nhoud en verder Wholesalebankbedrijf en internationaal retail bankbed rijf Ledenbeleid Binnenlands retailbankbedrijf Vastgoed De mensen van de Rabobank Maatschappelijk verantwoord ondernemen Rabobank International leverde een sterke bijdrage aan het groeps- resultaat. Het retailbanknetwerk werd verder uitgebreid in de Verenigde Staten. Ook werd in 2006 de derde internationale internet- bank geopend in Nieuw-Zeeland. Rabobank International is wereld wijd aanwezig in food agri. In 2007 zal het retailbankbedrijf verder worden uitgebreid. Het ledenbeleid van de Rabobank is in een nieuwe fase beland, waarbij naast een grote ledenbetrokKenheid ook ledenloyaliteit wordt gestimuleerd. Onder meer via toonaangevende coöperatiefdividend- initiatieven, maar ook via ledenvoordeelprojecten. Het aantal leden kwam in 2006 op het historisch hoge aantal van meer dan 1,6 miljoen. De lokale Rabobanken versterkten in 2006 het marktleiderschap op de hypotheekmarkt, en handhaafden hun dominante positie in de spaarmarkt en in het midden- en kleinbedrijf. Rabobank investeerde veel in nieuwe distributiekanalen zoals Rabo TV-bankieren en Rabo Mobiel. Voor 2007 is het de ambitie om de marktleiderschapsposities verder uit te breiden. De vastgoeddivisie van de Rabobank maakte in 2006 een grote sprong voorwaarts met onder meer de koop van onderdelen van Bouwfonds en heet vanaf nu Rabo Bouwfonds. De Rabobank is in Nederland nu leidend in vastgoeddienst verlening, waaronder projectontwikkeling en vastgoedassetmanagement. De divisie rappor teerde een sterke resultaatgroei, zowel autonoom als door overnames. 2 Rabobank Groep jaarverslag 2006 Voor haar eigen mensen heeft Rabobank een nieuw en toonaangevend beleid uitgestippeld gericht op talentontwikkeling, diversiteit, arbeidsvoorwaarden en performance management. In het beleid voor 2007 en daarna wordt nadrukkelijk ook rekening gehouden met langetermijntrends in de maatschappij De Rabobank vindt dat een duurzame ontwikkeling van welvaart en welzijn een zorgvuldige omgang met natuur en leefmilieu vergt. In 2006 zijn veel MVO-elementen in de eigen organisatie ingevoerd en werden eigen MVO- doelstellingen vastgesteld. Extern is in kredietverlening, maar ook bij vastgoedontwikkelingsplannen de invloed van MVO op de klantbeoordeling steeds zichtbaarder Profiel Rabobank Groep Kerngegevens Inhoud Bericht van de voorzitter Bestuurders en commissarissen Rabobank Nederland Verslag raad van commissarissen Rabobank Nederland Strategische lijnen naar de toekomst Financiële ontwikkelingen Kernacti vi tei ten Binnenlands retailbankbedrijf Wholesalebankbedrijf en internationaal retailbankbedrijf Vermogensbeheer en beleggen Leasing Vastgoed Corporate governance Rabobank Groep Risicomanagement Klantwaarde Ledenbeleid De mensen van de Rabobank Maatschappelijk verantwoord ondernemen Jaarcijfers Geconsolideerde balans Geconsolideerde winst-en-verliesrekening Geconsolideerd vermogensoverzicht Geconsolideerd overzicht van kasstromen Bedrijfssegmenten Accountantsverklaring Personalia Rabobank Groep Rabobank Groep wereldwijd aanwezig Colofon Organigram Rabobank Groep Profielen Rabobank Groep Omslag Omslag 2 4 8 10 14 18 24 36 46 51 56 62 68 79 82 86 92 98 100 101 102 103 104 105 106 107 108 Omslag Inhoud I 3

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 2006 | | pagina 4