langere inzetbaarheid en de ontwikkeling van medewerkers staan hierbij centraal. Medewerkers moeten meegroeien met hun huidige functie én in de richting van de volgende. En dat gedurende hun hele - in de toekomst langer durende - loopbaan. Toekomstige medewerkers De aantrekkende arbeidsmarkt en het toe nemende aantal vacatures bij de Rabobank maakten dat begin 2006 bij Rabobank Nederland een afdeling arbeidsmarktbewer king werd opgericht, die tot taak heeft bij te dragen aan de instroom van nieuwe mede werkers. In een in ontwikkeling zijnde nieuwe arbeidsmarktpropositie wil de Rabobank zich sterker profileren als aantrekkelijke zakelijke werkgever met volop carrièremogelijkheden. Om zichtbaarder te zijn op de arbeidsmarkt werd aan diverse landelijke en regionale carrière evenementen deelgenomen. Daarnaast is een aantal landelijke wervingscampagnes van start gegaan, waaronder één waarbij op een centraal punt voor lokale Rabobankfuncties werd geworven. Uit extern jaarlijks imago-onderzoek van Intermediair naar favoriete werkgevers in Nederland eindigde de Rabobank als beste bankwerkgever op de derde plaats, achter Philips en Shell. Onder hoogopgeleide vrouwen komt de Rabobank als populairste werkgever naar voren. Interne mobiliteit en management ontwikkeling Interne mobiliteit, ook tussen de eenheden, is essentieel voor het behoud en de ontwikke ling van talent. Medewerkers dienen zich meer bewust te worden van het feit dat de Rabobank Groep één organisatie is waarbinnen zij carrière kunnen maken. De decentrale Rabostructuur kent geen centrale regie voor interne mobiliteit, waardoor doorstroom van medewerkers te weinig over de grenzen van groepsonderdelen plaatsvindt. In 2006 is een aantal stappen gezet om de interne mobiliteit te bevorderen. Hiertoe is een groepsbreed programma ontwikkeld om talenten te her kennen en te ontwikkelen. Uiteindelijk levert dit meerwaarde op voor zowel de medewerker als de Rabobank Groep en wordt voor de lange termijn voorzien in een aanzienlijke managementbehoefte. Voor dit doel is een afzonderlijke afdeling Management en Talentontwikkeling ingericht. Daarnaast is in 2006 de vacaturebank verbeterd en is extra gecommuniceerd over mobiliteit en de rol die de medewerkers daar zelf in hebben. Tot slot heeft de Rabobank Groep de ontwik keling en het management van internationale mobiliteit van haar medewerkers verder verste vigd binnen het Talent for Development Program, Rabo Exchange en Rabobank International. Inzetbaarheid Een voorstudie in 2006 samen met de onder nemingsraden en betrokken vakbonden naar verbetering van de inzetbaarheid van mede werkers wees uit dat de meeste managers en medewerkers hun inzetbaarheid nu (nog) niet als een groot probleem zien, maar verwachten dat het belang hiervan in de toekomst zal toe- Verdeling aantal medewerkers Rabobank Groep Nederland Buitenland Totaal 2006 Totaal 2005 Binnenlands retailbankbedrijf 34.222 34.222 33.797 Wholesalebankbedrijf en internationaal retailbankbedrijf 1.629 5.106 6.735 5.989 Vermogensbeheer en beleggen 1.581 1.692 3.273 1.962 Leasing 1.346 2.981 4.327 3.143 Vastgoed 1.271 489 1.760 336 Ondersteunende eenheden en overig 5.892 5.892 5.761 Rabobank Groep 45.941 10.268 56.209 50.988 Ziekteverzuim 3,6% 3,7% Medewerkerstevredenheid 87% 81% Opleidingsinvesteringen (in miljoenen euro's) 76,9 68,7 Rabobank Groep jaarverslag 2006 nemen. Benadrukt werd dat het noodzakelijk is om mee te groeien en zich te blijven ontwik kelen. Daarnaast bleek dat instrumenten om aan inzetbaarheid te werken nog niet optimaal worden benut. In 2007 zullen medewerkers de mogelijkheid krijgen om via een zelfscan hun eigen inzetbaarheid in te schatten. Ook wordt onderzocht of en hoe de mobiliteit van 'oude ren'kan worden verbeterd door financiële drempels voor mobiliteit te verlagen. Persoonlijke en professionele ontwikkeling van medewerkers is belangrijk om plezier in het werk te houden en waardevol te blijven voor de bank. Om hieraan inhoud te geven wordt in overleg tussen de medewerker en zijn leiding gevende een persoonlijk ontwikkelingsplan opgesteld. Hiervoor zijn zowel voor mede werkers als voor managers praktische hulp middelen beschikbaar. Opleidingen In het opleidingenbeleid staan de individuele ontwikkeling van de medewerker, de loopbaan van de medewerker en opleidingen om opti maal een functie te kunnen uitoefenen centraal. In 2006 is gewerkt aan een elektronisch oplei dingsdossier voor alle medewerkers van Rabobank Nederland en de lokale Rabobanken. Door koppeling van het persoonlijk opleidings dossier aan de opleidingen die bij de betref fende functie behoren, kan snel worden beoordeeld of er wordt voldaan aan de gewenste deskundigheid. Jaarlijks wordt bepaald welke opleidingsinspanningen een medewerker moet volgen voor het waarbor gen van een hoog deskundigheidsniveau. Medewerkers tevreden over werken bij Rabobank De tevredenheid van medewerkers is essenti eel om de organisatiedoelen te realiseren. Uit periodiek intern onderzoek onder de mede werkers blijkt dat de algemene tevredenheid met het arbeidsklimaat zich ook in 2006 op een hoog niveau heeft weten te handhaven. De Rabobank scoort op dit punt met 87% (81%) beduidend beter dan de externe bench- mark met veertig grote Nederlandse onder nemingen (73%). De hoge tevredenheid met het arbeidsklimaat uit zich ook in het lage ziekte verzuim, dat in 2006 verder daalde van 3,7% naar 3,6%. Daarnaast blijkt uit extern onder zoek door het zakenblad Incompany dat de Rabobank tot de top drie behoort van bedrijven met de meest tevreden medewerkers. De Rabobank krijgt van haar eigen medewerkers gemiddeld een zeven-en-een-half voor arbeidsvoorwaarden, carrière, cultuur en functie. Ontwikkelingen aantal medewerkers De totale bezetting van de Rabobank Groep steeg ten opzichte van 2005 met 5.221 personen tot 56.209 (50.988). Deze groei is grotendeels het gevolg van de diverse overnames die de Rabobank deed in het verslagjaar. Dit uitte zich in een toename van het aantal medewerkers bij het wholesalebankbedrijf en het internationaal retailbankbedrijf, bij vermogensbeheer en beleggen, bij leasing en bij de vastgoeddivisie. Ook bij het binnenlands retailbankbedrijf nam het aantal medewerkers in 2006 toe. Voor meer informatie www.rabobankgroep.nl/werken www. ra boba n kg roep.n l/d u u rzaa m heid

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 2006 | | pagina 48