitie van De Lage Landen
om het meest klantgerichte autoleasebedrijf te zijn in alle landen waar De Lage Landen op
het gebied van autoleasing actief is. Doordat in 2006 besloten is dat De Lage Landen het
competentiecentrum wordt op het gebied van consumentenkrediet in de Nederlandse markt,
is dit een integraal onderdeel geworden van haar strategie. Daarnaast wil De Lage Landen in
Nederland prominenter als factoringspecialist van de Rabobank Groep naar voren komen.
Vastgoed: Rabo Bouwfonds
Met vastgoedontwikkeling beantwoordt Rabo Bouwfonds nadrukkelijk aan haar motivatie
om in alle geledingen van de Nederlandse maatschappij dichtbij en betrokken te zijn. Met
Rabo Bouwfonds heeft de Rabobank Groep een krachtig instituut in handen dat letterlijk
vorm kan geven aan het uiterlijk van Nederland. Met de samenvoeging van FGH Bank, Rabo
Vastgoed en de in 2006 overgenomen onderdelen van Bouwfonds kreeg de vastgoeddivisie
nadrukkelijk vorm. Rabo Bouwfonds wil haar leidende positie in de Nederlandse markt voor
ontwikkeling van koopwoningen en commercieel vastgoed behouden en waar mogelijk
verder verstevigen. Daarnaast heeft Rabo Bouwfonds een aantal buitenlandse projecten in
portefeuille op het gebied van de ontwikkeling van woningen en commercieel vastgoed.
Verder wenst de vastgoeddivisie een dominante positie te verkrijgen in de financiering van
commercieel vastgoed in Nederland.
Synergie tussen groepsonderdelen
Goede samenwerking tussen de groepsonderdelen is van belang. De lokale Rabobanken
bieden de klanten een breed assortiment van de beleggingsproducten van Robeco aan. Ook
werken ze nauw samen met Schretlen Co om vermogende klanten optimaal te bedienen.
In Nederland wordt een groot deel van de producten van De Lage Landen verkocht via de
lokale Rabobanken en Rabobank International. Rabo Bouwfonds werkt nauw samen met de
lokale Rabobanken. Doordat de lokale Rabobanken diep geworteld zijn in de lokale samen
leving, weten zij wat de klant wil op het gebied van wonen. Door de goede samenwerking
kan Rabo Bouwfonds prima inspelen op de wensen van de klanten bij de ontwikkeling van