Innovatieve personeels- werving De Rabobank introduceerde in 2005 een heel nieuwe vorm van private banking. Zonder opsmuk en dikdoenerij, maar met een persoonlijk, deskundig en hel der advies. Klanten waarderen deze no-nonsenseaanpak, want Rabobank Private Banking is sindsdien hard gegroeid. Daar door zijn veel vacatures ont staan bij lokale Rabobanken. Met een innovatieve wervings campagne heeft de Rabobank in 2006 veel commerciële collega's kunnen aantrekken. Per e-mail werd een filmpje verspreid, waarin een account manager van de bank een telefoontje krijgt van een kennis die hem een tip geeft over een goede kandidaat: de kijker van het filmpje. Op dat moment gaat de mobiele tele foon van deze kijker: het blijkt de accountmanager te zijn, die verwijst naar de speciale actie site: www.begrijpjijonzeklanten.nl. In filmpjes op deze site gaan drie private-bankingklanten en een accountmanager van de Rabobank de dialoog aan met de bezoeker van de site. Op basis daarvan kan de bezoe ker vaststellen of Rabobank Private Banking iets voor hem is. Aansluitend kan hij direct bekijken waar vacatures zijn, online solliciteren of eerst meer informatie inwinnen over Rabo bank Private Banking. in de visie van de Rabobank inneemt bij de ontwikkeling van de organisatie en het realiseren van haar ambities. Eigen verantwoordelijkheid Ondernemender worden vraagt vertrouwen en ruimte. Nieuwe huisvestingsconcepten spelen hierop in. Als voorbereiding op het nieuwe kantoor van Rabobank Nederland wordt een flexibel werkconcept toegepast dat moet bijdragen aan anders werken, effectiviteits verbetering en kostenbesparing. In samen spraak met de leidinggevende zullen medewerkers hierin een eigen verantwoorde lijkheid krijgen. Met het oog op de klant wordt zelfstandig bepaald waar en wanneer de werk zaamheden worden uitgevoerd en wordt de medewerker aangesproken op zijn of haar indi viduele prestaties en de effectiviteit van samen werken. De medewerker is zelf verantwoordelijk voor het opstellen van de persoonlijke doelstel lingen in relatie tot de Rabobank-doelstellingen en daarmee ook voor het eigen persoonlijke ontwikkelingsplan. De keuzevrijheid draagt bij aan een gezonde balans tussen werk en privé. Diversiteit Toename van diversiteit in leeftijd en culturele achtergrond en meer vrouwen in hogere functies vormen voorwaarden voor het halen van de doelstellingen in het Strategisch Kader. In 2006 is gewerkt aan bewustwording van het thema diversiteit via training en seminars over onder werpen als werving en selectie en het gebruik van andere wervingskanalen, zoals sites, maga zines en hogescholen met een grote populatie van multiculturele studenten. Het aantal stagi aires met een multiculturele achtergrond is in 2006 aanzienlijk toegenomen. Met de in 2006 binnen Rabobank Nederland geïntroduceerde 'diversiteitsscan'kan een goed beeld van de opbouw van het personeelsbestand (verhou ding man/vrouw en allochtoon/autochtoon) worden verkregen. De resultaten van de scan zijn besproken met het management van de diverse afdelingen. De Rabobank Groep streeft naar meer vrouwen in hoge functies. Het per centage vrouwen in de hogere management functies van onze organisatie is toegenomen van 4% in 2000 naar 7% in 2006. Arbeidsvoorwaarden, belonings beleid en performance management Nieuwe wetgeving heeft samen met de wijzigingen in de Rabobank-cao van 2005 tot vernieuwingen in de arbeidsvoorwaarden geleid. Zo zijn de nieuwe zorgverzekeringswet en de levensloopregeling ingevoerd, is het persoonlijke budget toegevoegd aan het arbeidsvoorwaardenpakket, zijn de pensioen regelingen grondig aangepast en is aanvullend pensioensparen via Flexioen geïntroduceerd. De Rabobank heeft als uitgangspunt dat medewerkers regisseur zijn van hun eigen toekomst. Via de brochure'Eigen keuzes maken'zijn medewerkers geïnformeerd over het maken van de door de vernieuwingen ontstane keuzes. Op het gebied van beloningsbeleid en perfor mance management werken alle onderdelen van de Rabobank met een performance gere lateerd beloningssysteem. Sinds 2005 stellen medewerkers en leidinggevenden van de Rabobank die vallen onder de cao in dit kader individuele resultaat- en competentiedoelstel lingen en collectieve doelstellingen op. Uit een evaluatie blijkt dat medewerkers die vinden dat de beloning is gerelateerd aan prestaties van het afgelopen jaar is toegenomen van 43% naar 70%. De systematiek wordt door mede werkers als transparant ervaren en leidt tot meer duidelijkheid over wat van medewerkers verwacht wordt. MVO-doelstellingen binnen performance management De Rabobank heeft ervoor gekozen om maat schappelijk verantwoord ondernemen (MVO) te integreren in alle onderdelen van het dage lijks werk. In 2006 werd het executive kader van Rabobank Nederland en gelieerde instellingen 88 Rabobank Groep jaarverslag 2006 Nederland, lokale banken voor het eerst verplicht om minimaal één MVO-doelstelling in performance management op te nemen. Met ingang van 2007 is het voor alle medewerkers die meedoen met het performance managementsysteem van de Rabobank mogelijk om MVO-doelstellingen op te nemen in de individuele competentiedoel stellingen. In 2006 is hiervoor een nieuwe competentie ontwikkeld: maatschappelijk verantwoord handelen. Mobiliteit, inzetbaarheid en ontwikkeling De krapper wordende arbeidsmarkt, de vergrij zing en de verhoogde eisen die de Rabobank aan medewerkers stelt, vragen extra aandacht voor de instroom, ontwikkeling en doorstroom van medewerkers van de Rabobank. Speciale aandacht verdient talentbehoud en -ontwikke ling. Daarom koestert en ontwikkelt de Rabobank het eigen talent. Werving, mobiliteit, De mensen van de Rabobar

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 2006 | | pagina 47